Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  besvärlig lammning. Råd??  (läst 1400 gånger)

vallar-elin

  • Inlägg: 217
    • Norrbotten
besvärlig lammning. Råd??
« skrivet: 17 maj-11 kl 08:45 »
Nu står jag här och har stora fina vit-tackan som skall lamma. Eftersom de andra äldre har fått sina lamm så enkelt och smärtfritt förväntade jag mig ett strålande resultat även vid denna lammning... Fast nu har jag gått in och klippt naglarna för jag befarar att jag måste gå in och hjälpa till snart.
Sambon såg att ngt var på gång innan han åkte till jobbet vid halv 6. Jag gick ut 6 och såg en slemsträng hängandes bakom (sprucken fosterblåsa..?) Hur som helst har jag försökt avvakta och senast jag var ute vid 8 såg jag en liten vit klöv så det är ju på gång. Men hon ställer sig och lägger sig om och om igen. Idisslar lite och krystar någon gång då och då, samt ser besvärad ut, minst sagt. Både den lilla klöven och "slemmet" åker in och ut när hon rör på sig så jävulskt och det känns som att det skall bli rätt skitigt därinne särskilt om jag går in och känner efter.
Tips, ideer?
Bör jag känna efter så att lammet ligger rätt (klöv+klöv+näsa) eller skall jag vänta? hon är så aktiv och har inga problem med att gå omkring så det känns som att hon bara kommer att knipa ihop och upphöra med vad hon håller på med om jag går in.Fan vad svårt det blev när det är ens eget får..   
Hon är född 08 och har lammat tidigare, men inte hos oss. Mest troligt är det minst 2 lamm därinne.
26 årig tjej som bor med sambo i Luleå skärgård. Två strävhårstaxar, en Border Collie ett tjugotal höns. Vi ägnar oss åt får, har 25 tackor av köttrasmix med tanken att utöka

hustran

  • Inlägg: 1803
SV: besvärlig lammning. Råd??
« Svar #1 skrivet: 17 maj-11 kl 08:53 »
Jag skulle nog gå in och känna efter att allt står rätt till. Gör det så,så har du inte skadat något,tvärtom. Eftersom "flödet" är utåt så är det ingen fara att du "smutsar ner"men självklart med ren arm. Lycka till!

vallar-elin

  • Inlägg: 217
    • Norrbotten
SV: besvärlig lammning. Råd??
« Svar #2 skrivet: 17 maj-11 kl 09:12 »
tack så mycket för jättesnabbt svar. Hon hade lyckats klämma ut världens finaste lamm medan jag var uppe och rafsade ihop mina rader om råd så det var ju riktigt skönt :) Nu väntar jag på fler! Lammet verkar dock lite medtaget. Hon stod och stirrade på det när jag kom in, det såg dött ut så jag gick dit och skakade till det lite och då började det vakna till liv. Tackan slickar och är jätteduktig. Hoppas bara lammet får en chans att piggna till lite innan tackan måste fokusera på nästa lamm.
Jag ser sällan någon tydlig fosterblåsa, utan mest bara den där strängen av den spruckna fosterblåsan innan första lammet kommer, är det så för er också?  Innan andra lammet brukar det dock synas en tydlig blåsa. 
Jag har jobbat på en fårgård och gått in och kännt efter flera gånger, men bara i slutskedet för att känna att lammet ligger rätt, vilket de ofta gjort. Så peta fram en klöv som ligger lite fel är ok, men när det kommer till att gå in mer, med handen får jag lite ångest.. Särskilt nu när allt var så smutsigt.
26 årig tjej som bor med sambo i Luleå skärgård. Två strävhårstaxar, en Border Collie ett tjugotal höns. Vi ägnar oss åt får, har 25 tackor av köttrasmix med tanken att utöka


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

373 gäster, 3 användare (1 dolda)
javill, Erik Forsman

* Forum

* Om tidningen Åter



- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser