Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  citronverbena  (läst 12604 gånger)

skånetösen

  • Inlägg: 553
    • Skåne
citronverbena
« skrivet: 12 aug-06 kl 19:26 »
Hej hopp

Är det någon som har citronverbena? Går det att byta till sig en planta/frö och lite skötsel/användningstips?

Helena
Det jag inte hinner idag kanske jag hinner imorgon.

Gryning

  • Inlägg: 1085
    • Mirandas have
Re:citronverbena
« Svar #1 skrivet: 18 sep-06 kl 10:13 »
De har en fantastisk citrondoft, ska funka i kaka (man bottnar formen med blad, låter dem avge smak och tar bort dem före serveringen) men jag är inget kakmoster och den enda gången jag testade brände jag kakan i botten. Däremot har jag haft citronverbenablad i badet och där funkade de jättebra.
Jag köpte en planta i Tirup i juni och den har blommat. Ska se om där sitter frön om du är intresserad  men har ingen aning om hur man drar upp plantor. Jag har aldrig fått någon citronverbena att överleva vintern, de är rätt känsliga och antingen har jag glömt att ta in den eller så har det gått nära eller under 0 i brygghuset där jag övervintrar rosmarinen och då dör den (citronerbenan) direkt.

skånetösen

  • Inlägg: 553
    • Skåne
Re:citronverbena
« Svar #2 skrivet: 21 sep-06 kl 19:13 »
Ja tack, ja tack, ja tack.
Frön blir superbra. Har jag lyckats dra upp Stevia från frö ( och det var baske mig ingen picknick ) så ska jag nog klara citronverbena. Vill du ha ngt i byte? Jag har frön till ruccolasallad och frön från salvia. med mera.

Helena
Det jag inte hinner idag kanske jag hinner imorgon.

annika

  • Inlägg: 140
    • Bohuslän
Re:citronverbena
« Svar #3 skrivet: 30 sep-06 kl 18:41 »
Hej, man skall kunna ta sticklingar pà citronverbena, nàgon som har erfarenhet av det? undrar ocksà hur man õvervintrar den, nàgon som vet?  hãlsn. annika

boulmiche

  • Inlägg: 6
Re:citronverbena
« Svar #4 skrivet: 02 okt-06 kl 20:57 »
Citronverbena eller Louisa som den kallas iaf i Libanon där jag kommer ifrån kan man föröka genom sticklingar. Man väljer ett moget/halvmoget (årsskott) skott från plantan och stoppar den i sandig jord i en kruka, jorden skall vara fuktig ej blöt, stick ner  en blomsterbåge (av järn eller bambu, dra över en pplastpåse för att skapa ett fuktigt miniväxthusklimat. Sticklingen kommer att slå rot och vips, där har man en ny planta. Övervintring borde ske i ett svalt utrymme (garage eller liknande..10-12 grader) under lysrör (12 tim/dygn), alltså härma medelhavsklimat. Så gör jag med mina medelhavsplantor.
Jag har aldrig haft en citronverbena här i sverige eftersom jag bor långt upp i Gällivare, men på senare tiden har jag drivit upp olika exotiska örter o plantor med framgång, därför söker jag en sån planta. Vet någon var de säljs, kanske beställa via internet!!?
Lycka till

annika

  • Inlägg: 140
    • Bohuslän
Re:citronverbena
« Svar #5 skrivet: 04 okt-06 kl 15:41 »
hej tack fõr ràd och tips, jag tror att nàgon plantskola dãr uppe kan bestãlla hem àt dig, annars fàr du vãnta tills mina rotat sig........ ;) iannat fall kan jag nog ordna tel.nr till stãllet dãr jag kõpte min, hãlsn. annika

boulmiche

  • Inlägg: 6
Re:citronverbena
« Svar #6 skrivet: 18 nov-07 kl 15:21 »
Hej, det var ett tag sedan jag var inloggad....fortfarande är jag ute efter citronverbena (frö, stickling, vadsomhelst) ???

skånetösen

  • Inlägg: 553
    • Skåne
Re:citronverbena
« Svar #7 skrivet: 21 nov-07 kl 16:56 »
Jag har en planta som jag nyss tagit in från växthuset och ska vinterförvara på vinden. Just nu kan jag inte ta sticklingar men till våren om plantan överlever så får du gärna ett skott. Påminn mig.

p.s

det blir världens godaste the av bladen

d.s
Det jag inte hinner idag kanske jag hinner imorgon.

annika

  • Inlägg: 140
    • Bohuslän
Re:citronverbena
« Svar #8 skrivet: 21 nov-07 kl 18:33 »
Vet inte var du bor men Tjörns trädgårdar har ialla fall haft, tel 0304/667438 de kanske kan hjälpa dig på något sätt
« Senast ändrad: 21 nov-07 kl 18:40 av annika »

boulmiche

  • Inlägg: 6
Re:citronverbena
« Svar #9 skrivet: 21 nov-07 kl 19:35 »
Tack skånetösen!
det uppskattar jag mycket, och visst är det härligt te man får av dess gudomliga blad, just igår smuttade jag på resterande bladen som jag köpte på cypern för att par år sedan...minns från barndomen att vi hade ett  "halvträd" av citronverbena, ja i medelhavsområdet växer de som ogräs.
ha det gott

andreas_f

  • Inlägg: 81
    • Småland
SV: citronverbena
« Svar #10 skrivet: 22 feb-09 kl 16:50 »
köpte en citronverbena i trädgårdsbutiken på capellagården, (Öland) sommaren 2008, men nu tror jag visserligen att den har dött. det kan hända att de har dem även säsong 2009.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

326 gäster, 2 användare
Stengrim, Svarthönan

* Forum

* Om tidningen Åter



- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser