Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ålder vid avskilljning på bagglamm  (läst 15684 gånger)

zeina66

• Värmland
Ålder vid avskilljning på bagglamm
« skrivet: 28 maj-11 kl 08:41 »
Har gutar och brukar skilja av alla bagglammen samtidigt vid ca 4 mån,dock ej äldre. Nån kanske är 3,5 mån.

Har läst att en del skiljer av mkt tidigare,vid 2 mån. Varför?
Är det för att spara på tackan?
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

zeina66

• Värmland
SV: Ålder vid avskilljning på bagglamm
« Svar #1 skrivet: 30 maj-11 kl 21:33 »
I Sjödins "Får" stod det 100-115 dar....

Hur gör ni?

skogslyktan

• Västergötland
    • skogslyktan
« Svar #2 skrivet: 30 maj-11 kl 23:08 »
Fundera själv just hur jag ska göra i år. Skulle vara kul att höra av flera hur dem brukar göra med olika raser.

Har själv Åsenfår och dem (samt dem flesta Allmogefåren) är likt Finull i sin sätt att brunsta. Bagglammen bli könsmogen tidigt, har hört att även 3 månaders gamla lamm ska ha tjuvbetäckt ibland. Fast vissa år kan man ha med både baggen och lammen utan oönskade betäckningar.

Så hos allmogefåren tar man oftast bort dem tidigt enbart för att förhindra för tidigt / oönskad betäckning. Samtidigt känns det fel för att dem är så små och tackorna mjölkar så bra och så länge. Dem så fick gå med mammorna ett halvt år hos mig blev jätte fin och lungt, men då gick även baggen med. Tackorna verka sina av sina stora lamm själv och jaga bort sen. Det gick otroligt bra att skilja av bagglammen när tackorna bli irriterad på dem. Tacklammen får alltid går med sina mammor hos mig.

Birgit

« Svar #3 skrivet: 01 jun-11 kl 17:09 »
Gutar kan som regel gå kvar minst 4-5 mån om det inte inträffar med brunst säsong (oktober o framåt). Allt beror på hur man har det med bete, antal djur osv.
Rent generellt mår ju lammen bäst om de får gå kvar lite längre hos mamma. Även om de inte diar så mycket, så lär hon dem att beta och annat.
Att vissa plockar bort bagglammen tidigare beror främst på att vissa raser har tidig könsmognad + att tackorna brunstar året om. Finull t.ex kan bagglammen vara könsmogna vid drygt 3 mån om man har otur. Men detta beror också en hel del på hur man håller dem. Får de kraftfoder osv. så utvecklas de snabbare.

zeina66

• Värmland
« Svar #4 skrivet: 02 jun-11 kl 08:27 »
Tack Birgit; bra svar..

Tre av mina tackor har hos förre ägaren brunstat om tidigt och då även lammat på hösten  :-\ det är ju helt omöjligt att förebygga på annat sätt än att skilja av bagglammen. Därför var min tanke att jag i år kanske skulle skilja av bagglammen vid tre månader. Jag har gott om bete och de får gå med mina baggar,de är ju gutar och behöver inte lägga på sig vikt inför slakten. De två tackor som hade två lammningar förra året ser visserliga fina ut,den ena fick ett bagglamm 30 mars(2011) och han är rejäl redan. Vet inte ifall de brunstar tidigt igen..

Birgit;jag borde kunna skilja av dom vid tre månader då,eller?

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #5 skrivet: 02 jun-11 kl 18:34 »
Gutar kan som regel gå kvar minst 4-5 mån om det inte inträffar med brunst säsong (oktober o framåt). Allt beror på hur man har det med bete, antal djur osv.
Rent generellt mår ju lammen bäst om de får gå kvar lite längre hos mamma. Även om de inte diar så mycket, så lär hon dem att beta och annat.
Att vissa plockar bort bagglammen tidigare beror främst på att vissa raser har tidig könsmognad + att tackorna brunstar året om. Finull t.ex kan bagglammen vara könsmogna vid drygt 3 mån om man har otur. Men detta beror också en hel del på hur man håller dem. Får de kraftfoder osv. så utvecklas de snabbare.
Hur är det med Roslagsfåren? Såg idag min lillbagge som är snart 2 månader stå och nosa moster i baken och lyfta på överläppen. Brukar de bete sig så långt innan de blir könsmogna?

zeina66

• Värmland
« Svar #6 skrivet: 02 jun-11 kl 19:11 »
Hur är det med Roslagsfåren? Såg idag min lillbagge som är snart 2 månader stå och nosa moster i baken och lyfta på överläppen. Brukar de bete sig så långt innan de blir könsmogna?

Hej,bagglammen kan göra så ännu tidigare.. Men riktigt farligt blir det när tackan uppför sig som en tik - putar med bakdelen så till den grad att hon sänker ryggen - då är det fara... >:(

Birgit

« Svar #7 skrivet: 08 jun-11 kl 09:18 »
Ja, bagglammen "övar" innan. Roslagsfår kan ju brunsta året om, men igen ger man dem inte en massa kraftfoder (tackor) utan låter det naturliga förloppet fortgå (lamm tär på resurserna) + att lammen heller inte får det, så brukar även de hålla sig lugna till runt 3,5 mån. Men som senaste talare: håll koll på hur intresserade tackorna är och när lammen försöker betäcka. Oftast är det ju ett lamm som startar och kan få igång resten.

hustran

« Svar #8 skrivet: 08 jun-11 kl 17:08 »
När vi hade finullstackor ca. 70 st. var vi väl så dumma att vi inte förstod att skilja av bagglammen tidigare. Aldrig ngn. tacka tjuvbetäckt! Så länge de går med lamm så hände inte någonting! Jag förstår inte riktigt allas oro inför avskilljning.Låt dem leva naturligt och oroa er inte så mycket. :)

Ingrid68

• -
« Svar #9 skrivet: 09 jun-11 kl 07:08 »
Vi skiljer av våra bagglamm när de är 18-20 veckor. Tacklammen går kvar med tackorna så när som på 4-5 dagar när de ska mönstras. Vi har aldrig haft oönskade betäckningar.
Jag, make, dotter, hund, katt, genbanksanslutna hedemora höns, ett 30-tal finullstackor och två shettlandsponnier huserar på gården.

Birgit

« Svar #10 skrivet: 09 jun-11 kl 10:47 »
Precis som de två sista inläggen, är det ju inte så vanligt och bagglammen mår som sagt bäst av att gå kvar hos tackorna så länge det funkar. Gäller ju främst att vara observant.

zeina66

• Värmland
« Svar #11 skrivet: 09 jun-11 kl 18:41 »
Hustran; köpte en tacka som hade lammat i januari -10,hon kom till mig i juni och lammade 18 sept. Hon hade sitt bagglamm vid sidan när jag "släppte" baggen 1 nov. Hon fick två tacklamm 15 april-11. Hennes mamma och mormor har gjort detsamma fast inte hos mig.

Man kan ju hoppas att det inte blir ngn tjuvbetäckning men säker kan man aldrig vara...en del är mer produktiva än man önskar,även gutar. Jag vill inte att mina tackor ska lamma hur som helst och försäkrar mig om detta genom att skilja bagglammen innan olyckan är framme

hustran

« Svar #12 skrivet: 09 jun-11 kl 23:19 »
alla förfasade sig över att vi inte skiljde bort bagglammen ,när vi hade finullsfår. Jag blev lite nervös då och tog bort 1! stor enfödd bagge.....jaha, vad hände? den tackan blev betäckt av ngn. mycket yngre slyngel. Detta gällde finullsfåren. Med Gutarna vet jag inte men tror inte att tackor med lamm blir brunstiga.De har hittills bara brunstat i nov. Hoppas det håller i sig. ;)

zeina66

• Värmland
« Svar #13 skrivet: 10 jun-11 kl 10:24 »
Jag blev lite nervös då och tog bort 1! stor enfödd bagge.....jaha, vad hände? den tackan blev betäckt av ngn. mycket yngre slyngel. Detta gällde finullsfåren. Med Gutarna vet jag inte men tror inte att tackor med lamm blir brunstiga.De har hittills bara brunstat i nov. Hoppas det håller i sig. ;)

:) Det finns nog tackor av alla raser som kan brunsta tidigare... I år är det viktigt för mig att ingen blir tjuvbetäckt - då var ju resan till dig förgäves  ;) Mac skall få just den tackan som jag nämnde tidigare ;D

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #14 skrivet: 10 jun-11 kl 15:40 »
Vi sklijer av alla lamm, både tackor och baggar, när de äldsta är fyra månader (då är de yngsta drygt tre). Det finns flera anledningar: Vi vill låta tackorna vila och sina ordentligt, vi vill ge alla lamm så bra eftersommarbete som möjligt eftersom både tacklamm och bagglamm går till slakt och så vill vi ju inte ha några tjuvbetäckningar.

När tackorna fått sina ner så släpper vi alla tackor (iaf livlamm + tackor) i samma hage igen.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 10 jun-11 kl 19:43 »
Vi sklijer av alla lamm, både tackor och baggar, när de äldsta är fyra månader (då är de yngsta drygt tre). Det finns flera anledningar: Vi vill låta tackorna vila och sina ordentligt, vi vill ge alla lamm så bra eftersommarbete som möjligt eftersom både tacklamm och bagglamm går till slakt och så vill vi ju inte ha några tjuvbetäckningar.

När tackorna fått sina ner så släpper vi alla tackor (iaf livlamm + tackor) i samma hage igen.

Precis så, gör jag med!!!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

hustran

« Svar #16 skrivet: 11 jun-11 kl 08:09 »
Så roligt zeina66 att Mac får "umgås" med denna frögurka.  ;D

zeina66

• Värmland
« Svar #17 skrivet: 11 jun-11 kl 09:38 »
 ;D ;D Ja,det tycker jag med  ;D

sarbe453

• Östergötland
« Svar #18 skrivet: 13 jun-11 kl 11:33 »
pratar vi inte om två saker här egentligen.

Dels de fall under sommaren när lammen börjar bli gränsfall könsmogna men där risken för brunst i högsommaren är ganska liten.

Dels de fall där man har tackor med lamm under normal brunstperiod på hösten. Eftersom tackan då har sin normala brunstcykel så spelar det ingen roll att hon har lamm bredvid sig.

Så jag inbillar mig att hustrans erfarenheter beror på att det är två olika tidsperioder det handlar om. Själv skulle är jag i valet och kvalet att vänta med att skilja av mina finullsbagglamm tills början på aug, pga av betesskäl. De älsta kommer då vara 4 mån. Men så går ju baggen Oskar också med flocken för närvarande  ;) Synpunkter på detta arrangemang? Törs jag vänta ännu längre, trots Oskar?
har finullskorsningar & en rasande snygg gotlandsbagge

Birgit

« Svar #19 skrivet: 14 jun-11 kl 08:23 »
I ditt fall sarbe453 skulle jag vara försiktig. Finullsfår har inte brunstcykler som exempelvis gute och gotland. När det gäller dem talar vi om normal brunsttid, finull kan då de är i god kondition gärna lamma två ggr/år, vilket visar på att tjuvbetäckningsrisken är markant.

Dela detta:

* Inloggade just nu

583 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser