Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Köpa -ödehus- : vad kostar det?  (läst 13417 gånger)

Neiklot

• Gäst
Köpa -ödehus- : vad kostar det?
« skrivet: 17 maj-11 kl 12:07 »

Hej!

Jo, vi bytte ju upp oss för ett tag sedan.
Från eget litet torp (60kvm/30kvm boyta Off-grid) till att hyra ett större hus med el och allt.

Men att hyra är ganska trist.. faktiskt!

Tyvärr är vi i den situationen att vi inte kan ta lån (för låg inkomst och dåligt register som släpar med ett par år till)..

Men!

Vad kostar det att köpa ett ödehus?
Ungefär alltså.

Kan man hitta ett ok hus för ... 100-150.000?

???

/Neiklot

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Köpa -ödehus- : vad kostar det?
« Svar #1 skrivet: 17 maj-11 kl 12:16 »
100000-150000 räcker men du får nog vidga dina vyer lite... typ flytta till någon håla :)...
Fjäderfän och kaniner

Neiklot

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 17 maj-11 kl 17:02 »
Bor i en håla..  ;D

Här finns en del ödehus, tänkte jag skulle kika runt lite och höra mig för.

/Neiklot

malarmaster

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 17 maj-11 kl 17:09 »
har sett anonnser på hus i den prisklassen,oftast ren.objekt som ligger lite dumt,nära stor väg o liknande.då är inte danskar o tyskar intresserade o priserna blir därefter.sett att du håller till i småland o här finns trots allt lite att välja på,kolla med mäklare.för ett par år sedan fanns en riktigt fin mangårdsbyggnad utanför byn,eldades ner pga ointresserad ägare(ville bara ha skogen) o inga spekulanter pga det låg lite för nära en stor väg.var själv intresserad då det var ett 1700-tals hus i orginalskick o bra iordning,men hade då ingen ekonomi till att köpa. du får söka,prova med en annons,finns många ställen som bönder gärna vill avstycka o sälja. Ulf

fauve

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 17 maj-11 kl 17:23 »
Beror väl på i vilken landsända du söker hus vad prislappen ligger på..  ;)

Neiklot

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 17 maj-11 kl 17:51 »
malarmaster: Jag vill helst slippa vägen..
Torpet jag har ligger ganska nära en riksväg...

Folk säger att man vänjer sig men det gör man inte.
Inte ens med tinnitus i öronen!

Ska höra med mäklare! :-)

Fauve: Tja.. runt Småland..

Såklart förstår jag att det är ren.objekt.
Men det gör inget!

Bara man kan bo där hyffsat drägligt ifrån början.

Jag betalar i dagsläget 48.000 om året i kallhyra.
Lägger hellre dom pengarna på något eget, såklart!

/Neiklot

mymlan65

• Småland
« Svar #6 skrivet: 17 maj-11 kl 18:13 »

Tyvärr är vi i den situationen att vi inte kan ta lån (för låg inkomst och dåligt register som släpar med ett par år till)..

/Neiklot

Alltid trist.... Har du kollat med bluestep? inte så tokiga ändå, faktiskt.
Om du har betalningsförmåga för 48 papp + uppvärmning, sophämtning o el mm om året, så skulle jag tro att du ändå kan få låna så det räcker...
MvH G
Livet består inte av att vänta ut stormarna.
Det handlar om att lära sig dansa i regnet.

Neiklot

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 17 maj-11 kl 18:42 »
Mjo, har funderat på det.

Men Bluestep.. någon hållhake finns det säkert.

Med tanke på all reklam dom skickar ut..

100-150 kan vi nog få ihop ändå, med lite sparsamhet och slit!

..kanske..

/Neiklot

mymlan65

• Småland
« Svar #8 skrivet: 17 maj-11 kl 18:52 »
HAha... jag har haft dem i tre o ett halvt år, och inte märkt något lurt iallafall...

Neiklot

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 17 maj-11 kl 22:36 »

Hm, ja jag kan ju alltid kolla?

Har dom inte höga räntor?

/Neiklot

Norrsken

• -
« Svar #10 skrivet: 18 maj-11 kl 12:51 »
Mjo, har funderat på det.

Men Bluestep.. någon hållhake finns det säkert.

Med tanke på all reklam dom skickar ut..

100-150 kan vi nog få ihop ändå, med lite sparsamhet och slit!

..kanske..

/Neiklot

Bluestep verkar inte vilja låna till hus som är prissatta lägre än 300000... fick jag reda på när jag pratade med dem. Dessutom kräver de 20% i handpenning om kåken är prissatt lägre än 500000.. Såna där saker som är lite svåra att hitta info om inann man snackar med dem. De höga räntorna informerar de i alla fall om. Men, visst, som "sista utväg" så kan de ju vara värda att undersöka! Jag kommer antagligen att prata en sväng till med dem..

Lycka till N!
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Neiklot

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 18 maj-11 kl 17:24 »
Tja.. som jag sa så jobbar jag som en gris ett tag (ett tag till..  :-\) så kanske vi har möjlighet att spara ihop dom pengarna som behövs.

Det är ju inga jättesummor och hade varit skönt att klara sig utan banken..

Men BS blir det nog inte, iallafall...

Neiklot

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 18 maj-11 kl 17:24 »

Tokyoboy

• Uppland
« Svar #13 skrivet: 19 maj-11 kl 02:29 »
Jag har personligen sett odehus for 1kr, da i Norrlands inland, langt bort fran allt vad riksvagar och civilisation heter. Sa nog gar det att hitta nagonstans att bo for vilken planbok som helst. Sedan ar ju fragan vart ni vill bo och hur mycket ni kan tanka er att fixa till pa kaken samt hur mycket tomt ni vill ha.

Allra bast ar nog att satta ut en annons och beratta att ni ar intresserade av vad som helst bara det ar billigt. I Smaland kan det bli knepigare,  men det finns en hel del trots allt.

Har har du en hel villa for 75 000kr
http://www.hemnet.se/bostad/villa-3rum-bruzaholm-eksjo-kommun-lundbergsgatan-6-1831321

Visserligen lite att gora invandigt men ingenting ar ju omojligt om du vill/tors!  ;D

Existens?

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 19 maj-11 kl 13:26 »
Tja.. som jag sa så jobbar jag som en gris ett tag (ett tag till..  :-\) så kanske vi har möjlighet att spara ihop dom pengarna som behövs.

Det är ju inga jättesummor och hade varit skönt att klara sig utan banken..

Men BS blir det nog inte, iallafall...

Man gör ju såklart som man vill, men jag tycker det är dumt att utesluta ett lånealternativ, utan att noga undersöka det. Du kan även kolla Marginalen bank, som har ett som de kallar 'nystartlån', med liknande upplägg som BS.
Folk med anmärkningar börjar bli en så stor grupp, så det finns fler och fler som vill kapa lite i den marknaden, vanliga fina banker vill ju inte ta i det med tång.
 Även om räntan är 15%, så kan du ju låna 200 000 och även amortera 18 000 om året, till samma månadskostnad som du har nu. Kan du sen hysta in en kontantinsats på 50 000, så får du genast betydligt fler vettiga objekt att välja på, än om du ska leta fallfärdiga kåkar.
Du är ju händig som jag förstår, så lagom objekt i klassen 250 000 lär ju finnas.  Sen när du gjort i ordning kåken så gör du en ny värdering och kanske är tidena då annorlunda, så ni kan lägga om lånen till en vanlig bank.

mymlan65

• Småland
« Svar #15 skrivet: 19 maj-11 kl 13:32 »
Du kan ju också kolla JAK....

Neiklot

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 21 maj-11 kl 18:23 »
Man gör ju såklart som man vill, men jag tycker det är dumt att utesluta ett lånealternativ, utan att noga undersöka det. Du kan även kolla Marginalen bank, som har ett som de kallar 'nystartlån', med liknande upplägg som BS.
Folk med anmärkningar börjar bli en så stor grupp, så det finns fler och fler som vill kapa lite i den marknaden, vanliga fina banker vill ju inte ta i det med tång.
 Även om räntan är 15%, så kan du ju låna 200 000 och även amortera 18 000 om året, till samma månadskostnad som du har nu. Kan du sen hysta in en kontantinsats på 50 000, så får du genast betydligt fler vettiga objekt att välja på, än om du ska leta fallfärdiga kåkar.
Du är ju händig som jag förstår, så lagom objekt i klassen 250 000 lär ju finnas.  Sen när du gjort i ordning kåken så gör du en ny värdering och kanske är tidena då annorlunda, så ni kan lägga om lånen till en vanlig bank.

Tack!
Ja, såklart ökar antalet objekt om man kan lägga 250.000 istället.

mymlan: Måste man inte spara X antal år inom Jak innan man får låna?

Hm, ska kolla runt lite.

Kom på, att bondmoran vi köper mjölk av brukar snacka om ett hus dom har, som egentligen borde rivas. Vet inte alls skicket men ska undersöka!

Återkommer! :-)

/Neiklot

Jojje

• Återvinning skall det va, annars kan det kvetta!
    • Dalarna
    • http://jojjesblog.blogspot.com/
« Svar #17 skrivet: 21 maj-11 kl 18:33 »
Vill bara ge tipset att det finns många hus man kan hyra.
När jag hade betalningsanmärkningar, dvs skuldsanering (Klar nu) så fick jag hyra ett hus. Märkligt nog tog de inte kreditupplysning, då hade det väl inge gått.
Men det kan också vara så att svåruthyrda hus, alt. svårsålda, kan ägaren hellre hyra ut för att åtminstone få in några kronor till underhåll.
Det underlättar givetvis om man kan visa referenser på något sätt.
I mitt fall kunde jag relatera till folk på trakten eftersom jag bott där tidigare.

Sedan kan man ju lösa sitt boende med en gammal husvagn. Köpte en fin vagn för 6000:- Inget mögel, gasvärme och elanslutning. Skulle kunna bo i den året om.
Folk här i byn köper gamla vagnar, river av överdelen och bygger ett mindre hus ovanpå. Finns en tråd om detta här som jag tror heter vagnsbygge.
http://www.alternativ.nu/index.php?board=26.0

Neiklot

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 22 maj-11 kl 15:33 »
Var iväg igår och pratade med bondmoran!

Men deras hus hade det gått myror i och det var inget att bygga på.
Hon gav dock lite tips och ideér..
"Man får ju bära både vatten och ved" - Yippe!..
:D

Ja, huset vi hyr idag är jättefint och vi trivs verkligen!
Både på platsen och med hyresvärden. Men det är just det att hyra!
Sura pengar som man kunde lagt på något eget!

Vi (eller jag) har också bet.anmärkningar.
Det mesta är förvisso betalt men det hänger med ändå!

Hade det inte varit för det så hade vi ju köpt ett hus/gård.

/Neiklot

Anemona

• Grönavågare i sta'n, singel
    • Skåne
« Svar #19 skrivet: 24 maj-11 kl 22:28 »
Hitta något "hyr-köp" och spara lite under tiden?
Gillar: ekologiskt - kreativitet - självhushållning - samverkan - byteshandel/ second hand

Dela detta:

* Inloggade just nu

707 gäster, 5 användare
alternaiv, Willeryr, Lilla i, Peter, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser