Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur lagra fröer i flera år?  (läst 8249 gånger)

KorvGrisen

  • Inlägg: 35
    • Södermanland
Hur lagra fröer i flera år?
« skrivet: 25 maj-11 kl 13:43 »
Det optimala är förstås att ta nya fröer år efter år men om man nu skulle vilja lagra fröer så de har så stor chans som möjligt att växa om 10-15 år, hur gör man då?

Jennyt

  • Inlägg: 3177
    • Västergötland
SV: Hur lagra fröer i flera år?
« Svar #1 skrivet: 25 maj-11 kl 13:47 »
Torrt, svalt och mörkt...... åsså får man hålla tummarna ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

vinden

  • Inlägg: 45
    • Dalarna
SV: Hur lagra fröer i flera år?
« Svar #2 skrivet: 25 maj-11 kl 14:10 »
Man kan även ha dem i en tät låda, t.ex. glasslåda med lock i frysen. Kan inte garantera att alla sorters frön klarar det men många håller sig fint så.

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Hur lagra fröer i flera år?
« Svar #3 skrivet: 25 maj-11 kl 14:29 »
Det optimala är förstås att ta nya fröer år efter år men om man nu skulle vilja lagra fröer så de har så stor chans som möjligt att växa om 10-15 år, hur gör man då?
Intressant tråd!  :D
Finns det någon som vet hållbarheten på olika fröer?
Raps vet jag kan ju hålla sig i jorden hur många år som helst och bara vänta på att komma upp i rätt "gronivå". När man köper fröpåsar så verkar de flesta fröer bara ha ett eller två års hållbarhet.
Frågan blir ju hur länge man kan spara olika sorter utan att grobarheten försvinner.
Kan alla fröer sparas och fungera 10-15 år (om man nu inte tänker frysa ner dem med kolsyreis)?

Cyklisten

  • Gäst
SV: Hur lagra fröer i flera år?
« Svar #4 skrivet: 25 maj-11 kl 15:08 »
Här finns info om fröbanken på Svalbard, Svalbard Global Seed Vault.
http://www.croptrust.com/
http://www.nordgen.org/sgsv/index.php?page=welcome
http://www.regjeringen.no/en/dep/lmd/campain/svalbard-global-seed-vault.html?id=462220

Lagringsmetoden varierar tydligen kraftigt beroende på vilket frö det är.

Jordhumlan

  • Inlägg: 74
  • Odling, djur och natur är bästa medicinen!
    • Skåne
SV: Hur lagra fröer i flera år?
« Svar #5 skrivet: 26 maj-11 kl 23:15 »
Torrt, kallt och inga stora temperaturfluktuationer funkar fint för frö av det mesta av det vi odlar i Sverige. På NordGen (som är den nordiska genbanken, Svalbard är enbart ett back-up-lager) gör man så här: man torkar fröna under milda förhållanden, ingen hög värme. Sedan läggs fröna i täta påsar i frysen (-18). Svårare är det inte.

 När det gäller hur länge frö klarar sig så beror det på art, på fröets kvalitet, vattenhalt och lagringstemp.

NordGens Web: www.nordgen.org

Lycka till!
Månskensbonde med sambo, tre härliga barn och en växande skara djur.
Ett underbart liv!

Delph

  • Inlägg: 2
    • Värmland
SV: Hur lagra fröer i flera år?
« Svar #6 skrivet: 11 aug-13 kl 15:07 »
Jag provade fröer som min farmor plockade 79-80.
fröerna (tagetes) låg i en 3liters plastpåse som låg i en plåtburk.
dessa hade legat under alla år, tänkte så testa ifall nån skulle bli nåt.
sådde dessa snustorra frökapslar i våras och gissa om min förvåning när inte bara en kruka utan alla krukor var fulla i små skott!!!
satte ut skotten på försommarn på plantjord/kogödsel och alla skotten tog sig!
Stora fina tagetes med massor med blommor, inte ett dugg lika blommor av köpefrön från nutid!
Dessa frön kommer jag ihåg farmor sa att de härstammade från 50talet, så lite kul var det att grobarheten var så hög!!
Farmor ska givetvis få några plantor på sin grav nästa år.

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Hur lagra fröer i flera år?
« Svar #7 skrivet: 11 aug-13 kl 17:03 »
Jag är inte förvånad alls över detta fantastiska groningsresultat! Tyvärr så försämras det för varje år, alltså jag menar såhär: Mina och morfars fröer från trädgården från 60-80-talen kan gro alldels utmärkt idag, medans frö från samma slag taget iår har väldigt dålig grobarhet. Grobarheten försämras. Jag har märkt det här speciellt just med köpta fröer. Förr grodde "vartenda dillfrö", om jag köper en påse idag är det jättemånga som inte gror alls. Likaså persilja, morötter och några till har jag märkt skillnader på. Likaså är fröfirmans grobarhetsangivelser lägre än förr i ett litet längre tidsperspektiv. Undrar varför.

MvH
Christina G
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

348 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser