Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rätt mat åt gammal katta  (läst 5961 gånger)

Cyklisten

• Gäst
Rätt mat åt gammal katta
« skrivet: 24 maj-11 kl 18:34 »
Min katta Momsen (egentligen Mervärdeskatten men det är för fint så här till vardags) är nu 17 år och har blivit mager samt tufsig i pälsen. Vi bor på landet och jag ser henne rätt ofta sitta ute och tugga på en mus. Dessutom får hon torrfoder av billigaste sort.

Behöver hon kanske bättre mat? Vad betyder BARF (Biologiskt anpassad rå föda) i det här fallet? Vad kan jag ge henne för annan mat (om det nu behövs) som inte är jättedyr?

Förresten kommer jag på att hon inte blivit avmaskad på flera år, men å andra sidan så kom det någon ny åsikt om att man inte ska avmaska särskilt ofta, eller? Ser inga maskar i baken på henne heller.
« Senast ändrad: 24 maj-11 kl 18:38 av Cyklisten »

Anemona

• Grönavågare i sta'n, singel
    • Skåne
SV: Rätt mat åt gammal katta
« Svar #1 skrivet: 24 maj-11 kl 18:38 »
Smör, ägg ch lever?
Gillar: ekologiskt - kreativitet - självhushållning - samverkan - byteshandel/ second hand

Anemona

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 24 maj-11 kl 18:41 »
Strömming? (om hon kan tugga, annars lite kokt mosad fisk?)
Gillar: ekologiskt - kreativitet - självhushållning - samverkan - byteshandel/ second hand

Egge

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 24 maj-11 kl 18:45 »
Är katten mager och äter möss skulle jag definitivt avmaska!!!

Jag avmaskar min minst två ggr per år och han är ute och äter möss och det är inte alltid man ser att dem har mask men man brukar märka det på att pälsen blir mattare, dem blir slöare och kan även lukta illa där i bak, hosta.

Fisk är ju annars bra :).. det brukar för det mesta gå i..  och som dem andra skrivit.. det är ju olika på olika katter :)...

Hoppas du hittar felet men avmaska skulle jag göra :).. sorry att jag tjatar *L*

//Egge

Luvan

• Närke
« Svar #4 skrivet: 24 maj-11 kl 18:54 »
Byt till ett bättre torrfoder, dvs med högre protein- och fetthalt och så lite spannmål som möjligt. Det är dyrare i inköp, men hon kommer att behöva mindre mängder eftersom hon får i sig mer energi. Spannmål kan du betrakta som ren utfyllnad, katter är extrema köttätare.
Googla på BARF, så får du fler tips. Det är inte alla katter som går med på att byta kosthållning. Men det borde vara det bästa och billigaste alternativet.
Och avmaska, förstås.

pålle

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 24 maj-11 kl 18:59 »
min gamla katt fick kött färs dom sista åren det tyckte ja han hade gjort sig för känt utav .

Anemona

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 24 maj-11 kl 19:01 »
min gamla katt fick kött färs dom sista åren det tyckte ja han hade gjort sig för känt utav .

Det hade han säkert!  :D

tinna.m

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 24 maj-11 kl 19:06 »
Vissa vill ha köttfärs andra annat. Hade just en "tufsig" katt som gick på ..Köttfärs. Vet sa att han var dement så han glömde tvätta sig. Sövde katten då och då, tvättade med handduschen och föna & borsta. Blev som ny var gång. Hans tandsten fixades när han var sövd, kunde ju inte tugga så bra.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Cokett

• Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
« Svar #8 skrivet: 24 maj-11 kl 19:16 »
Jag hade inte gjort ett dugg.
Din katt är äldre och inre organ är nog inte så friska. Har du inte hållt på att avmaska tidigare tål katten den mask den har nu i denna ålder. Du kan inte ändra på på kosten nu så det visar stora förändringar och din katt har förekommit dig med att äta BARF  :)   När katten blir äldre försvinner även muskler och underhuds fett . Tandsten har hon säkert och då behövs som flera skriver tidigare  "mjukmat"  Var glad åt din rått jägare  :D

Mitt största misstag var när jag började behandla min 17 år gamla kastrat som aldrig i hela sitt liv varit sjuk. Avmask som unge och sedan regelbundet vaccinerad Pigg som en mört och busig   ...Men .. började dricka mer än han åt  Var dock väldigt busig och lekfull.
 Åkte för koll hos veterinär där det visade sig njurar/lever var helt slut.  Jag min j**a idiot beslöt att behandla ( Det är mitt beslut vad göra..vet, är enbart diagnostserande, rådgörande och behandlande ) 3 dagar senare ar jag tvungen att avliva min älskade katt då han inte tålde behandlingen.
                                                                          MvH Cokett
« Senast ändrad: 24 maj-11 kl 20:15 av Cokett »
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

fauve

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 25 maj-11 kl 15:34 »
Om katten äter möss så har den garanterat mask och maskar är parasiter som tar näring från katten och eftersom äldre djur ofta av naturliga orsaker kan ha svårt att hålla hullet så går de ner sig än mer om de är fulla med mask!

christelle

• Blekinge
« Svar #10 skrivet: 25 maj-11 kl 15:47 »
Min katta Momsen (egentligen Mervärdeskatten men det är för fint så här till vardags) är nu 17 år och har blivit mager samt tufsig i pälsen. Vi bor på landet och jag ser henne rätt ofta sitta ute och tugga på en mus. Dessutom får hon torrfoder av billigaste sort.

Behöver hon kanske bättre mat? Vad betyder BARF (Biologiskt anpassad rå föda) i det här fallet? Vad kan jag ge henne för annan mat (om det nu behövs) som inte är jättedyr?

Förresten kommer jag på att hon inte blivit avmaskad på flera år, men å andra sidan så kom det någon ny åsikt om att man inte ska avmaska särskilt ofta, eller? Ser inga maskar i baken på henne heller.
Jag har oxå en så gammal steriliserad katta - hon är nog egentligen rätt lagom men har en stor rund och hängig buk. Hon går nästan aldrig ut och är inte avmaskad på minst 10 år - jag maskar aldrig av mina katter slentrianmässigt förrän jag ser maskar.
Min gammelkatta äter bara Friskies torrfoder men tigger mjölk ungefär varannan dag och då ger jag 3 % mjölk med hälften vatten i. Så har hon nog ätit i 7-8 år nu och verkar må bra på det. Tror att det finns kattseniormat att köpa men har inte testat. :D
Tufsigheten kan ju bero på att de fäller vinterpälsen nu  ???
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Cokett

• Gotland
    • Gotland
« Svar #11 skrivet: 25 maj-11 kl 16:43 »
Som fauve riktigt skriver..Äter katten möss så har den garanterat mask och maskar är parasiter  Men troligen tål katten dessa parasiter om man nu inte ser dessa maskar i avföringen Masken äter inte upp kattens mat innifrån utan det drabbar andra organ som bekant.
Nu skriver vi om en 17 årig katt och hur många har den lyckliga erfarenheten . Jo...  ;) Jag vet vi kanske är några stycken                  MvH Cokett
« Senast ändrad: 29 maj-11 kl 15:06 av Cokett »

fauve

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 25 maj-11 kl 16:55 »
Katter (eller andra djur) blir inte resistenta mot parasiter (om de blev det skulle de ju inte ha parasiter..), även om det finns (ffa hos andra djurslag) parasiter som inte påverkar sitt (vuxna) värddjur i någon större utsträckning. Det är dessutom extremt ovanligt att djur bajsar ut ex.vis spolmaskar så att man inte ser sådana beror inte på att de inte finns och som jag fattar det är det en katt som är ute ganska mkt = lär ju bajsa ur sig det mesta skiten utomhus.. Bandmasksegment däremot brukar man kunna se i pälsen runt analen om katten har bandmask.

Det finns ju olika maskparasiter som kan "ta sin boning" i en katt och det är enligt min åsikt att göra en äldre musätande katt en björntjänst om man inte avmaskar den. Speciellt om den faller ur i hullet och får sämre päls. De är båda ganska typiska tecken på omfattande parasitförekomst.

anders50

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 25 maj-11 kl 17:06 »
Har aldrig hört att en katt kan bli resistent mot inälvsmask, i så fall har veterinärerna missat det också.
Avmaska kattan! Be veterinären om recept på Profender (spot on), engångsbehandling i nacken, den tar alla parasiterna. Eller varför inte be veterinären kolla kattan först?
Jag har också haft katter som blivit gamla, över 20 år.

Cokett

• Gotland
    • Gotland
« Svar #14 skrivet: 25 maj-11 kl 18:55 »
Vet att  "resistent " är fel utryck  :-[  . att den vuxna katten tål en viss del av inälvsparasiter och det ut trycket skulle jag naturligtvis använt. Det är nu redigerat

Jag har också haft katter som blivit gamla, över 20 år.

Som jag tidigare skrev..Vi är några stycken  ;)
« Senast ändrad: 29 maj-11 kl 15:07 av Cokett »

christelle

• Blekinge
« Svar #15 skrivet: 25 maj-11 kl 22:28 »
Katter (eller andra djur) blir inte resistenta mot parasiter (om de blev det skulle de ju inte ha parasiter..), även om det finns (ffa hos andra djurslag) parasiter som inte påverkar sitt (vuxna) värddjur i någon större utsträckning. Det är dessutom extremt ovanligt att djur bajsar ut ex.vis spolmaskar så att man inte ser sådana beror inte på att de inte finns och som jag fattar det är det en katt som är ute ganska mkt = lär ju bajsa ur sig det mesta skiten utomhus.. Bandmasksegment däremot brukar man kunna se i pälsen runt analen om katten har bandmask.

Det finns ju olika maskparasiter som kan "ta sin boning" i en katt och det är enligt min åsikt att göra en äldre musätande katt en björntjänst om man inte avmaskar den. Speciellt om den faller ur i hullet och får sämre päls. De är båda ganska typiska tecken på omfattande parasitförekomst.
Vi har haft flera katter som blivit gamla och ingen har blivit slentrianmässigt avmaskad. Flera av dem har varit aktiva jägare så jag tror inte ett dugg på att ideliga avmaskningar gynnar katten. Så länge inte katten har symtom på att må dåligt eller maskarna är synliga så finns ingen anledning att proppa katten full med avmaskningsmedel. (En något långsökt parallell är att människor inte ska ha antibiotikabehandling mot urinvägsbakterier så länge de är symtomfria). Vet inte om det finns belägg för att inte avmaska katter regelbundet men det har funkat bra här och funkat även på hundar och hästar  ;)
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

256:an

• Västmanland
« Svar #16 skrivet: 25 maj-11 kl 22:43 »
Klart att man inte ska avmaska regelbundet/slentrianmässigt, det gör inte vi heller. Det tycker jag säger sig självt att man inte tar medicin för att man KANSKE är sjuk... MEN vi avmaskar när katterna magrar av, hostar eller om vi hittar mycket mask i rövpälsen på dem. TS kan ju knappast beskyllas för att peta i katten maskmedel i tid och otid, men nu tycker jag nog att det vore lämpligt eftersom katten magrat ur trots att den äter som förr. Om sen det inte hjälper kan man ju fundera över annan kost. Fast fångar den möss mm borde den inte behöva så mycket märkvärdigare mat, fast Pålles variant lät synnerligen sympatisk.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #17 skrivet: 25 maj-11 kl 22:56 »
Alla mina katter jag haft har blivit 19 år och däröver. Jag föreslår att man avmaskar den här katten innan det blir för sent, men då med ett milt medel. Flubenol tex, ytterst ovanligt vid vanliga doser att något händer. Det vanliga med katter och ålder är just njurarna. Ofta syns det just på pälsen. Jag skulle inte ge torrfoder till en katt över 15 år, det är stora påfrestningar för njurarna. Litet kan man ju ge men inte regelbundet. Även specialfoder för just njurproblemkatter eller kastrerade katter är påfrestande för njurarna, men det vill tillverkarna inte kännas vid. Allt som är torrare än katten själv ger påfrestningar för njurar och andra organ. Om den tar råttor och annat får den i sig viss vätska, vitaminer och mineraler, men ge gärna litet tillskott i annan form om den ser ut att behöva det. Tänk på att alla mediciner ger metaboliter i kroppen, som skall utsöndras. Ge inget i onödan, maskmedel hör dock inte till onödigheterna tycker jag.
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

tinna.m

• Skåne
« Svar #18 skrivet: 25 maj-11 kl 22:57 »
Jag har oxå en så gammal steriliserad katta - hon är nog egentligen rätt lagom men har en stor rund och hängig buk.
Så ser de av mina katter ut som äter cerialbaserat torrfoder.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #19 skrivet: 25 maj-11 kl 22:59 »
Glömde säga: Resistens mot parasiter är väl litet märkligt uttryckt för katter. Det ligger i äkta parasiters intresse att inte döda sina värddjur. Annars så går de ju åt själva.
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

669 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser