Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dags att köpa ny mobil - slitstark!  (läst 24785 gånger)

regnpipan

• Gäst
Dags att köpa ny mobil - slitstark!
« skrivet: 27 maj-11 kl 12:33 »

10 år är inte dåligt för en mobiltelefon. Min Nokia 6250  introducerades 2000, jag köpte min 2001. Då såldes den som den stryktåligaste på marknaden. Och nog fasen har den hållit måttet. Den har varit med i ur och skur i 10 år. Jag har aldrig varit rädd att använda den i vare sig regn eller kajak till havs. Den har legat i en genomsvettig ficka i motorsågarbyxorna en hel arbetsdag utan att imma igen. Jag har litat på packningarna och de har hållit allt jag utsatt den för.

Knappsatsen funkar fortfarande perfekt. Allt annat funkade också perfekt, till och med originalbatteriet som sällan behövt laddas mer än en gång i veckan. Möjligen var det lite störande att telefonen envisades med att kalla TELIAs nät för ÙWWÔÚ. Men för en vecka sedan sket det sig. Då slutade mottagningen att fungera.

Så nu använder jag tillfället en avlagd telefon som hustrun haft tidigare. En 6 år gammal, hyfsat väderskyddad Nokia 5100, med slirig knappsats. Därför är jag på jakt efter en ny telefon. Det jag är ute efter är stryk- och vädertålighet. Och den skall vara en slitvarg. Det är det som prioriteras. Jag vill inte ha en telefon som man måste dalta med. Jag vill kunna tappa min telefon i bäcken, skaka av den och fortsätta prata! Jag vill kunna köra över den med traktorn utan att glaset spricker. Jag vill kunna gräva ner den i trädgårdslandet, plocka upp den skölja av den och sedan ringa.

Därför funderar jag på en Sonim XP1300 core. Den är IP68 klassad, dvs man kan slänga den i vattnet och låta den ligga där en halvtimme utan att den tar skada, och den är djävligt stöttålig (sägs det). Om någon har förstahandsinfo om Sonim-telefonen är jag intresserad, jag är även intresserad av tips om andra tåliga telefoner.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Dags att köpa ny mobil - slitstark!
« Svar #1 skrivet: 27 maj-11 kl 12:39 »
dagens telefoner slits ut på nån månad... jädra skräp som hänger sig..strular med knappar.. och tappar ljudet..ringer upp i fickan trots lucka!! behöver startas om dagligen pga strul.. har en nokia nu men sony ericsson var lika kass den..  touch display ska vi inte ens nämna..sicken dynga..
en telefon ska man ringa med anser jag.. tv har jag hemma..likaså data... stereo och radio..
Fjäderfän och kaniner

12342345

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 27 maj-11 kl 12:48 »
en telefon ska man ringa med anser jag.. tv har jag hemma..likaså data... stereo och radio..

Håller med!

regnpipan

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 27 maj-11 kl 12:56 »
Givetvis skall man inte sätta sin tillit till en telefon, men eftersom jag varit skyddsombud i en verksamhet som bedrivs i skog och mark så ser jag vissa poänger med slitstarka och driftsäkra mobiltelefoner... En delanledning till att välja en robust telefon. Sedan skall man givetvis välja något av de bolag som ger bäst täckning, i de trakter jag rör mig är det ofta telia.

hen

• extremt mycket frågor...
    • Småland
« Svar #4 skrivet: 27 maj-11 kl 12:57 »
Själv tycker jag det är bra att dom kan göra allt + lite till...

Vet att Clas Ohlson säljer några som är IP klassade
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=161811864
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=163028947
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=163028965

Edit:
Vet inte om dom håller bra kvalitet, men vet att det inte brukar vara svårt att byta saker på CO

Juppepinne

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 27 maj-11 kl 13:03 »
Jag har en Samsung SGH-M110. En telefon man kan ringa med, finns även kamera, bluetooth och radio men det använder jag aldrig. Har ännu inte lagt den i blöt däremot glömde jag den uppepå kamin när jag hade tänt och kom på det efter ca. 20 minuter. Då var den jäkligt varm och displayen var lite svår att se men efter att jag tagit ut batteri och låtit den svalna fungerade den perfekt. Så den tål värme ganska bra i alla fall.  ;) Efter 3 år är batteriet fortfarande väldigt bra. Den är lite gummiaktig i materialet och inte sådär tråkigt plastig som alla andra lättförstörbara mobiler är gjorda av.
Vet inte riktigt om den tål att köras över, inget jag har testat men troligtvis håller nog inte displayen för det.  :P
Nuförtiden vet jag inte om det verkligen finns en mobil som klarar av alla strapatser som du utsätter den för men som sagt var, det finns säkert någon som är himla mycket mer hållbar än de nyaste med alla finesser. Verkar ju som att det räcker med att kolla på dem för att de ska gå sönder.
27-årig tjej som bor på landet på en liten gård tillsammans med min sambo, vår hund och massa hönor och tuppar.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #6 skrivet: 27 maj-11 kl 13:08 »
http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/sonim_nordic/video/view/sonim-s-rugged-performance-standards-rps-3952

Skapliga krav den ska klara av i alla fall. Hade jag vetat med mig att jag skulle behöva en riktigt stryktålig telefon så känns den som ett bra val. Särskilt det där med 3 års ovillkorlig garanti. ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

regnpipan

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 27 maj-11 kl 13:26 »
Själv tycker jag det är bra att dom kan göra allt + lite till...

Vet att Clas Ohlson säljer några som är IP klassade
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=161811864
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=163028947
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=163028965

Edit:
Vet inte om dom håller bra kvalitet, men vet att det inte brukar vara svårt att byta saker på CO

Intressant tips. Verkar vara Sonim som ligger bakom dem, ev äldre modeller(?) som märkts upp med bulldozertillverkaren jcb´s namn.
http://nexus404.com/Blog/2007/12/21/sonim-xp1-jcb-toughphone-the-worlds-most-robust-cell-phone-probably/

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 27 maj-11 kl 13:30 »
Will It Blend Sonim XP3300 Force

anders50

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 27 maj-11 kl 13:31 »
Jag köper nog  en Samsung Xcover 271. Den ska tåla det mesta. Lite mindre skärm än min Nokia E52 som jag är så trött på nu, men det vänjer man sig snart vid.

hen

• extremt mycket frågor...
    • Småland
« Svar #10 skrivet: 27 maj-11 kl 13:38 »
Intressant tips. Verkar vara Sonim som ligger bakom dem, ev äldre modeller(?) som märkts upp med bulldozertillverkaren jcb´s namn.
http://nexus404.com/Blog/2007/12/21/sonim-xp1-jcb-toughphone-the-worlds-most-robust-cell-phone-probably/

Lite kul  :P

Broberg

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 27 maj-11 kl 17:25 »
Jag köper nog  en Samsung Xcover 271. Den ska tåla det mesta. Lite mindre skärm än min Nokia E52 som jag är så trött på nu, men det vänjer man sig snart vid.

Verkar den bra? Har en Samsung B2100, som jag är mycket nöjd med, men nu behöver vi en till. Har sneglat lite på en sådan du har. Är det ficklampa i den också?

anders50

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 27 maj-11 kl 17:43 »
Verkar den bra? Har en Samsung B2100, som jag är mycket nöjd med, men nu behöver vi en till. Har sneglat lite på en sådan du har. Är det ficklampa i den också?
Menade du om det är ficklampa i Nokian så är det inte det.  Läste om ett test av den här Samsungen i en jakttidning och den fick bra omdöme, så jag köper nog en sådan.
Verkar som Samsung är bra mobiler, känner flera som är jättenöjda, och ett plus är ju att de tål en del.

Broberg

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 27 maj-11 kl 17:49 »
Menade du om det är ficklampa i Nokian så är det inte det.  Läste om ett test av den här Samsungen i en jakttidning och den fick bra omdöme, så jag köper nog en sådan.
Verkar som Samsung är bra mobiler, känner flera som är jättenöjda, och ett plus är ju att de tål en del.

Nej, jag menade i Samsungen. Läste inte så noga....
Jo, B2100 har hållit bra som tusan. Jag tappar och klämmer den jämnt och ständigt och inga problem att prata i regnväder är det. Läste test om de där Sonim och de är säkert bra, men de kostar flera gånger så mycket och går inte ner i mobilfickan på jobbekläderna ens.

kurt

« Svar #14 skrivet: 27 maj-11 kl 18:21 »
Netto säljer regelbundet mycket enkla mobilmodeller med bara grundläggande basfunktioner. De har dock bara varje modell i en vecka!

Broberg

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 27 maj-11 kl 18:43 »
Netto säljer regelbundet mycket enkla mobilmodeller med bara grundläggande basfunktioner. De har dock bara varje modell i en vecka!

Jo, jag har haft sådana. Funkade väldigt bra tills man var i behov att kunna prata i ösregn. Och de kan bli dyra de också om man tappar och spräcker ett par i månaden.

Lainde

• Självverksam Skogsförvaltare
    • -
« Svar #16 skrivet: 27 maj-11 kl 18:51 »
Har oxå en Samsung B 2100 som fått utstå "hårda prövningar" i framförallt skogsbruket, men även jakt/fiske.
Väldigt "basic" och garanterat inget för "prylnissen", men den håller och kostar bara bråkdelen av Sonim.

Det räcker för mig.

Marie P

• Dalsland
« Svar #17 skrivet: 27 maj-11 kl 19:31 »
Nu blir jag väl utskrattad, kanske men saken är den att jag har sällan varit så nöjd med något elektroniskt som min iphone..  :) Den verkar ju lite vek vid första anblick men med en rejäl bumper så blir den ju tåligare. Har snart hela mitt liv i denna lilla rektangel.. även en ficklamps-app kan tilläggas.. helnöjd, jag..  ;D får se hur den håller på mc-semester.. då får vi se vad tygena håller!

mita67

• Blekinge
    • Sitt, Ligg och Lek
« Svar #18 skrivet: 27 maj-11 kl 19:34 »
Jag har en samsung xcover 271, jättenöjd. Batteriet är helt kanon, varar jättelänge. Rekommenderas!!

Broberg

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 27 maj-11 kl 19:35 »
Jag har en samsung xcover 271, jättenöjd. Batteriet är helt kanon, varar jättelänge. Rekommenderas!!

Är det ficklampa i?

Dela detta:

* Inloggade just nu

626 gäster, 4 användare (2 dolda)
ärt, Tiomilaskogen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser