Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  flaskmatning - hur länge?  (läst 6008 gånger)

jessyandjudy

• Värmland
flaskmatning - hur länge?
« skrivet: 28 maj-11 kl 08:42 »
Hej,

har några lamm som får mjölk i flaskan för att mammorna inte har mjölk.
Fungerar bra, de växer och trivs.
Det äldste är två veckor nu och börjar äta gräs också.

Jag skulle dock gärna släppa dem och mammorna ut på gärdet som inte ligger vid mitt hus. Hur gör jag nu på smidigaste sättet? Hur länge behöver lammen mjölk? Har ni erfarenheter med utfodring i hink? Hur ofta byter ni mjölken i hinken, skulle det kunna räcka att komma en gång om dagen?

Tack!

Maddie

• Uppland
SV: flaskmatning - hur länge?
« Svar #1 skrivet: 28 maj-11 kl 20:33 »
De rekommenderar på välling påsen att man ska mata tills lammen har ökat minst 10 kg från födelse vikten.
Jag har släppt ut flasklammen med mammorna, de går på ett bete uppe vid skogen,  och eftersom man ändå tittar till dem ett par gånger om dagen så är det lätt att ta med välling flaskorna då.
Jag har en napp hink, men använde den bara det året jag hade 12  flasklamm...  ::)  Då vart det för bökigt med flaskor.  ;D Tycker det är lättare med flaskor om det är bara några flask lamm.
De börjar kunna tillgodogöra sig annan mat från 3 veckors ålder

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Lamm
« Svar #2 skrivet: 28 maj-11 kl 23:20 »
5 veckor, säger dom som vet, SLU  :)
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Vurre

SV: flaskmatning - hur länge?
« Svar #3 skrivet: 29 maj-11 kl 11:55 »
Jag har kört den norska modellen på årets enda flasklamm och det har fungerat över förväntan. Alltså, fri tillgång på kall välling i två veckor, sen en halvliter morgon och kväll i en vecka, därefter en halvliter om dagen i en vecka. Nu blev det väl något mer än totalt fyra veckor och han är en kraftig krabat och har fortsatt att växa bra. Jo, fint kraftfoder och fint, bra hö innan betessläpp är viktigt.

Det viktiga är att titta på ungen och se att den växer och mår bra.
snus? vad är priset på en pris?

Dela detta:

* Inloggade just nu

478 gäster, 2 användare (1 dolda)
evigheten

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser