Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad är detta för redskap? Ska användas efter häst. Potatismaskin?  (läst 20486 gånger)

Xoot

• Gäst

Ja, vad tror ni att detta kan vara för något? Det roligaste vore om någon känner till namnet.
På typskylten står texten K(något)80. Inramningen av "något" är bokstäver som jag inte minns.  ;D

Man ska dra den efter häst och hela konstruktionen är väldigt genomtänkt och intressant.
Olika djup att ställa in och olika växlar tillsammans med friläge.

Den välter upp en ränna och sätter för att sen välta över jorden igen. Drivs runt med en antik kedja.
Har inga bilder på insidan av lådan men man kan skymta lite på sista bilden..

Invändigt så löper det en kedja med "skedar" som man ska placera diverse/potatisar?
Kedjan löper runt och vill neråt med skedarna tillsammans med potatisen.

Det är alltså en slags såmaskin, sättmaskin, för potatis? Jag vill att det ska vara en potatismaskin!!  ;D

Är bedövad och förälskad i konstruktionen. Man kan skymta originalfärgen.
Ska byta ut trämaterialet och måla originalfärg, smidet ska ruggas med stålborste och fettas in.
Sen ska den förvaras och visas för alla gäster på gården. Den är så gedigen på något vis.

Har sökt ganska ordentligt en längre tid efter äldre jordbruksredskap och funnit många resultat.
Men aldrig något som föreställer denna maskinen. Kanske någon som iaf vågar gissa?

Den satt rätt rejält i sankmarken innan jag fick upp den med fyrhjulingen.  ::)

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Hördu, Du tänker väl använda den?  Vore synd annars.

Ja, förutsatt att det verkligen är en potatissättare.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Xoot

• Gäst
Hördu, Du tänker väl använda den?  Vore synd annars.

Ja, förutsatt att det verkligen är en potatissättare.

Det vet jag inte, men har tänkt använda den som ren hobby någon enstaka gång per år. :)
Fast i huvudsak så tänkte jag få den nära originalskick och bevara inne i ladan under tiden.

Inbillar mig att den är sällsynt eftersom jag inte fått några sökträffar så man får va rädd om en.  ;D

Vet att den har använts tidigare av en nostalgifantast som körde på vissa årtal inom redskap.
Och där användes denna tillsammans med bla. en hästplog från -1850 fast det är ju inget säkert.

Broberg

• Gäst
Visst är det en potatissättare. En jädrans fin ju.

hen

• extremt mycket frågor...
    • Småland
är detta då den plockare?

pålle

• Gäst
Ja en sån hade ja hjärna blivit vid   :) det är ju en fin sak .

Broberg

• Gäst

Xoot

• Gäst

Nja den du visar på bild är en helt annan maskin men "grunden" är förmodligen sig lik. :)
Liknar något som ska vända/kasta hö på din bild.  :D

pålle

• Gäst
Jaje men och på en del fas det en korg som fånga upp dom och la potatisen i en fin rad

hen

• Småland
Ja en sån hade ja hjärna blivit vid   :) det är ju en fin sak .

Potatis sättaren eller plockaren?

Jag vill då inte ha kvar min :)

Xoot

• Gäst
Potatis sättaren eller plockaren?

Jag vill då inte ha kvar min :)

Det är alltså en plockare? Förknippar den med hövändning när jag ser den.  :P
Vart i Småland bor du? :)

hen

• Småland
Det är alltså en plockare? Förknippar den med hövändning när jag ser den.  :P
Vart i Småland bor du? :)

3mil Söder om JKPG

Om jag inte missminner mig så har jag nog sätt ett instruktions häfte som det står potatis på  o:)

Xoot

• Gäst
3mil Söder om JKPG

Om jag inte missminner mig så har jag nog sätt ett instruktions häfte som det står potatis på  o:)

JKPG låter långt från Båstad.  ;D
Självklart vill du ha ut en peng, men hur stor sådan i runda slängor har du tänkt?  :P

Du är min förebild om du letar efter en typskylt eller tittar i instruktionsboken efter ett namn eller årtal.
Kanske något "bruk-namn" eller tillverkare. Om jag vänligt får be, vill du?  :D

Gångtrött

• Gäst
Åh.. Potatissprätten är ju en fin manick! Såg något filmklipp om en som gjort om en potatissprätt till en hästdragen snöslunga.. :)

Broberg

• Gäst
Nu fattas bara en potatiskup med, sen kan det storodlas.

hen

• Småland
Självklart vill du ha ut en peng, men hur stor sådan i runda slängor har du tänkt?  :P

Du är min förebild om du letar efter en typskylt eller tittar i instruktionsboken efter ett namn eller årtal.

Inte den blekast... ska ta och tänka lite :)

Xoot

• Gäst
När jag kommer hem så ska jag posta en till bild. :)

Har en såmaskin med samma stuk inom samma årgång som är hästdragen.
Tyvärr så behöver jag en hjälpande rygg för att rubba loss den från fältet fullt av brännässlor.  >:D

pålle

• Gäst
Åh.. Potatissprätten är ju en fin manick! Såg något filmklipp om en som gjort om en potatissprätt till en hästdragen snöslunga.. :)
en sån om jord potatis sprätt  så ja när ja var i Norrbotten för några år sen . Som regel var sprättarna tung dragna så det var oftast två hästar fram för samtidigt så sparade man nog lite potatis  då hästarna gick på var sin sida om raden .

hen

• Småland

Missade helt: jag tittar efter typskyltar och instruktionsboken när jag kommer hem dvs imorgon :)

eremit

• Gäst

Det ena är en potatissättare och det andra är en s.k.sprätt!
Du tar väl ansvar för maskiner om du har fått dem i din vård?

Dela detta:

* Inloggade just nu

570 gäster, 1 användare
Hantverkare92

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser