Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Havre/ärt-utsäde?  (läst 3218 gånger)

Attes matte

• Jämtland
Havre/ärt-utsäde?
« skrivet: 18 maj-11 kl 11:07 »
Halloj alla! Jag håller på och planerar lite för mina hönsgårdar, och det är rätt så klent med gräs och sånt där höns-smask där just nu. Idag fick jag ett erbjudande från Granngården här i Östersund att dom sålde ut ett parti havre/ärt-utsäde (för ensilering), och jag funderade på om det vore nåt att ha för mig... Kan jag strö ut det utsädet där mina hönsgårdar ska vara och sen låta hönsen beta av det? Behöver man göra nåt särskilt för att få det att gro? Måste det ner i jorden, eller går det att låta det ligga på ytan?

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Jimmy_C

• Småland
SV: Havre/ärt-utsäde?
« Svar #1 skrivet: 18 maj-11 kl 11:24 »
Förstår nog inte frågan ordentligt?

Du ska köpa för att odla själv eller för att utfodra hönsen? Köper du för att odla så ska det sås och skördas innan utfodring, Du ska plöja, harva , så och sen skörda . Havre dessutom får du ta in en skördetröska? Beror på i vilken utsträckning

Sen iofs har jag sett folk här inne prata/skriva om att odla i pallkragar och sen låta hönsen beta av det i takt med det växer så det är nog bara fantasin och utrymmet som sätter begränsningar för "levande foder" åt hönsen =)

Mina hönor rensade deras rastgård på allt grönt inom 1 vecka så jag slår gräs till dom nu för de gulaste gulorna =)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #2 skrivet: 18 maj-11 kl 11:47 »
Du kan så dem i hönsgården, kratta ytan före och efter, så att de kommer ner en bit i jorden, och så att jorden håller kvar mer fuktighet i början. Vattna 2-3 gånger i veckan, beroende på väder.

Den blandningen kan nog bli utmärkt färskfoder till hönsen, men de äter upp det snabbt. Räkna med att det bör vara minst 4 veckor innan du släpper hönsen, så att det finns en vettig mängd att äta. Så gärna i balkonglådor eller liknande så att du kan ställa in nytt till dem.

De kommer troligen att äta upp det ganska snabbt, så man får så igen.

Frön har mycket längre hållbarhet än vad som anges på påsen, så är det billigt kan du köpa vad du tror går åt på 3 år, och spara fröna torrt och svalt.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 18 maj-11 kl 17:19 »
min gåshage såg ut som en leråker... slängde in diverse fröer på ytan och nu är hela botten grön...klöver,vitsenap,foderbetor mm... nåt ätbart ska det väl bli utav det...
Fjäderfän och kaniner

Terra77

• -
« Svar #4 skrivet: 18 maj-11 kl 17:36 »
Köpte duvblandning som godis till mina höns men de ratar majsen o ärtorna, jag vart liiite förbannad på mig själv  >:( ...vicket onödigt köp...men, NOT!! nu växer det ärta o majs i gården  ;D
37årig vårdare/keramiker boende i Halland.
Mor till 2 flickor 17 o 10 år
Gula+pärlgrå dv.kocchin, Isbar, Orpington, Blandisar o 3 katter. Trädgårdsland o massa syrener!

_PoLo_

• -
« Svar #5 skrivet: 18 maj-11 kl 18:58 »
Köpte duvblandning som godis till mina höns men de ratar majsen o ärtorna, jag vart liiite förbannad på mig själv  >:( ...vicket onödigt köp...men, NOT!! nu växer det ärta o majs i gården  ;D

Vill du ha ännu mera roligt växande så köper du papegojblandning istället, då får du även solrosor, pumpa, hampa och lite allt möjligt :p du skulle ha sett hur vår dynghög såg ut ifjol efter att vi hade städat ur papegojburarna och slängt skräpet där, var nog tur för oss att inte polisen var i trakterna iaf  :P

Dela detta:

* Inloggade just nu

468 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser