Hemma i norrland finns det körsbärsträd som tycks kunna bli hyfsat gamla, vilket innebär att ingen av de ägare som jag har frågat vet vad det är för sort. Jag skulle gärna vilja ha just den sorten.. så klart.

Är det någon här inne som har några idéer? Jag har försökt googla, sökt här osv utan att hitta något som verkar helt definitivt som "rätt" sort.
Beskrivning; sura körsbär, mörkt röda, ganska små, kärnan sitter fast i fruktköttet. Trädet blir ett träd men i gamla trädgårdar har de oftast fått ge rotskott (rotäkta alltså, då skotten ger samma sorts körsbär) och blir då mer som ett buskage. Det största jag har sett i norr blir cirka 4-5 meter högt. Bären hänger vanligen två och två, ibland ensamma men aldrig i klasar eller flera dubletter helt nära varandra. Jag gissar att det är en äldre sort, som aldrig ympas annat än för ympandets skull. Vissa tycker att de är för sura att äta, jag tycker att det finns klart surare surkörsbär. Trivs alldeles ypperligt i zon 5 (i gränslandet till zon 6).
Kom på att jag kanske ska lägga till att sorten tillhör morellgruppen (austera) med mörkt fruktkött och färgad fruktsaft. Avgränsar ju något mer.
Jag har funderat på om det kan vara skuggmoreller, brunkörsbär eller liknande.
Hjälp/förslag mottages tacksamt.