Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kläcka butiksägg?  (läst 127932 gånger)

Skogsnatt

• Gäst
SV: Kläcka butiksägg?
« Svar #180 skrivet: 16 mar-12 kl 20:27 »
Detsamma, god jaktlycka på dig nästa gång du jagar, "bryt ett ben"!  :-[ Jag ska ta jaktexamen sen i sommar.

Tackar. Du kan ju höra av dig när du är kanonförsedd, så kanske vi kan göra ett försök tillsammans

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #181 skrivet: 16 mar-12 kl 20:35 »
jag är inne i min andra omgång och det verkar som om det inte fanns ett befruktat ägg bland 40 st  :-\
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

AnGu

• Skåne
    • Annas lantliga liv - blogg
« Svar #182 skrivet: 16 mar-12 kl 20:41 »
Vad blir det för raser på dessa köpe ägg ifrån affärerna?

The Poacher

• Uppland
« Svar #183 skrivet: 16 mar-12 kl 22:25 »
Förmodligen en äggras och inte en köttras...  ::)

AnGu

• Skåne
« Svar #184 skrivet: 17 mar-12 kl 01:18 »
Förmodligen en äggras och inte en köttras...  ::)

Fniss :-[ Det kunde jag ju nästan räkna ut också ! :P 

Men skulle vilja veta vilken av ägg raserna kycklingarna blir  ;D

Nu är jag  också sugen på att stoppa butiksägg i kläckaren !

Bunnykit

• Hälsingland
« Svar #185 skrivet: 17 mar-12 kl 02:29 »
jag är inne i min andra omgång och det verkar som om det inte fanns ett befruktat ägg bland 40 st  :-\

WHUUT? o.o är du säker att du tog "Ekologiska ägg från frigående höns med utevistelse"? Inte ett på 40st, wow  ???

Bunnykit

• Hälsingland
« Svar #186 skrivet: 17 mar-12 kl 02:32 »
Vad blir det för raser på dessa köpe ägg ifrån affärerna?

Hmm....det är den där vita mass värparen, vad heter de, leghorn? o.o Vita iaf, om inte äggen är bruna, då är det röda Rhoddisar.

Midsommaren

• Bohuslän
« Svar #187 skrivet: 17 mar-12 kl 06:45 »
inte använder dom väll renrasiga rir i hönserier? ???

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #188 skrivet: 17 mar-12 kl 07:17 »
Nej, de använder varken Leghorn eller RIR i äggindustrin. Däremot så ingår de raserna i avelsarbetet med att ta fram de olika värphybriderna. Bovan White, Lohmann LSL, Lohmann Brown, Bovan Brown är exempel på några vanliga värphybrider. Ingen utav dem är några egna stbila "raser". Om du korsar t.ex. en Lohmann brown med en Lohmann brown så får du i nästa generation ingen Lohmann Brown (du kan lika gärna få fram en spräcklig höna eller helvit höna med avvikande kroppsform eller storlek från föräldrarna, den kommer inte heller vara fullt lika effektiv i produktion av ägg som sin mamma även om den kommer bli en duktig värpare), de är bara det i ett led. Själva namnet Lohmann är ett företagsnamn som tar fram de olika hönsen.
« Senast ändrad: 17 mar-12 kl 07:20 av Linkoso »
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #189 skrivet: 17 mar-12 kl 08:03 »
WHUUT? o.o är du säker att du tog "Ekologiska ägg från frigående höns med utevistelse"? Inte ett på 40st, wow  ???

ja, om det hade varit så enkelt att jag "råkat" ta burhönsägg ;D nä, första omgången kom från änglarmark, andra från ica (men det var inte I love eco, utan nåt annat märke). jag kollade alltid att bäst före låg långt fram i tiden. nu får inte jag prova några fler köpeägg för sambon  >:( utan måste köpa ägg där jag "vet" ::) att de är befruktade. använder en Covatutto 24. ...
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

älglund

• Dv. kockiner, Sussex, Orpington, Vithättor, Silkes
    • Västerbotten
    • www.familjenwiklundagren.se
« Svar #190 skrivet: 19 mar-12 kl 21:53 »
På torsdag ska mina 6 I LOVE ECO kläckas  ;D
Sambo och  6 barn, 2 hästar,1 hund, 5 katter, 1 kanin, och drygt 100 hönor och tuppar ( dv.kockin, sussex(4 olika färger), orpington, dv.vithättor, dv.silkes, holländsk dvärg, Sabelpoot och ett gäng med blandraser).  www.familjenwiklundagren.se

AnGu

• Skåne
« Svar #191 skrivet: 20 mar-12 kl 00:00 »
På torsdag ska mina 6 I LOVE ECO kläckas  ;D

Vad roligt :D

hönsmamman Jill

• Västerbotten
    • www.foxhunters-kennel.se
« Svar #192 skrivet: 20 mar-12 kl 00:19 »
ja, om det hade varit så enkelt att jag "råkat" ta burhönsägg ;D nä, första omgången kom från änglarmark, andra från ica (men det var inte I love eco, utan nåt annat märke). jag kollade alltid att bäst före låg långt fram i tiden. nu får inte jag prova några fler köpeägg för sambon  >:( utan måste köpa ägg där jag "vet" ::) att de är befruktade. använder en Covatutto 24. ...
Jag använder oxå en Covatutto 24 :) Jag fick en levande kyckling förra veckan... den andre dog tyvärr :( Jag köpte mina ägg på Willys... Prova igen, det kan det vara värt... Jag är så stolt över min lille Willy  :D
MVH Jill
Har ett glatt gäng Hedemorahöns, 6st tackor och Bäärtil Bagge. 4 st Jack Russell Terrier, 1 st Hamiltonstövare och sist men absolut inte minst 1 st American Foxhound.
Bor på landet i Västerbotten och storm trivs med livet och djuren.

linisgirl

• Ångermanland
« Svar #193 skrivet: 20 mar-12 kl 09:24 »
Hejsan! Jag har nu 3 stycken ica ägg i kläckaren som ska kläckas på måndag nästa vecka så hoppas bara inte luftblåsan är för liten för dom :( ska försöka lägga in några bilder på luftblåsorna här både på ica äggen och även på dvärgäggen

http://www.facebook.com/media/set/?set=a.10150705376596187.442519.674341186&type=3

MVH/Lina

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #194 skrivet: 20 mar-12 kl 09:33 »
linisgirl, jag tycker inte luftblåsorna ser för stora ut, det ser bra ut det där tycker jag. ;)
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

linisgirl

• Ångermanland
« Svar #195 skrivet: 20 mar-12 kl 09:38 »
vilken tur :) För jag har haft olika kläckdatum och då har jag fått luftfuktigheten hög 5 dagar ungefär å nu är den sänkt igen tills på freda då jag ska höja igen å stänga vändarmotorn

Midsommaren

• Bohuslän
« Svar #196 skrivet: 20 mar-12 kl 12:20 »
Nu har jag lyst mina ica ägg (ekologiska) men dom hette ej  I love eco.. minns ej va dessa hette. Vita och med röda stämplar.  Kan ta reda på exakt namn om intresse finns.

av mina 6 stycken så växer det tre fina tydliga spindlar i tre av dom. ;D  I dom andra tre så finns det blodkärl.. men inga som bildar en spindel.. det ena kärlet har formen av en oval ring..? De andra två ser  ut som något konsnärligt verk av något slag.. ska man ta bort dom eller ska ja avvakta? :)

The Poacher

• Uppland
« Svar #197 skrivet: 20 mar-12 kl 19:50 »
Kika på den här bilden, den är rätt bra för att förstå sig på vad som är vad...

Äggets olika faser

1   Friskt ägg
2   Obefruktat ägg efter ca 1 vecka (s k klarägg)
3   Död grodd efter ca 1 vecka. (observera ett mörkt streck)
4   Död grodd efter 1-2 veckor (observera mörk blodring)
5   Dött foster efter ca 2 veckor (observera mörkt parti med klara kanter).
6   Levande grodd efter ca 1 vecka (observera blodkärl i den s k "spindeln").
7   Levande foster efter ca 2 veckor (observera blodkärl och mörkt parti).
8   Levande foster efter ca 3 veckor (helt mörkt) för stor luftblåsa.
9   Dito med för liten luftblåsa.
10 Dito med lagom luftblåsa
Källa Hanegället

« Senast ändrad: 20 mar-12 kl 19:56 av The Poacher »

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #198 skrivet: 20 mar-12 kl 19:54 »
Kika på den här bilden, den är rätt bra för att förstå sig på vad som är vad...

Förklaringen till bilden kanske vore bra för nybörjarna.  ;)
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Kawachi

• Allt är möjligt- hela tiden
    • Jämtland
« Svar #199 skrivet: 21 mar-12 kl 20:37 »
Jag stoppade in ett gäng orpington ägg i kläckaren förra veckan, men eftersom det fanns plats för några fler så tog jag 2 vita och ett mörkbrunt ägg från ICA frigående. Det bruna har legat i kylen några veckor, men trots det var det spindel i det idag, samt i ett av de vita. 2 av 3 är väl inte illa ;D Ska bli kul och se hur dessa ägg utvecklas...

Dela detta:

* Inloggade just nu

542 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser