Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  färg på kanin och pris  (läst 6932 gånger)

Miss Evil

• Skåne
färg på kanin och pris
« skrivet: 22 maj-11 kl 21:32 »
Om jag parar en castorrex med en blå kan det bli roliga färger då? Om jag parar castor med en svart blir det något annat än svart då? Vet inte om detta går att svara på men vore kul att veta innan jag köper kaniner. Vad är ett rimligt pris för en blå unge av honkön rex som inte har stamtavla men föräldrarna har det.
Mvh
månskensbonde med man, son, hund, katt, kor, får, getter o kaniner. Bor på en helt underbar plats omgiven av hagar o bokedungar. Försöker att leva i nuet.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
SV: färg på kanin och pris
« Svar #1 skrivet: 22 maj-11 kl 21:39 »
Det blir viltgrått i första hand i båda kombinationerna.

Jag säljer mina keldjur för 450kr utställningsbara 550-650kr (beroende på färgens ovanlighet).
//Lina

Miss Evil

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 22 maj-11 kl 21:49 »
Hur får man roliga färger då? Om det är de man kan få sålt till liv? Kan jag använda en castorhanne med någon annan färg och få nått mer än viltgrått? Mvh
månskensbonde med man, son, hund, katt, kor, får, getter o kaniner. Bor på en helt underbar plats omgiven av hagar o bokedungar. Försöker att leva i nuet.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #3 skrivet: 23 maj-11 kl 16:46 »
Nej. Castor = en variant av viltgrå, den mest dominanta färgen av alla. Men han kan ju bära på dolda anlag.

Vad vill du ha fram för färger? Det finns så många olika, det är lättare att börja i den ändan så kan jag berätta vilka färger man måste ha på avelsdjuren =).
//Lina

Miss Evil

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 23 maj-11 kl 22:14 »
Det är mest att om jag bara tänkte ha två individer till att börja med så kan det vara lite kul om det kan bli något annat än viltgrått fast jag tycker den är snygg, mest för att det hade varit roligare att sälja några till liv och inte behöva äta alla  ;D Jag funderar på att köpa en blå hona och när det blir dax för parning köpa en lämplig hane. Så vad skulle ni välja för hane. Har blivit erbjuden en snäll och trevlig castor hane och det finns vita med lite svart runt ögon och öron här i närheten. Vad jag har förstått på priser är blå och dalmatinertecknade rexar de dyraste?? och då borde det finnas mest efterfrågan på dem eller?  Vad tror ni om blå hona? Mvh

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #5 skrivet: 25 maj-11 kl 20:57 »
Jag nämner bara existerande färger på rex nedan.
Blå hona + viltblå = viltblå
+ blå, zobel blå, zobelsiames blå = blå
+ svart, madagaskar, havanna = svart
+ viltgrå, castor, viltgul = viltgrå

teckningen nedärvs separat från färgen. En dalmatiner svart ger hälften svarta hälften svart brokade/dalmatin med en blå hona.

Jag har inte räknat med några dolda anlag här.
//Lina

Miss Evil

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 25 maj-11 kl 21:57 »
ok  tack för det ;D då blir jag lite klokare. Spelar det någon roll om dalmatinen är dåligt fläckad eller vad det heter ;-)
Det här är intressant. Genetik var ett riktigt kul ämne i skolan ;D

Gille

• -
« Svar #7 skrivet: 26 maj-11 kl 09:05 »
Riktpriset för en kanin är ca 300 kr. Vad som spelar roll är inte just färg utan, som i det här fallet hos en raskanin, poäng. Vad är föräldrardjuren utställda på?
Kaninuppfödare och pelargontant.

Miss Evil

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 26 maj-11 kl 12:56 »
Tror inte föräldrarna är utställda  ???

hönsgalen

« Svar #9 skrivet: 26 maj-11 kl 22:15 »
måste haka på här
jag har 4 rexar 2 honor och 2 hanar
honorna är vit rödögd och castor
hanarna är viltgul och svart dalmatiner
vad kan jag få fram för färger genom att kombinera dessa?
vad jag tror mig ha märkt ger komb vit hona viltgul hane enbart viltgrå ungar
för dom har fått 2 kullar alla vart vilt grå

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #10 skrivet: 27 maj-11 kl 21:45 »
viltgrått....
med lite tur de andra färgerna (och madagaskar också) beroende på dolda anlag.

Vrö + viltgul bör ge endast viltgrå ungar, ja.
//Lina

hönsgalen

« Svar #11 skrivet: 31 maj-11 kl 04:12 »
menar du att det blir viltgrått om jag parar castor honan med dalmatin hanen?
och bara viltgrått med vitrödögd hona med dalmatin hanen?

Miss Evil

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 31 maj-11 kl 09:32 »
om jag vill ha blå kaninungar eller siames vilka färger bör jag ha på föräldrarna då? Vad menas med ryss och zobel?
Mvh

Miss Evil

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 31 maj-11 kl 10:08 »
Hej! Tittade på kaninfärger på nätet och tror att min rex är blå zobel. Hon har iaf rödskimmrande ögon. Finns det dolda anlag då? Blir det någon skillnad i avkomma om jag parar henne med svart dalmatin? Mvh

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #14 skrivet: 31 maj-11 kl 13:20 »
Zobel blå + svart = svart.
//Lina

Ann E

• -
    • www.mellis.n.nu
« Svar #15 skrivet: 31 maj-11 kl 20:45 »
Finns det ingen färggenetiksida det går att länka till  o:)

Jag känner mig tveksam till att man tar mer betalt pga. "rolig färg", det viktigaste är väl ändå ett bra hem?
Ett par 100-lappar till eller från kommer oavsett inte resultera i att man tjänar pengar på att föda upp kaniner.

Sen får man aldrig låta färg gå före andra och viktigare egenskaper, som t.ex temperament, hälsa och bra modersinstinkt!

...
Mvh. Ann Elisabeth. Har världens bästa sambo, 2 underbara barn, 4 hundar,mellerudskaniner i Genbank 803 samt rexar med stamtavla. Med på önskelistan finns lantrashöns, lantrasfår, Gotlandsstövare och bin.

JBF

• Småland
« Svar #16 skrivet: 31 maj-11 kl 21:17 »

Sen får man aldrig låta färg gå före andra och viktigare egenskaper, som t.ex temperament, hälsa och bra modersinstinkt!

...

Det är sant Ann E! I Mellerudskaninerna finns ju inte så många färger att välja bland, men jag läser ofta att man i andra raser "vill kompletter med en "sån" och en "sån" färg också... En bra häst (kanin/får/höna osv) har ingen färg!
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Gille

• -
« Svar #17 skrivet: 01 jun-11 kl 08:33 »
Finns det ingen färggenetiksida det går att länka till  o:)
...

http://www.kaninfarg.se/
www.kanin-net.nu (finns bra forum med många färgavelsintresserade)
Kaninuppfödare och pelargontant.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #18 skrivet: 01 jun-11 kl 08:40 »
Det finns ju inget som hindrar att man avlar på både bra produktionsegenskaper och färg. Det är ju näst intill omöjligt att sälja viltfärgade kaniner till liv, majoriteten av dem går till slakt. Och oavsett att det är svårt att få ekonomi i att föda upp kaniner, så är det mycket bättre ekonomi i att sälja kaniner till liv än att slakta dem.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 01 jun-11 kl 09:04 »
Ser man på de kriterier som används för att poängsätta kaniner av utställningsras är de nästan helt inriktade på utseendet. Då kan man mycket väl hamna i den situationen att man i aveln blir tvungen att välja mellan en kanin med goda "yttre" och en annan med goda "inre" egenskaper.

Dela detta:

* Inloggade just nu

635 gäster, 2 användare
Asger, Conorcccc

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser