Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Omröstning

Har du förlorat tamdjur till något av våra stora rovdjur? Och i så fall till vilket rovdjur?

Nej, aldrig
47 (51.6%)
Varg
5 (5.5%)
Lo
7 (7.7%)
Järv
0 (0%)
Björn
4 (4.4%)
Flera av ovanstående arter
4 (4.4%)
Stora rovdjur finns ej (är ovanliga) där jag bor
24 (26.4%)

Antal personer som röstat: 86

Omröstningen har avslutats: 02 jun-11 kl 07:36

Författare Ämne:  Omröstning: Har du förlorat tamdjur till något stort rovdjur?  (läst 15385 gånger)

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Nämn ett av "de fyra stora" och ordet "jakt" och tråden ballar ur! Alltid  :-X !
Äsch, inte ska det väl behöva vara SÅ illa?  Låt oss visa, att åtminstone ETT internetforum kan hantera detta ämne!  För visst behövs en saklig sansad debatt och faktasökande inom detta område!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
Jag har svarat nej på frågan, inte för att det finns så mycket mer än lo och enstaka förbipasserande vargar här, men ändå.
Har däremot fått höns dödade av både hök (eftersom jag hade dem frigående då) och iller (som tog sig in i lagården), och vår stora arrendeträa som vi skulle ta hö på har blivit fullständigt sönderbökad av vildsvinen >:( (det ser ut som att vi har kunnat rädda den någorlunda). Åtminstone här i södra Sverige tror jag att vildsvinen är betydligt värre för alternativare och bönder, än vad stora och små rovdjur är.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

regnpipan

• Gäst
Ingalunda orolig. Du förstår väl att ditt upplägg verkar tveksamt,bara du ser resultatet vad jag förstår. Går ju då att "justera" resultatet så det passar ens egna åsikter.  :o

Jag kan lägga till / ta bort svarsalternativ men inte lägga till / ta bort röster. Och om en knapp vecka så kommer alla att kunna se resultaten, de har jag inget intresse av att justera. Det enda jag är intresserad av just nu är att få fram någon slags tendens så att vi kanske kan få lite proportion på, och sans i,  dessa ständigt urspårande rovdjursdiskussionerna.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
Citera
Att du inte kan lyckas med att få ett enda inlägg hyfsat rätt. Om du slutade att gå i taket varje gång du hör ordet jakt och tog det något lugnare, så kanske det hade gått att läsa det du skriver. Sedan vore önskvärt med fakta istället för ständiga påhopp.
Skärp dig
Precis vad jag har tänkt några dar nu men avstått att säga. *nickar stilla* Jag är ju också lite hetlevrad när jag ser rena dumheter. En liten svaghet jag blivit begåvad med.

Citera
Åtminstone här i södra Sverige tror jag att vildsvinen är betydligt värre för alternativare och bönder, än vad stora och små rovdjur är.
Jovisst, men vem trodde för 15 år sen att några förrymda grisar skulle bli något problem? Det är därför vi måste manas till eftertanke när en (1) varg stryker förbi.

För övrigt kanske de som vill krama vargar kan få ek. bistånd till rovdjurssäkra stängsel, över land såväl som över vatten.  Var och en som påträffar en varg kan ju genom det allmännas försorg få densamme förflyttad till närmast liggande varghägn. I utbyte skall givetvis fritt levereras samma antal och djurslag som rivits. Problemet löst, alla nöjda och glada.

Vargkramaren/hägninnehavaren/bidragstagaren som ansvarar för hägnet skola med livet plikta om sådan försummelse av vakthållande, stängselunderhåll, hundhavande, utfodring med ej levande föda, samt i övrigt vanvård av Gråben, att en eller flera individer önskar till annan plats avvika och därvid kommer lös.   (:) >:D ;D ;D ;D

« Senast ändrad: 26 maj-11 kl 09:49 av ToA »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Ipidia

Visst är det intressant att det oftast blir såna svartvita diskussioner kring rovdjur? Själv tycker jag det är väldigt fascinerande.
Jag bor själv i utkanten av ett vargrevir och har lodjur som regelbundet går förbi nära gården. Vi skaffade får förra sommaren och har försökt stängels efter konstens alla regler. Än så länge har inget hänt, men jag konstatera att oron har dykt upp och insikten att det är väldigt svårt att stängsla rovdjurssäkert.
Min grundinställning är att de stora rovdjuren hör hemma i vårt ekosystem och att vi måste hitta sätt att samexistera, men så fort man skaffar sig tamdjur så tror jag de flesta får en lite ödmjukare inställning till vad det innebär att samexistera. Jag tycker det här är särskilt intressant eftersom jag har jobbat professionellt med rovdjursproblematiken (inom kommunikation och konflikthantering). De här personliga erfarenheterna av att själv ha får i ett rovdjursområde har verkligen gett ett intressant perspektiv på frågan.

Djinn

• Gäst
Visst är det intressant att det oftast blir såna svartvita diskussioner kring rovdjur?

Ja.
Det verkar inte finnas några mellanting, varken hos människor med djur eller utan.

Jag välkomnar denna omröstning. Det ska bli intressant att se rovdjursstatistiken hos alternativarna, om den står i proportion hur utbredda rovdjurspopulationerna är.

Vurre

Är inte rovfåglar djur? Här på ön har vi inte så många vilda däggdjursarter, tror att det ca 25 totalt och ungefär hälften av dem är fladdermöss. Däremot finns här örnar, hökar, falkar och glada. Ska jag kryssa i att vi inte har särskilt mycket rovdjur (d.v.s. däggdjur) härikring? Eftersom de tamdjur jag förlorar tas av rovfågel?
snus? vad är priset på en pris?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
Är inte rovfåglar djur? Här på ön har vi inte så många vilda däggdjursarter, tror att det ca 25 totalt och ungefär hälften av dem är fladdermöss. Däremot finns här örnar, hökar, falkar och glada. Ska jag kryssa i att vi inte har särskilt mycket rovdjur (d.v.s. däggdjur) härikring? Eftersom de tamdjur jag förlorar tas av rovfågel?
Det finns en annan omröstning som handlar om de mindre rovdjuren, däribland rovfåglarna. Denna tråden tar bara upp de stora rovdjuren.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Vurre

Jag tycker då att örnar är ganska stora, men de kanske inte står sig i konkurrensen med lo eller djärv, förstås. Att se en örn på nära håll är en mäktig upplevelse.
snus? vad är priset på en pris?

regnpipan

• Gäst
Jag tycker då att örnar är ganska stora, men de kanske inte står sig i konkurrensen med lo eller djärv, förstås. Att se en örn på nära håll är en mäktig upplevelse.

Örnar hade nog varit relevanta att ta med, har för mig att viltskadecenter särredovisar dem vilket man ju kan ha som en utgångspunkt.... Men det känns lite sent nu när halva omröstningstiden gått.

256:an

• Västmanland
Eftersom det bara gäller de största rovdjuren blir det ett nej. Men jag håller med om att örnar är rätt stora. En kungsörn försökte ta vår katt en gång, men som tur var så var jag i närheten så han gick bet. Så då hade det ju blivit nej även om örnar varit medi omröstningen ::)

pålle

• Gäst
Att du inte kan lyckas med att få ett enda inlägg hyfsat rätt. Om du slutade att gå i taket varje gång du hör ordet jakt och tog det något lugnare, så kanske det hade gått att läsa det du skriver. Sedan vore önskvärt med fakta istället för ständiga påhopp.
Skärp dig
Ja då kan du ju i alla fall inte läsa mina inlägg då  så då kan du ju inte ut tala dig om vad som är rätt  fakta är det väll det ja ser   och inte nåt jägare för budet påstår ja är gaska övertygad om att allt inte kommer till deras kännedom  dess utom är ju ju så låg att du hoppar på min stavning  så skärp deg du skälv.

LasseDalom

• -
Citat från: regnpipan
Åter en (medveten?) missuppfattning och missläsning av mina inlägg. Jag anser att stora mängder rovdjur kan vara problematiskt och medföra oönskade konsekvenser.

Ingen missuppfattning tror jag. Vad är "stora mängder"? Låter man naturen vara, dvs. undviker jakt, så anpassar sig populationerna efter tillgång till föda och andra livsbetingelser och man får ett ekologiskt system i balans. Är en sådan rovdjurspopulation acceptabel enligt dig? Eller är det "stor"?

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
Ingen missuppfattning tror jag. Vad är "stora mängder"? Låter man naturen vara, dvs. undviker jakt, så anpassar sig populationerna efter tillgång till föda och andra livsbetingelser och man får ett ekologiskt system i balans. Är en sådan rovdjurspopulation acceptabel enligt dig? Eller är det "stor"?
blablabla... undvika jakt.. undvik då oxå fågelmatning holkuppsättning trafikolyckor blblabla.. som om jakten skulle vara det stora problemet.. det är inte stenåldern längre..människan har uppfunnit hjulet..vissa arter har lyckats bra i människans närhet..tex kråkfåglar.. andra arter har lyckats sämre tex hackspettar.. genom jakt skapas den balans som människan rubbat.. det går inte bara sluta jaga och tro att det blir som stenålderns ekologiska balans i naturen... människan är här!!  med allt vad det innebär...
Fjäderfän och kaniner

Broberg

• Gäst
blablabla... undvika jakt.. undvik då oxå fågelmatning holkuppsättning trafikolyckor blblabla.. som om jakten skulle vara det stora problemet.. det är inte stenåldern längre..människan har uppfunnit hjulet..vissa arter har lyckats bra i människans närhet..tex kråkfåglar.. andra arter har lyckats sämre tex hackspettar.. genom jakt skapas den balans som människan rubbat.. det går inte bara sluta jaga och tro att det blir som stenålderns ekologiska balans i naturen... människan är här!!  med allt vad det innebär...

Ja rubbad balans. Man vill jaga och hålla nere rovdjuren och stödutfodrar klövviltet....

Tännlappen

• -
;D Det där om att att jägare skapar balans kan du väl inte tro på själv  ;D  ;D  ;D  ;D  ;D  ;D  ;D  ;D  ;D  ;D  ;D  ;D  ;D  ;D  ;D.

Kira

• Småland
Men Pålle, det är ju sant iblad är det svårt att förstå vad du skriver. Jag är också en känslomänniska som reagerar ibland väl våldsamt :-[ på saker -men jag använder förhandsgranska knappen och sova på knappen (innebär att jag väntar till nästa dag för att formulera mig bättre för alla att förstå mig bättre-strategin)

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
Jag saknar räven bland frågealternativen, men den räknas väl inte bland "de stora". Den är minst lika fräck som en varg i mina trakter. Piggare på att klampa in mellan uthusen.
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Bra förslag, Kira!  Fast min sova-på-knapp får jag konstruera själv!   :P

Och gör också.   o:)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
;D Det där om att att jägare skapar balans kan du väl inte tro på själv  ;D  ;D  ;D  ;D  ;D  ;D  ;D  ;D  ;D  ;D  ;D  ;D  ;D  ;D  ;D.
skulle vara kul om man avslutade all jakt samt stödutfodring under några år.. då hade ni fått se ett tiotal arter i överflöd.. nåt år senare skulle ni få se skabbiga sjuka och svältande djur.. likstank runt husknutarna.. men det kanske är nåt att sträva efter? om är trångsynt kanske?
Fjäderfän och kaniner

Dela detta:

* Inloggade just nu

563 gäster, 3 användare (1 dolda)
mulle mullvad, simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser