Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lammdödare?  (läst 5515 gånger)

hustran

Lammdödare?
« skrivet: 31 maj-11 kl 15:14 »
Usch vad ledsen jag är.Vår boardercollie har just dödat ett av våra lamm. Historien som sådan: ett litet lamm ca.3veckor befann sig tydligen utanför stängslet. Vår tik 4år går alltid lös på gården och detta har aldrig hänt förut! Hon används för vallning och har inte visat sådana tendenser förut.Att hon är oskyldig är uteslutet,blod på nosen och upp till armbågarna. Jäkla hund. Hur går jag vidare? Utskällning har hon fått och fängelse.  :(

Naelinor

• Södermanland
SV: Lammdödare?
« Svar #1 skrivet: 02 jun-11 kl 10:25 »
Det var ju trist att höra... å andra sidan är det väl inte så konstigt att det blir så? Det spelar ju ingen större roll vad för arbete ett rovdjur avlats till att utföra, det är ju fortfarande ett rovdjur. Border Collies är väldigt fina hundar, det finns ingen ras jag respekterar och beundrar så mycket, men även de är hundar, och har en hunds natur. Lydiga och bra djur är det, men jag skulle inte lämna ens den mest väldresserade hunden ensam med djur som är naturligt byte.

Nina W

• Värmland
« Svar #2 skrivet: 02 jun-11 kl 10:57 »
Eller kan till ex en räv ha dödat lammet, och så kan hon ha ertappat den och liksom tagit över lammet?

Pappa berättade en historia han hört om en boskapsvaktande hund. Han kom hem blodig och utan djuren. Man letade djuren, men hittade dom inte. Då fick hunden skulden. Han såg antagligen skyldig ut då han kom hem ledsen och modfälld, utan sin flock... Frun i huset övertalade mannen till att skjuta hunden. Till sist hittade man kadavren och det visade sig vara en björn, och då man skjöt björnen så såg man flera bit-sår på den! Hunden hade försökt försvara flocken men misslyckats! Mannen sörjde sin hund fruktansvärt mycket och förlät aldrig sin fru för att hon övertalat honom att skjuta den.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #3 skrivet: 02 jun-11 kl 12:14 »
Ja, någon gång har det väl hänt också, men just den historien är en klintbergare.  Finns alltså i många versioner, en mungo och en bäbis, den skyldiga var en orm, mm mm.

Men en border collie ...  4 år, arbetar.  Döda ett lamm?  Jag har så svårt att tro det.

Alternativa förklaringar:

Lammet på fel sida stängslet, BC motar in, lammet hittar inte, BC ökar trycket, börjar nafsa, lammet LYDER ju inte, ingen människa som kan berätta hur man gör, BC försöker mer och mer.

Lammet dött av annan orsak, BC städar.

Vad finns det för konkreta bevis?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Luppa

• Norrbotten
« Svar #4 skrivet: 18 jun-11 kl 23:56 »
Där har vi anledningen till att jag inte har mina BC lösa på gården utan uppsikt. Så grymt mycket instinker...
Jag har dock svårt att tro att en arbetande vallhund skulle ha ihjäl ett lamm, och dessutom så pass illa så hon är alldeles blodig?
Möjligen att det är någon variant av det Trollmor skriver, ren frustration.

Det jag personligen skulle ha gjort är att bygga en hundgård.  ;)
Djurtokig 80:a i norra norrbotten

Suffolkfår, höns av olika raser. 2 Border Collies, bondkatter och uppfödning av Lejonhuvad kanin för utställning, avel och kel.

Just_me

• Småland
« Svar #5 skrivet: 19 jun-11 kl 00:05 »
Går det inte att få en vetrinär att undersöka lammet och se på bitmärken mm om det verkligen är hunden? Kan ju vara att hon ertappat ett rovdjur och sen "städat".
Har aldrig hört talas om att arbetande vallhundar dödar lamm men som många skriver, det är ju ett rovdjur :(
Måste vara himla hemskt i vilket fall som helst :(

hustran

« Svar #6 skrivet: 19 jun-11 kl 00:19 »
Jag tror att det var som "trollmor" skrev,Lammet på fel sida stängslet,hunden frustrerad och ingen hjälp från matte....obs. lammet var inte dött men illa skadat så vi avlivade det. Det var absolut vårt fel, för grinden hade en lagom" lammglipa" som vi inte observerat eller ens tänkt på. Jäkligt tråkigt i alla fall. Hon har i alla fall vallat bra efteråt och i kväll tog vi in alla( lite ovilliga) ca.80 st. tackor o lamm. Tänkte försöka klippa i morgon och vill ha dem torra då. Tack för alla funderingar,det hjälpte. :)

Trollmor

• -
« Svar #7 skrivet: 19 jun-11 kl 14:36 »
Visst har väl rovdjursvännerna en service med folk som kommer och kollar på bitmärken?  Man kunde ju fråga dem, om de är villiga att komma och titta.

Just_me

• Småland
« Svar #8 skrivet: 19 jun-11 kl 18:19 »
Visst har väl rovdjursvännerna en service med folk som kommer och kollar på bitmärken?  Man kunde ju fråga dem, om de är villiga att komma och titta.

Hade en vän som blev anklagad, eller en väns hund snarare, för att ha bitit ihjäl en katt. Vetrinär kunde slå fast att det inte var den hunden men dock en annan hund. Men de sa att de hade "tur" för man behöver ett rätt "fint" bitmärke för att mäta eller hur det var ....

Birgit

« Svar #9 skrivet: 20 jun-11 kl 09:36 »
Citera
Lydiga och bra djur är det, men jag skulle inte lämna ens den mest väldresserade hunden ensam med djur som är naturligt byte.
Mina boskapsvaktare går alltid lösa med fåren. Även under lammningen. De är trots allt avlade för detta i tusentals år. Men man ger naturligtvis inte en unghund detta förtroendet.

Trollmor

• -
« Svar #10 skrivet: 20 jun-11 kl 10:40 »
Inte heller jag har någonsin varit med om att en vallhund har avsiktligt dödat en medlem av den egna flocken - som i vårt fall innefattade såväl lamm som kattungar.

Just_me

• Småland
« Svar #11 skrivet: 20 jun-11 kl 19:24 »
Mina boskapsvaktare går alltid lösa med fåren. Även under lammningen. De är trots allt avlade för detta i tusentals år. Men man ger naturligtvis inte en unghund detta förtroendet.

Lite den uppfattningen jag haft av traditionell hållning av vallhund. Men jag kan inget om det.
Vill själv ha gårdshund/vakthund och de ska helst gå med flocken så mycket som möjligt just för att det ska bli deras flock. Har jag i alla fall läst mig till, är helt nytt för mig :/

Trollmor

• -
« Svar #12 skrivet: 20 jun-11 kl 21:51 »
Då blir det lite OT, men om Du ska få en hund att fungera med både Dig och flocken, så måste Du visa den hur man gör.  Den måste gå med Dig i första hand, och när den är ensam med flocken, så är den på "jobb"!

En tränad boskapsvaktare är på alerten hela tiden.  Visst trivs den med sitt arbete, men ansträngande är det, och bör inte pågå mer än det behövs.

Helle-Mari

• -
« Svar #13 skrivet: 29 jun-11 kl 15:45 »
Jo men det är ju skillnad på vallhund och boskapsvaktande hund.
En vallhunds vallbeteende är ju från början en jakt. De vill ju i slutändan käka upp ett av fåren som de vallar mot sin ledare.
Vi människor har ju gjort om deras jakt/vallbeteende så det passar oss och vi kan ha nytta av det.
En boskapsvaktare däremot han ser ju fåren och lammen som sin flock. Den skyddar sin flock och vill inte äta upp dem. Den har inte den vall/jaktinstinkten.
Jag tycker inte du ska vara nedstämd för det som hände. Ja naturligtvis är det ju bittert att förlora ett lamm men hunden är hund och det är inget fel på den, för att den gjorde så.
Vi människor kanske måste ha bättre koll att det inte uppstår såna situationer.

Trollmor

• -
« Svar #14 skrivet: 30 jun-11 kl 01:11 »
Jo men det är ju skillnad på vallhund och boskapsvaktande hund.
En vallhunds vallbeteende är ju från början en jakt. De vill ju i slutändan käka upp ett av fåren som de vallar mot sin ledare.
Vi människor har ju gjort om deras jakt/vallbeteende så det passar oss och vi kan ha nytta av det.
En boskapsvaktare däremot han ser ju fåren och lammen som sin flock. Den skyddar sin flock och vill inte äta upp dem. Den har inte den vall/jaktinstinkten.
Jag tycker inte du ska vara nedstämd för det som hände. Ja naturligtvis är det ju bittert att förlora ett lamm men hunden är hund och det är inget fel på den, för att den gjorde så.
Vi människor kanske måste ha bättre koll att det inte uppstår såna situationer.
De vallhundar jag haft förmånen att lära känna har alla haft en väl utvecklad så kallad bithämning.  Boskapsvaktare har jag bara träffat en enda, och den käkar upp grannens höns - dagligen.

Mina vallhundar har även vid behov verkligen försvarat sina djur.

Helle-Mari

• -
« Svar #15 skrivet: 30 jun-11 kl 13:02 »
De vallhundar jag haft förmånen att lära känna har alla haft en väl utvecklad så kallad bithämning.  Boskapsvaktare har jag bara träffat en enda, och den käkar upp grannens höns - dagligen.

Mina vallhundar har även vid behov verkligen försvarat sina djur.

Vad bra att din vallhund har sk. bithämning. Jag tror att det är genetiskt det där med att bita och att det finns i vissa vallhundars släktträd.
Men det måste väl vara något man vill avla bort.
Boskapsvaktaren som käkar höns dagligen ser hönsen som en bra mellanmål.
Jag antar att inte hönsen är hans flock som han ska vakta? Det som inte ingår i bokskapsvaktarensflock kan ju ses som byten.
Där skiljer ju sig inte bokskapsvaktarhundar ifrån andra hundar med jaktinstinkt, som att se smådjur som potentiella mellanmål.

Trollmor

• -
« Svar #16 skrivet: 01 jul-11 kl 01:17 »
Jag har aldrig provat att försöka valla med en hund som biter hårt (saknar bithämning).  Dels skulle jag aldrig våga, dels har jag inte hört talas om någon vallhund som skulle sakna bithämning, och dessutom kan jag inte begripa hur det skulle gå till.  Om fåren är rädda för hunden, så springer de ju för livet!  Det blir bara en massa trassliga situationer.  Och om hunden skadar fåren (eller vad det är), så blir det inte speciellt ekonomiskt.

Att sedan de flesta av mina hundar har varit så bundis med fåren, att de fått tackors tillåtelse att hjälpa till att slicka fosterhinnor av nyfödda lamm, är kanske delvis en annan sak.  Men givetvis gör dessa erfarenheter att jag har extra svårt att tro på att en arbetande border collie skulle bita ett lamm så att skador uppstår.

Den boskapsvaktare jag träffat har som uppgift att hålla undan både björn och varg från gården, där tidigare även får fanns.  Dessa får är nu i vargarnas magar.  Hundens ägare går dagligen till grannen på besök, och har noga berättat för sin hund att hönsen inte är mat, utan grannar.  Men det brydde den sig inte om, och såvitt jag vet finns inte längre några höns på den gården.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1310 gäster, 2 användare
RickardR, Besksöta

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser