Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  rex kanin till kött  (läst 7498 gånger)

Miss Evil

• Skåne
rex kanin till kött
« skrivet: 20 maj-11 kl 23:55 »
Hej! När jag läste till djurvårdare i uppsala på gymnasiet ( många år sen) hade de rex kaniner där. Jag tyckte de var så fina och har tänkt att jag någon gång skulle skaffa mig en  ;D Hade för mig att de var stora, vad jag kom ihåg såg de ut som stora harar och hade underbar päls, men nu läser jag att de tillhör en av de mindre raserna och väger 3 kg!! Stämmer det? Funderade på att ha en som en avelshona till självhushållning men de kanske inte passar till det? Vad säger ni? Är den för liten. Har väl inte det bästa att börja med, har nu två belgiska jättar och de ska ju inte passa så bra. Vore roligt att ha avelshonor av raser man tycker är kul. Kan man sälja till liv är det bra men annars får de hamna i frysen och ett rex skinn är kanske inte så dumt ;D
Mvh
månskensbonde med man, son, hund, katt, kor, får, getter o kaniner. Bor på en helt underbar plats omgiven av hagar o bokedungar. Försöker att leva i nuet.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
SV: rex kanin till kött
« Svar #1 skrivet: 21 maj-11 kl 10:01 »
En kanin med levandevikt 3 kg ger en slaktkropp på runt 1½ kg. Räcker som middag till ca 6 personer. Jag ser inget problem med rex som självhushållningskaniner.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 21 maj-11 kl 10:02 »
rex duger fint som köttkaniner... lite jobbigare att flå rexpälsade bara(eller så e det bara nåt jag fått för mig?)
Fjäderfän och kaniner

Attes matte

• Jämtland
« Svar #3 skrivet: 21 maj-11 kl 16:52 »
rex duger fint som köttkaniner... lite jobbigare att flå rexpälsade bara(eller så e det bara nåt jag fått för mig?)

På vilket sätt har du märkt det? Svårare att dra av, eller?

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #4 skrivet: 21 maj-11 kl 19:06 »
På vilket sätt har du märkt det? Svårare att dra av, eller?

/Sara
jag slaktade ett gäng rexpälsade..hanar visserligen men skinnen satt som berget på dem...
Fjäderfän och kaniner

Attes matte

• Jämtland
« Svar #5 skrivet: 21 maj-11 kl 20:20 »
jag slaktade ett gäng rexpälsade..hanar visserligen men skinnen satt som berget på dem...

Okej, ja jag har bara flått en rex, och det var en tre år gammal hane, så jag reflekterade inte så mycket över att just han var svår-flådd. Det hade jag liksom räknat med. ;)
Jag ska ta och kika hur det blir på dom ungar jag har nu som ska slaktas till hösten. Får "kontroll-flå" en gottis som är lika gammal (och av samma kön) och se om det blir skillnad. :)

/Sara

Miss Evil

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 21 maj-11 kl 23:01 »
Tack för svaren  ;D Då kanske det blir en liten rex också :)
månskensbonde med man, son, hund, katt, kor, får, getter o kaniner. Bor på en helt underbar plats omgiven av hagar o bokedungar. Försöker att leva i nuet.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #7 skrivet: 21 maj-11 kl 23:39 »
He he, näe... köp inte en liten rex...  ;D "Liten rex" (minirex) är också en ras, och är en minivariant av den vanliga rexen. ;)

/Sara

jennabus

• Kaninuppfödare
    • Norrbotten
    • Mytoskaniner
« Svar #8 skrivet: 22 maj-11 kl 08:21 »
Rex är en alldeles utmärkt kött kanin. Jag har aldrig märkt någon skillnad vad gäller att flå en rex mot en normalpälsad. Rexen har ett bra temperament och är lagom stor, mina hanar väger runt 4 kg och honorna ca 3,5. Rexen tillhör kategorin mellanstora raser och har en idealvikt vikt på 2,7 och uppåt det finns ingen övre gräns. Har haft rasen sedan 08 och har inte ångrat mig en dag att jag köpte in dom :)

Viopet

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 05 jun-11 kl 23:48 »
Jag har rex och min sambo har vid några tillfällen "lånat" min avelshane till sina blå wiener-honor. Blir kanonfina ungar av det. Men även de renrasiga rexarna blir fina köttkaniner och som bonus så får man ju en fin päls också.

Gille

• -
« Svar #10 skrivet: 06 jun-11 kl 20:03 »
Rex är perfekt produktionskanin eftersom de får vara stora och ger ett bra skinn.
Kaninuppfödare och pelargontant.

Dela detta:

* Inloggade just nu

634 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser