Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Släppa bagglammen med vuxen bagge?  (läst 5097 gånger)

Jenny på Björkkulla

• Lev idag, imorgon kan det vara för sent!
    • Uppland
Släppa bagglammen med vuxen bagge?
« skrivet: 24 maj-11 kl 20:09 »
Snart är det dags att avskilja bagglammen och vi har inte kvar deras pappa men det verkar finnas en hel del fina baggar till salu nu så nu undrar jag om det är är bra att ha en vuxen bagge att släppa bagglammen med eller om det går bra ändå. Alltså, borde jag skaffa en ny bagge redan nu trots att jag inte vill betäcka dem förrän i höst?
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.

Charlotte

• -
SV: Släppa bagglammen med vuxen bagge?
« Svar #1 skrivet: 24 maj-11 kl 21:42 »
 Jag tycker det är bra att ha en vuxen bagge med bagglammen, dom blir inte lika vilsna utan tyr sig till sin "pappa".
                                                   Mvh
                                               Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Fårtokig

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 24 maj-11 kl 22:35 »
Håller med! Lammen blir lugnare om de går med ett gammalt djur, men det går lika bra med en utslagstacka.

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #3 skrivet: 25 maj-11 kl 05:54 »
Håller med! Lammen blir lugnare om de går med ett gammalt djur, men det går lika bra med en utslagstacka.

Går inte baggarna ensamma för att dom är könsmogna och en utslagstacka ska väll inte gå med könsmogna baggar?
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

samaka

• Dalarna
« Svar #4 skrivet: 25 maj-11 kl 06:10 »
Går inte baggarna ensamma för att dom är könsmogna och en utslagstacka ska väll inte gå med könsmogna baggar?

Jag tycker inte att det är hela världen om en utslagstacka blir betäckt. Risken är dessutom rätt liten eftersom de flesta fårraser inte brunstar sommartid. Det är, enl mig, en bättre lösning än att ha bagglammen ensamma

Jenny på Björkkulla

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 25 maj-11 kl 21:40 »
Men hur reagerar de när de träffar varandra, blir det bråk och så?
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.

samaka

• Dalarna
« Svar #6 skrivet: 25 maj-11 kl 22:01 »
Nej. Brukar inte vara problem mellan ungbaggar och äldre bagge. Dessutom är detta den bästa säsongen att släppa ihop baggar, om du frågar mig, det är ju lågsäsong på brunst och baggarna (iaf mina) är alltid mycket lungnare och mer lätthanterliga överhuvudtaget på sommaren.

Ett alternativ är ju att låta bagglammen gå kvar i flocken. Risken är liten att man får tjuvbetäckningar och skulle olyckan vara framme så har det lammet en förbokad biljett till frysboxen. Vet själv hur svårt det är att få tackor betäckta denna säsong... har lagt ned den ambitionen!  ;)

Jenny på Björkkulla

• Uppland
« Svar #7 skrivet: 25 maj-11 kl 22:09 »
Ett alternativ är ju att låta bagglammen gå kvar i flocken. Risken är liten att man får tjuvbetäckningar och skulle olyckan vara framme så har det lammet en förbokad biljett till frysboxen. Vet själv hur svårt det är att få tackor betäckta denna säsong... har lagt ned den ambitionen!  ;)
Jag har allmogefår (Helsinge/Åsen) samt stora blandtackor av okänt ursprung som ser ut som gotlandsfår men med vita tecken, så jag har litet svårt att bedömma troligheten för sommarbrunst, men en av helsingetackorna är själv född på nyårsafton...annars skulle jag gärna hålla ihop dem men jag är inte så sugen på lamm mitt i vintern.

Charlotte

• -
« Svar #8 skrivet: 25 maj-11 kl 22:10 »
 Jag har aldrig haft något bråk i alla fall :)
Jag har just nu en grupp på 3 vuxna baggar och när mina bagglamm släpptes ihop med dom i fjol så funkade det hur fint som helst. Har haft olika konstellationer av baggar (som mest 7 vuxna)+ bagglamm (ja, jag blir alldeles för fäst vid mina baggar :-[), och har haft dom som barnvakter i alla år utan problem.
 Däremot skulle jag inte chansa att ha dom i flocken, men det beror kanske på vilken ras man har? Vissa av mina tackor verkar bli dräktiga på "fel" tid bara något av bagglammen tittar på dom ;)
                                                     Mvh
                                                Charlotte

"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

zeina66

• Värmland
« Svar #9 skrivet: 25 maj-11 kl 23:44 »
Hej,de år som jag ej haft en äldre bagge så har bagglammen får reda sig själva när dom blivit avskilda fr tackorna,de har överlevt fram till slakten ;)
Finns ingen anledning att köpa en äldre bagge på grund av bagglammen,dom vänjer sig. Om du inte avlar renrasiga får kan du använda någon av bagglammen till betäckning när det är dags och skicka honom i frysen efter han fullbordat sitt syfte.
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

samaka

• Dalarna
« Svar #10 skrivet: 26 maj-11 kl 08:40 »
Hej,de år som jag ej haft en äldre bagge så har bagglammen får reda sig själva när dom blivit avskilda fr tackorna,de har överlevt fram till slakten ;)

Jo, men visst går det. Men ska man ex byta hage ofta och själv flytta dem på gående fot är det, enl min erfarenhet, enklare att ha minst en rutinerad bagge/tacka med.

Fårtokig

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 26 maj-11 kl 09:06 »
Allt går!! Framförallt FÅR, de går precis dit de känner för..  ;D

zeina66

• Värmland
« Svar #12 skrivet: 26 maj-11 kl 09:11 »
Allt går!! Framförallt FÅR, de går precis dit de känner för..  ;D

Den va bra.... :D

Fats mina brukar stanna i den hage de fått :)
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

träsleven

• -
« Svar #13 skrivet: 27 maj-11 kl 13:20 »
Jag har gjort det misstaget att släppa könsmogna bagglamm tillsammans med utslagstackor. Detta ledde till våldsamma slagsmål mellan bagglammen när tackan kom i brunst. Jag förlorade ett bagglamm genom stångskada på detta viset. Tror nog det är lugnare i gruppen tillsammans med en äldre bagge.

Dela detta:

* Inloggade just nu

510 gäster, 4 användare (2 dolda)
Niklas_Elin, Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser