Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  jordfräs...  (läst 31343 gånger)

sydtobak

  • Inlägg: 773
  • Skogstorpare
SV: jordfräs...
« Svar #40 skrivet: 09 jun-11 kl 20:29 »
Jag har en liknade men fick sluta använda den då armbågarna gav upp pga allt kast som man fick när den greppade tag i en rot på ena sidan. Vart alldeles blå på höftbenen när man körde i gräsmattan med massa rötter från träd några cm under marken.

Men i trädgårdslandet så går den fint.
Fördelen är att du slipper ränna på gym  :D
Min bästa ägodel är min vedspis!

andtol

  • Gäst
SV: jordfräs...
« Svar #41 skrivet: 09 jun-11 kl 21:27 »
Fördelen är att du slipper ränna på gym  :D

Jo, fast om kroppen går sönder när man är 40 så är det inte roligt.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: jordfräs...
« Svar #42 skrivet: 13 jun-11 kl 20:47 »
Har också fixat en begagnad Texas jordfräs,verkar vara gott pulver i den,låter som en motorcykel  :D,inga problem att komma ner i jorden  ;D . Bara se om det går att fixa fler klor till den.  :)

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: jordfräs...
« Svar #43 skrivet: 16 jun-11 kl 17:55 »
Har tänkt att svara länge men det har inte blivit av.

Förra året köpte jag en Agria 1900D av en kille här på forumet.

Den är helt fantastisk att fräsa med, ca 1m brett, 20-25cm djupt, i promenadtakt i gammal vall eller gräsmatta.

Styrbromsarna funkar inte riktigt men med dem väljusterade styr man den med pekfingrarna.

Den kostade 10.000 jämnt... årsmodell 60-nånting.

För att en jordfräs ska funka till mer än att vispa runt i redan grävda land krävs både tyngd och vridmoment.

Den väger 470kg.

EDIT:

Jag har bara jordfräs till den men skulle gärna ha lite fler redskap, slåtterbalk står överst på önskelistan. Man kan vända styret så att kraftuttaget kommer fram för frontmonterade redskap. En räfsa och en vagn hade varit trevligt också. Snöslunga skulle varit behjälpligt senaste vintrarna....  :P
« Senast ändrad: 16 jun-11 kl 17:59 av Vitis »

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: jordfräs...
« Svar #44 skrivet: 16 jun-11 kl 20:14 »
Fin maskin Vitis  :D....som en halv traktor  :o ,den är säkerligen gjord för stora ytor typ rejäla åkrar. Vanliga fräsar typ 5hk väger ca 50 kg och jag tycker dom duger gott till mindre eller den lilla åkern,drar lätt sönder gräsvall. Fixal lite klor till den,sedan ska det fixas hjul och kupplog,kanske ett snöblad,finns även vändplogar att köpa till fräsen så man kan leka hobbybonde.  :)

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: jordfräs...
« Svar #45 skrivet: 17 jun-11 kl 08:58 »
En halv traktor ... bra beskrivning!  ;D

Jag hyrde en sån 5-hästars för några år sen och det funkade öht. inte här, tung lerjord och den fick aldrig nåt fäste. Hoppade bara ovanpå jordytan.

Med en lättare jord kanske det hade funkat.

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: jordfräs...
« Svar #46 skrivet: 17 jun-11 kl 09:00 »
 >:D

Edit:
Körde visst lite snett....  :-[

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: jordfräs...
« Svar #47 skrivet: 17 jun-11 kl 16:46 »
"Vitis" Tycker mig även se fotspår  ;D om dom är raka är svårt att avgöra  :D . Visst du har rätt om det där med lerjord,den kan ju bli som cement när det torkar,krävs kanske proffsgrejor då. Själv har jag lättare jord.  8)

andtol

  • Gäst
SV: jordfräs...
« Svar #48 skrivet: 17 jun-11 kl 19:52 »
Åh, jag har bara sten, jag...

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: jordfräs...
« Svar #49 skrivet: 18 jun-11 kl 13:19 »
Åh, jag har bara sten, jag...
.....Måste ju gå åt fräsklor som bara den om man har mycket sten.

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: jordfräs...
« Svar #50 skrivet: 18 jun-11 kl 19:41 »
.....Måste ju gå åt fräsklor som bara den om man har mycket sten.

Förhoppnigsvis är det bara fräsknivarna som ryker, en väl inkilad sten kan knäcka ganska mycket i hela drivlinan om man har lite gas på.

Sten + jordfräs funkar dåligt! Sliter på maskin och förare....

 

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: jordfräs...
« Svar #51 skrivet: 28 jun-11 kl 01:24 »
Testade Texas jordfräsen med större hjul,original är ca 30cm i dia.Provade med ca 40cm i diameter men då blev hastigheten för hög,rena motorvägsfarten  ;D,kan nog funka om man fixar en vagn till den så blir det lite fart och fläkt  :D .

andtol

  • Gäst
SV: jordfräs...
« Svar #52 skrivet: 23 okt-14 kl 14:21 »
Lyfter en gammal tråd.

Nu är jag nära att köpa en BCS 650: http://www.narlant.se/?page=produktdetaljer&pid=559

med vagn, jordfräs, snöblad och knivbalk. Det blir förstås en del pengar men det jag tror detta är rätt grejer för oss på vår lilla gård. När jag ska köra ut timmer från skogen får jag be grannen om hjälp de få gånger det behövs. Eller om jag får igång min gamla MF 30 traktor.

Inspirerad av Tännlappens tråd

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=114717.0;all

så ska jag börja fundera vad man kan tillverka för redskap mer. :) Kanske med redskap för jordbearbetning? Plog och harv?

fredrikblomberg

  • Inlägg: 8
    • Skåne
SV: jordfräs...
« Svar #53 skrivet: 16 jan-17 kl 15:11 »
Hej

Är spekulant på en Agria 1900D och åkte här om dagen för att se så att maskinen gick.
Väl på plats efter att ha försökt veva igång maskinen utan resultat såg vi att det var ett gängat hål rakt ned i cylindern. Efter lite efterforskning ska här ha suttit en hållare för tändpappret (?)
Har pratat med en återförsäljare av Agria och han sa att dessa konstruktioner med tändpapper ledde till en del incidenter nere på kontinenten därför skulle de skrotas (förklaring till varför den var borta på maskinen) men han påstod då att maskinen skall gå att startas ändå.

Någon som har erfarenhet av dessa maskiner? Motorn är en ILO DL660.

/Fredrik

« Senast ändrad: 16 jan-17 kl 15:29 av fredrikblomberg »

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: jordfräs...
« Svar #54 skrivet: 23 jan-17 kl 18:30 »
..Kollade lite på nätet om Agrian... Verkar som man först vevar motorn tills ett kraftigt motstånd känns och sedan liksom gungar veven mot motståndet som naturligtvis är kolven som ligger i kompläge,ska pressa ihop luften... Vid varm väderlek pressas några gånger innan startförsök, vid kyla fler gånger innan startförsök då med fullt vevtag... Det där röret som man stoppar tändpapper i saknas ju men är det riktig komp så ska det ju gå ändå,tänkte så det inte är läck in i cylindern eller insug eller dylikt... Prova varmluftspistol kanske....Värma maskinen lite...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

351 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser