Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Magnetlager för t.ex. vertikala vindkraftverk!  (läst 3130 gånger)

Humle

• Västerbotten
Magnetlager för t.ex. vertikala vindkraftverk!
« skrivet: 15 maj-11 kl 21:57 »
Detta ser ju väldigt lockande ut. Vad är nackdelarna?  :P Borde vara mer eller mindre underhållsfritt och ge väldigt låg friktion?
NEODYMIUM MAGNET LEVITATION Vertical Axis Wind Turbine MAGNETIC LEVITATION
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

torbjorn

• Medelpad
SV: Magnetlager för t.ex. vertikala vindkraftverk!
« Svar #1 skrivet: 15 maj-11 kl 22:08 »
Ett problem är ju att ett sånt där lager blir så att säga fjädrande i axialled, man får inte ett lika bestämt läge för axeln som med ett "mekaniskt" lager. Man måste ju också kombinera det hela med någon slags radiallagring. Vanliga kullager, som är rätt dimensionerade, får ju ändå försumbara förluster och de är billiga tack vare att de har masstillverkats i många år och alla eventuella patent har gått ut för länge sen. Återstår också att se om läckfält från de starka magneterna kan ställa till problem för t ex kuggväxlar eller generatorer (magnetisk mättning, järnpartiklar som fastnar på fel ställe istället för att hålla sig cirkulerande i oljan osv).

Det finns ingen anledning att uppfinna speciella lagertyper just för vertikala vindkraftverk, för ett litet verk kan man använda precis samma lösningar som för t ex hjullager i motorfordon, och för större verk väljer man lämpligen samma konstruktioner som för vattenturbiner med vertikal axel. Allt man kan tänkas behöva finns redan på hyllan som standardvara.

Dela detta:

* Inloggade just nu

657 gäster, 2 användare
Mashakaks2852, Mashakaks7413

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser