Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Aspsly  (läst 20118 gånger)

Henrik Uddemar

  • Inlägg: 629
    • Gotland
Aspsly
« skrivet: 12 maj-11 kl 22:29 »
Kanske fel tavla men provar att fråga här.
Håller på med ett ambitiöst projekt att återställa 3 hektar betesmark.
På kanske ett och ett halvt tunnland av marken växer det drygt förtielva miljoner aspplantor.
De grövsta är ungefär 5-6 centimeter grova längs ned.
Nu när jag ändå ska lägga energi såga bort allihop undrar jag om någon har någon ide om vad stammarna kan användas till?

Kan påpeka att stammarna är lite för grova för att använda röjsåg och att tidigare avverkning av aspar ligger kvar huller om buller, känner mig som en tvättäkta pionjär!
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

Broberg

  • Gäst
SV: Aspsly
« Svar #1 skrivet: 12 maj-11 kl 22:34 »
Kanske fel tavla men provar att fråga här.
Håller på med ett ambitiöst projekt att återställa 3 hektar betesmark.
På kanske ett och ett halvt tunnland av marken växer det drygt förtielva miljoner aspplantor.
De grövsta är ungefär 5-6 centimeter grova längs ned.
Nu när jag ändå ska lägga energi såga bort allihop undrar jag om någon har någon ide om vad stammarna kan användas till?

Kan påpeka att stammarna är lite för grova för att använda röjsåg och att tidigare avverkning av aspar ligger kvar huller om buller, känner mig som en tvättäkta pionjär!

5-6 cm låter inte för grovt för röjsåg..

anders50

  • Gäst
SV: Aspsly
« Svar #2 skrivet: 12 maj-11 kl 22:38 »


Kan påpeka att stammarna är lite för grova för att använda röjsåg och att tidigare avverkning av aspar ligger kvar huller om buller, känner mig som en tvättäkta pionjär!

För grova för röjsåg??  Nu förstår jag inte?  5-6 cm är väl inget problem för ett röjsåg?

Henrik Uddemar

  • Inlägg: 629
    • Gotland
SV: Aspsly
« Svar #3 skrivet: 12 maj-11 kl 22:43 »
Jag fick slå mig fram med motorsåg för att kunna göra en gång där lammnätet sitter.
Röjsåg funkar inte bra alls!

Nå väl, något förslag på användning av pinnarna?
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Aspsly
« Svar #4 skrivet: 12 maj-11 kl 22:47 »
vet inte hur asp är som träslag men det låter som om du kan bygga häftiga staket och inhängnader. man brukar ju använda hassel men asp går kanske lika bra ::)
har precis byggt ett par meter hasselstaket som ett vindskydd tillmin grönsaksodling, det ser jättehäftigt ut - släpper igenom lite  vind så dete inte välter i de starka stormarna utan lindrar och skyddar...

anders50

  • Gäst
SV: Aspsly
« Svar #5 skrivet: 12 maj-11 kl 22:51 »
Skit i betet och odla asp istället! Betalar sig bättre!

Henrik Uddemar

  • Inlägg: 629
    • Gotland
SV: Aspsly
« Svar #6 skrivet: 12 maj-11 kl 22:54 »
Smakar mycket sämre, har provat...
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

Arne P

  • Gäst
SV: Aspsly
« Svar #7 skrivet: 12 maj-11 kl 22:56 »
Har du använt en gräsklinga på röjsågen, då kan jag förstå att det gått tungt. Ett förslag är att du införskaffar en röjklinga. Då kan du såga 15 cm grova träd.Köp också en filmall så du kan slipa den. Nåt drag efter var tredje tankning eller oftare brukar va lämpligt.

anders50

  • Gäst
SV: Aspsly
« Svar #8 skrivet: 12 maj-11 kl 23:00 »
Givetvis ska man inte försöka röja 5-6 cm grova stammar med en gräsklinga.... :o

Broberg

  • Gäst
SV: Aspsly
« Svar #9 skrivet: 12 maj-11 kl 23:01 »
vet inte hur asp är som träslag men det låter som om du kan bygga häftiga staket och inhängnader. man brukar ju använda hassel men asp går kanske lika bra ::)
har precis byggt ett par meter hasselstaket som ett vindskydd tillmin grönsaksodling, det ser jättehäftigt ut - släpper igenom lite  vind så dete inte välter i de starka stormarna utan lindrar och skyddar...

Jo, flätade staket runt odlingar och dylikt borde det gå bra till. Och olika klätterställningar för växter.

Jennyt

  • Inlägg: 3177
    • Västergötland
SV: Aspsly
« Svar #10 skrivet: 12 maj-11 kl 23:03 »
Använd pinnarna till stängselstolp, eller som tidigare talare sa ..... lä-staket är de jättebra till.

Ett lättare sätt att få det hela uppröjt är att släppa på hästar eller getter ett par säsonger. Asparna blir så finfint ringbarkade så att de inte skjuter så in i hoppsan med rotskott vid senare avverkning. Mina fjordingar går fram som bävrar i asp-sly :-X

Lycka till
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Arne P

  • Gäst
SV: Aspsly
« Svar #11 skrivet: 12 maj-11 kl 23:04 »
Har du använt en gräsklinga på röjsågen, då kan jag förstå att det gått tungt. Ett förslag är att du införskaffar en röjklinga. Då kan du såga 15 cm grova träd.Köp också en filmall så du kan slipa den. Nåt drag efter var tredje tankning eller oftare brukar va lämpligt.
Jag antar bara att du har användt en gräsklinga. Kan det va så?

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Aspsly
« Svar #12 skrivet: 12 maj-11 kl 23:09 »
"Aspegärsel å enestör
då håller gärsgårn tes bonnen dör."

Energiskog.  Tändstickor.  Asp är väl förresten användbart till vissa specialändamål?  Lätt i förhållande till sin styrka; inredning i husvagnar eller båtar?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

pålle

  • Gäst
SV: Aspsly
« Svar #13 skrivet: 12 maj-11 kl 23:09 »
Jag antar bara att du har användt en gräsklinga. Kan det va så?
ska du släppa hästar så är det effektivast på vintern enligt min erfaren het.
« Senast ändrad: 12 maj-11 kl 23:14 av pålle »

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Aspsly
« Svar #14 skrivet: 12 maj-11 kl 23:12 »
Getter gillar asp, men vill ha variation i kosten.  Ingenting faller dem på läppen om det blir för enahanda.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

 

Arne P

  • Gäst
SV: Aspsly
« Svar #15 skrivet: 12 maj-11 kl 23:14 »
Off topic: har sett att folk här på forumet använder måttenheten tunnland. Är det vanligt nere i södra Sverige?

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: Aspsly
« Svar #16 skrivet: 12 maj-11 kl 23:14 »
Asp är väl förresten användbart till vissa specialändamål?

Bastulavar.

anders50

  • Gäst
SV: Aspsly
« Svar #17 skrivet: 12 maj-11 kl 23:19 »
"Aspegärsel å enestör
då håller gärsgårn tes bonnen dör."

  Asp är väl förresten användbart till vissa specialändamål?

Ja..t.ex till golv i hästspiltan!  Hade vi alltid här! Både mjukt och tåligt.

Henrik Uddemar

  • Inlägg: 629
    • Gotland
SV: Aspsly
« Svar #18 skrivet: 12 maj-11 kl 23:22 »
Jag vet vad för klinga jag ska använda...
Var och en som har försökt vet att motorsåg inte går att jämföra i effektivitet.

När slyet väl är borta så ska lammen beta på marken.
Tyvärr så dödar aspen väldigt effektivt undervegetationen, det ligger (nästan) decimeter tjockt lager halvt komposterade löv på den värsta biten.
Funderar på att hålla grisar där efter att ha bränt gamla hyggesrester för att förbereda jorden för betesvall.
"Aspegärsel å enestör
då håller gärsgårn tes bonnen dör."
Aldrig hört det ordspråket.
Kanske kan bli aspstaket runt grisarna då  :)

Jag arrenderar marken som bete och kommer söka åtagande som det så slyet ska väck!
Hästar är läskiga, håller mig nog till lamm och getter, i alla fall tills att dottern blivit stor nog att kräva att få en ponny...
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Aspsly
« Svar #19 skrivet: 12 maj-11 kl 23:26 »
Det verkar som om Du får en del tips!

Tunnland är väl mera ett traditionellt ord, som folk använder som umgås med gamlingar?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

440 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser