Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjorthorns olja?  (läst 18076 gånger)

trojlik

• I skogen är jag fri
    • Västergötland
Hjorthorns olja?
« skrivet: 10 maj-11 kl 17:44 »
Tänkte testa detta mot insekter på hästarna. Vet någon vart man kan få tag på detta? Har försökt leta runt men hittar ingen som säljer.

Kanske någon har något bra recept på hemma kok av insektsmedel? :)

pålle

• Gäst
SV: Hjorthorns olja?
« Svar #1 skrivet: 10 maj-11 kl 17:53 »
Tänkte testa detta mot insekter på hästarna. Vet någon vart man kan få tag på detta? Har försökt leta runt men hittar ingen som säljer.

Kanske någon har något bra recept på hemma kok av insektsmedel? :)
förr så köpte man det på apoteket  men i da tror ja det är förbjudet men vet ej

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #2 skrivet: 10 maj-11 kl 18:13 »
kolla i gamla hästtrådarna där har jag lagt in tel nr till en som säljer det .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Körven

• Värmland
« Svar #3 skrivet: 11 maj-11 kl 09:44 »
Det finns efektivare medel mot insekter än hjorthornsolja.Det enda med hjorthornsoljan är att det luktar fan lång väg.Skulle du få på dig av oljan så sitter lukten kvar och både länge o väl.Mitt råd är skit i hjorthornsoljan.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Brokullen

• Dalsland
« Svar #4 skrivet: 11 maj-11 kl 10:22 »
använde alltid hjorthornsolja förr i tiden då det inte fanns några direkt insektsmedel att få tag i,använder nu beckolja som jag tycker är klart överlägset andra medel som finns,finns att köpa på http://www.wilmanaturprodukter.se/ man blandar ut det med olivolja och flaskan är otroligt dryg
Bor på en liten gård med man,2 utflugna+1 barn hemma,2 hästar,2 katter,en olde english bulldog och en grandis, vaktlar, mignonankor, linderödsgrisar och en massa höns.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #5 skrivet: 12 maj-11 kl 12:41 »
Jag tycker att hjorthornsoljan är bäst! *Inget annat tar bronsarna tex .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Falin

• -
« Svar #6 skrivet: 12 maj-11 kl 21:18 »
Jag gör tjärsalva på bivax, veg. olja och tjära. Busenkelt att göra och håller det mesta i insektsväg borta.

Piatra

• Vegeterian. Sjuksköterska. Månskensbonde.
    • Skåne
« Svar #7 skrivet: 13 jun-12 kl 18:17 »
Hej. 
Läser om olika sätt att skydda mina hästar från insekter.  Beckolja låter intressant men där står att det ger framgång på vildsvinsjakt??
Hur blir det när man rider ut i skogen? :)   Mina hästar får panik bara de känner vittring av dem.
Min kallblodstravare har inga besvär förutom att hon tycker insekterna är irriterande, mitt fullblod får massor av bett och knutor och kliar sig sedan våldsamt.
Har provat det mesta men ingenting är riktigt bra.  Hon använder eksemtäcke och huva nu men får ändå en del.

Mvh Pia
« Senast ändrad: 15 jun-12 kl 12:04 av Piatra »

ripper

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 13 jun-12 kl 20:26 »
switch Pour on funkar ypperligt & stinker inte lång väg, visst kostar det en slant men det e värt det samt att det tar fästingar oxå. Switcha å du har insektsfria hästar på en timma  som håller ca 4-8 v beroende på väder & vind.
Det ska va gött å leva!! Aaaaaannars kan det kvetta!!!

Neinor

• Since I am dead I can take of my head
    • Västmanland
    • Dissolve
« Svar #9 skrivet: 14 jun-12 kl 00:03 »
Sådan tur har jag inte haft med switch, Vi slutade köpa det för att det inte gav något resultat alls.  :-\
Does this hairspray make me look fat?
www.dissolve.blogg.se

ripper

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 14 jun-12 kl 15:30 »
det va ju konstigt, men det kanske e olika sorter knott mm. jag bor i svenljunga 4 mil sö om borås, kanske annan klimatzon för inseker med? :-[
Det ska va gött å leva!! Aaaaaannars kan det kvetta!!!

Neinor

• Västmanland
    • Dissolve
« Svar #11 skrivet: 14 jun-12 kl 19:54 »
Kanske? Har undrat många gånger varför ingen verkar tycka samma sak om någon produkt :-\ Tänk om det fanns en som garanterat fungerande på alla pållar 8)
www.dissolve.blogg.se

Piatra

• Vegeterian. Sjuksköterska. Månskensbonde.
    • Skåne
« Svar #12 skrivet: 15 jun-12 kl 12:06 »
Jo jag har redan switch på henne. Det funkade alldeles ypperligt förra året men inte nu??? Fattar inte varför.  Kanske det tappar effekt när flaskan varit öppen ett helt år.  Måste kolla det...

Neinor

• Västmanland
    • Dissolve
« Svar #13 skrivet: 16 jun-12 kl 10:57 »
Med lite tur är det bara så att det är flaskan som är gammal. Tråkigt om det inte fungerar längre.
www.dissolve.blogg.se

Vilderness

• Norrbotten
« Svar #14 skrivet: 20 jun-12 kl 08:33 »
Switch får ju inte säljas längre...  :(
American Painthorse, American Quarterhorse, Cocker Spaniel, Wyandotte, Bärbuskar, Trädgårdsland och Örtmedicin!

Skärgårdsfrun

• Uppland
« Svar #15 skrivet: 20 jun-12 kl 16:42 »
använde alltid hjorthornsolja förr i tiden då det inte fanns några direkt insektsmedel att få tag i,använder nu beckolja som jag tycker är klart överlägset andra medel som finns,finns att köpa på http://www.wilmanaturprodukter.se/ man blandar ut det med olivolja och flaskan är otroligt dryg

Hur mycket av varje ( olivolja+beckolja )?

Unna

• Västergötland
« Svar #16 skrivet: 21 jun-12 kl 23:05 »
Senast såldes Hjorthornsolja på Granngården men nu har dom ju bytt skepnad...igen... Oljan hade ett annat namn och på flaskan stod det "används endast till ohyra på..ja..tror det var typ mink. Det har även sålts i hönshyllorna. Då står det "Mot kanibalism på höns" Var bara försiktig med Hjorthornsoljan om du tar den på hästens hud. Den kan irritera.
Själv gör jag nu för tiden egen myggolja. Jag blandar vanlig matolja eller mandelolja med div goa eteriska oljor som citronella, Bergamott, lavendel och ja vad som faller mig i smaken men citron är supereffektivt.
Det är tur att en ä som en ä, när en inte ble som en sulle :-)

Midsommaren

• Bohuslän
« Svar #17 skrivet: 27 jun-12 kl 11:24 »
vildsvin kan lockas av hjorthornsolja så jag gjorde mig av med min ::)

Dela detta:

* Inloggade just nu

449 gäster, 1 användare
Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser