Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Är jag helt fel ute?? Har tappat modet och lusten.  (läst 8020 gånger)

vicky-g

• Västmanland
Är jag helt fel ute?? Har tappat modet och lusten.
« skrivet: 10 maj-11 kl 14:47 »
Jag håller nu på att gräva upp en bit mark med hyresvärdens godkännande och med positivt stöd av trädgårdsmästaren som tycker att det är kul att någon vill odla grönsaker och bär. De andra hyresgästerna går omvägar och stirrar. Väldigt få frågar vad vi gör, men tänker desto mer antar jag.
Har varit glad och uppåt och några kvällar har jag slitit som ett djur med att gräva grästorv och sten. Men nu sjönk modet rejält. En av grannar kommer fram och frågar vad vi gör. Gräver grönsaksland säger jag glatt. Där!!!??? Ska ni verkligen äta det med alla avgaser? Ja, det är tänkt så. Det skulle jag aldrig göra säger hon och tar ännu ett bloss på cigaretten. Rådjuren kommer äta upp allt. Det är rådjur där vi odlar nu med så vi är vana. All sten ni grävt upp måste bort på en gång för barnen springer runt och kastar dom. Går bilarna sönder blir det inte roligt för er. Är det bara ni i eran familj som ska äta av grönsakerna?   Det är tänkt så. Det kommer aldrig funka. Det springer barn där hela tiden och de kommer förstöra allt. Springa ner allt och ha sönder.

*suck*

Har vi tagit oss vatten över huvudet? Tänker jag fel? Är alla barn idag elaka slynglar som förstör allt de ser? Är vi snåla som lägger ner timmar (räknar med minst 12 timmars jobb bara på att gräva, bygga och fylla med jord, minst) och pengar (det kostar några hundra för frön och plantor) och sen inte vill att det ska vara självplock för allmänheten.

Platsen vi fått är mellan en liten parkering och skogen. Vi kommer att odla i tre bäddar 1,1 x 8,5 m. Huvudskörden kommer att gå till oss, men visar barn intresse är det varmt välkomna att vara med att se och undersöka och självklart få smaka en nyupptagen morot. Jag väcker gärna odlarlusten hos fler små människor och låter gärna fler få smaka riktigt odlade grönsaker. Odlingen ligger så till att man måste passera parkeringen så de minsta barnen är aldrig där. Visst kan man se större barn där ibland. Men mest är det när skolklasser passerar där till/från skogen och motionsspåret. Har fönster som vetter dit och jag har ganska bra koll vad som händer och sker, ganska många timmar/dygn eftersom jag tillbringar en hel del vaken tid vid mitt skrivbord.

Människor som tar det som inte är deras har vi erfarenhet från förra stället vi odlade också. Men jag slår vad om att det inte är barn som har skurit av blasten på persiljeroten (de trodde säkert det var vanlig persilja, den delikata roten lämnade de kvar till oss  ;D) eller gallrat ur några fina purjolökar.

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
SV: Är jag helt fel ute?? Har tappat modet och lusten.
« Svar #1 skrivet: 10 maj-11 kl 14:53 »
Människor som har tröttnat på livet kommer man alltid stöta på. Försök att inte bli nedslagen av deras attityd. Försök skapa en communitygarden kanske? Sprid genom föreningen möjligheten att odla om man så vill och information om hur man går tillväga så ökar säkert acceptansen bland grannarna. Hälsa glatt på alla grannar som går förbi.
Med vänlighet maler man ner det mesta men dom riktiga surdegarna kan ta liiiite längre tid ;)

Tillägg: Förövrigt kunde du inte vara mer rätt ute!  :-*
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

Jakobsson

« Svar #2 skrivet: 10 maj-11 kl 14:59 »
Upp med modet igen!
Tyvärr finns det såna människor överallt, det bara e så. Dom e trötta på livet & bittra över alla
möjliga saker. Bry dig inte om dom! Fokusera du på det du påbörjat, det kommer säkert bli hur
bra som helst.
Prata med grannarna runt omkring vad ni gör, så att dom vet. Sätt upp en liten inplastad skylt vid odlingen
med en liten text + att det e vårt, inte till för allmänheten i ngn mer positiv form. (det e så varmt här nu
så min hjärna orkar i nuläget inte tänka ut mer positivt än så  :-\ )

Kom igen VickyG! Ni e på helt rätt spår! Låt ingen gammel surtant slå ner det ni planerat för!
Fortsätt i samma anda!

Styrkekram från
Jakobssons fru

Jennyt

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 10 maj-11 kl 15:04 »
Det Snickarn sa :D ...... Hejja, hejja, hejja

Skriv någon fin skylt och sätt upp med information om vad ni gör. Den kanske hyresvärden kan hjälpa dig med att plasta in eller så. Du kanske kan ha öppet hus och berätta om vad du odlar.

Om det går fram någon mullvad i år, kanske tom. hyresvärden kan hjälpa dig med något litet staket nästa år. Den mesta förstörelse sker fredag och lördag nätter, och inte är det väl några barn vakna då ::)

Va F***** ..... Jacobsons fru han ju före ::) ....... Låter som frun behöver lite hejja, hejja hon oxå :-* :-* :-*
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

freeky

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 10 maj-11 kl 15:16 »
Jag håller med övriga, klart ni inte är fel ute, det är surbularna som glömt/aldrig upplevt hur härligt det är att skörda sin egen mat.Skit i dom och kör på!

Existens?

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 10 maj-11 kl 15:40 »
Surtanten kan du ju såklart strunta i, såna finns det överallt och det är bara att försöka slå dövörat till.

Att ni ska få ha det i fred är jag däremot mer tveksam till, tyvärr. Allt förstörs ju nuförtiden, gör kommunen en blomgrupp så är den omgående förstörd, eller så har folk snott blommorna. När vi odlade jordgubbar här hemma, och det var ändå i större skala, så gick grannarna helt ogenerat och plockade i den kanten som ligger mot deras gård.

Så en punkten är nåt som iaf jag hade funderat lite mer över.

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #6 skrivet: 10 maj-11 kl 16:13 »
Hej Vicky!

Grannens attityd är ju härlig.. rejäl karikatyr.. inte har hon argument, bara rader upp allt som kan gar snett och ännu värre när hon inte ske skörda med dig *skrattar*  Ja, ja, att folk inte behaga att se andra lykca.. och andras lycka *kram* Vicky, det är hon som har problemet inte du.

Communitygarden är kanske en bra ide för att öka acceptansen och har fler vaksamma ögonen pa landet. Fler som avhaller sina barn fran att trampa över färska grönskan.. men det kanske nästa säsong ;-)
Testa man inte lär man sig inte och inte ska man ger sig utan att ha försökt!! 

Du lämnar besked om du behöver broccoli, paprika, gräslök eller tomater för att fylla pa ifall det blir förstöring under nätterna...  Sättpotatis kommer vi ocksa att ha över.... *flinar elakt* Eller ska du börja odla pepparrot  >:D

//Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

pyromanen

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 10 maj-11 kl 16:16 »
Trevlig idé! 
Det är inte mer än 1½ generation sedan varenda kotte hade sina egna odlingar, tänk att det på så kort tid kan bli nånting udda!?

Annamax

• Övriga världen
« Svar #8 skrivet: 10 maj-11 kl 16:19 »
Det skulle jag aldrig göra[/color] säger hon och tar ännu ett bloss på cigaretten.

;D ;D ;D

Anemona

• Grönavågare i sta'n, singel
    • Skåne
« Svar #9 skrivet: 10 maj-11 kl 16:38 »
Du är helt rätt på det, det kommer tiden att utvisa! :)
Om du bara orkar hålla ut, ska du se att det kommer andra som blir intresserade...
Det är ju alltid så när man är "före" med något...
I England är ju landshare stort, hoppas bara det kunde snabba på lite här hemma..:)
Gillar: ekologiskt - kreativitet - självhushållning - samverkan - byteshandel/ second hand

vicky-g

• Västmanland
« Svar #10 skrivet: 12 maj-11 kl 12:22 »
Tack för alla uppmuntrande ord. Senaste dagarna har jag slitit som ett djur med all denna förbannade grästorv. Nu är det bara ett litet hörn på sisådär 2 x 2 meter. Fast det regnade i morse så jag tog lite ledigt från slitandet. Tänk vad många muskler som legat i vintervila. De gillade inte att väckas på detta bryska sätt.  ;D

Surtanten verkar som tur vara ensam i sitt slag. När väl grannarna kommit över choken av att se människor gräva i jorden har fler kommit fram för att prata. Alla positiva med uppmuntrande ord och beröm.  ;D En kväll hade jag förutom min dotter som är 7 två stycken små arbetare till. Tyvärr ska de flytta annars hade de gladeligen hjälp till med både sådd och skörd. Riktigt roligt att arbeta med 3 barn runt fötterna. Några grästorvor drog de upp innan de kom på att materialet undet är sand. Sandstrand tyckte de och började bygga sandslott.  :D

Jag hoppas att skador och förlust inte kommer att bli så stora. Vi bor i utkanten av ett litet samhälle. Inte mycket fylle liv på fredag/lördag just här, de håller sig runt centrum. Att sätta upp en skylt är en fin fin idé. Då tänker nog några en gång extra innan det förstörs.

Stenen som surkartet gastade om att alla barn hittat och slängde omkring låg konstigt nog kvar i fina pyramider som min dotter har gjort. Vilka ligister som lägger tillbaks stenen. Eller är det tanten som hittar på sagor.  ;)

Känner mig nu som en envis åsna.  ;D "Om ni försör kommer jag bara plantera ännu mera till ni ger er".  ;D (har redan planer på sparris odling, kryddland och mynta odling... )

Och Januschka om de är för besvärliga så blir det pepparot...  >:D Tack för erbjudandet om plantor... men av någon konstig anledning verkar det som jag har så det räcker och blir över. Jag måste ta en kurs i matte för jag räknar jämt fel. Det blir alltid plantor över.

Föresten är det någon som vet något halvgiftigt som man får magknip i 3 dagar eller något liknande. Tänkte att om man planterade in något sådannt kanske de bara stjäl 1 gång. Växten får gärna vara lik persilja eller något annat vanligt som de flesta känner igen. Elak??? Jag??? Näää!   ;D

Tack än en gång alla för att ni lyfte mig när jag sjönk. Raport kommer senare om hur det går. Nu ska jag mata hundarna innan Rambo döööör.... han har ju inte ätit sen igår.  ;D

Malin.S.

• Norge
    • Jordnær mat
« Svar #11 skrivet: 12 maj-11 kl 12:32 »
Massa lycka till! Det hade varit så mycket trevligare om fler gjorde som dig!!!  :D
Malin

Christinaki

• Bor på Santorini i Grekland.
    • Övriga världen
« Svar #12 skrivet: 12 maj-11 kl 12:35 »
Härligt att höra Vicky!! Kämpa på!
Ska leta efter nån grekisk magnip växt....asg..... Inte ett dugg elakt!! :)
Sol Sol på dig!

ersam

• -
« Svar #13 skrivet: 12 maj-11 kl 12:43 »
Grönsaker i sig är fint och vackert men kanske ni ska satsa på lite blomster till att börja med. Även potatis är bra för att få bra jord om jorden inte brukats på länge. Sen ska ni ju självklart också ha grönsaker - kanske mer i skymundan. Genom detta så kommer folk direkt tycka det ser trevligt ut och - tror jag - vara mindre benägna att nalla morötterna.

Börjar ni bara med grönsaker så tror jag folk kommer att vara där och rycka i grejerna dessvärre.

Sen går du stegvis mot fullskalig grönsaksproduktion. Hitta gärna samarbete med förskola eller andra ställen med barn så de blir delaktiga och känner ansvar.

Låter underbart!

Tindrah

• Uppland
    • Bloggen: Husmors Nyckelknippa
« Svar #14 skrivet: 12 maj-11 kl 12:48 »
Jättebra idé! Heja er! Dyker surtanten upp igen så får du väl bemöta henne med fakta:

Ska ni verkligen äta det med alla avgaser?
Så länge maten odlas minst 20 meter från vägen och i ny jord (inte den som har blivit förorenad tidigare när det var skräp som t.ex. bly i bensinen) och sköljs väl så är det helt ofarligt.

Rådjuren kommer äta upp allt.
Nej, rådjur gillar bara vissa saker så det mesta får man ha ifred. Och man kan sätta upp t.ex. staket och rådjursskrämma.

All sten ni grävt upp måste bort på en gång för barnen springer runt och kastar dom. Går bilarna sönder blir det inte roligt för er.
Det är inte ert ansvar när andras ungar kastar sten, det är deras föräldrar som ansvarar för deras handlingar.

Lycka till med odlingarna! Fler skulle göra som ni gör, då skulle nog samhällena bli mycket trevligare. :)

tinna.m

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 12 maj-11 kl 13:17 »
Nu vet jag inte hur länge du tänkt odla där, men hallon och björnbär är bra staket. Folk går inte gärna igenom och är det bär på tycks de nöja sig med dem. Går att ta gratis från skogen ..
Vill du ha onyttigheter kan jag skicka plantor av spikklubba.. växer lite här o där i trädgården utan min medverkan. Fast direkt lockande ser de ju inte ut..
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

tench

• -
    • Solrot
« Svar #16 skrivet: 12 maj-11 kl 22:26 »
Känner igen dessa reaktioner. Bara visa trevligt bemötande, självsäkerhet och förklara. Det är många som tycker det är skoj också. Men många är blyga förstås och vågar inte riktigt fråga. "Skumt med grönsaker". Men faktum är att många är väldigt nyfikna på skummisar också.
Jag bor i ett kompakt område med över 7000 invånare. Här har vi havtorn, svartvinbär, rödavinbär, jordärtskockor, jordgubbar, storfruktig hassel, krusbär, björnbär, blåbär, pepparmynta och ja säkert massa annat också, även biodling (kom hit för någon vecka sen). En härlig och hurtig pensionär har ordnat hästgödsel och nu ska det odlas kålgrönsaker på ett par hundra kvm. På hans gata är folk nyfikna och många tror att man måste byta ut jorden mot köpt planteringsjord. Vi har även haft försäljning av småplantor på torget och planteringsaktiviteter med barn.
Av någon härlig slump är vi ett gäng i åldrarna mellan cirka 25-70+ här som är väldigt passionerade. Det underlättar med personligheter som får med sig folk, visar öppenhet och trycker på möjligheter istället för problem. Studiefrämjandet, hyresvärden, naturskyddsföreningen, kommunen har även visat stöd. Bland annat ekonomiskt.
Gå ihop ett gäng och få gärna med barn. Många tycker det är helt fantastiskt att plantera växter! Jag tror medborgarengagemang är viktigt för att det ska skötas om och för att människor ska känna ansvar.
Kan låta som en klyscha. Men se kritiken du får som en gåva. Det är ändå viktiga frågeställningar som du borde kunna svara på. Allting är inte lika självklart som det är för oss.
Det är också viktigt att hålla modet uppe. För det är nog så att det bara är vi skummisar som tycker det här är roliga och viktiga saker. Som när jag pratade med en gammal grönsaksodlare om odlingsmark som investeringsobjekt och bördig mark som byggs igen med villaområden. Typiskt bittra diskussioner. Han menade "Ja, men det är bara vi knäppisar som tycker sådant är viktigt". Och inte kan man väl gå runt och sura hela livet. Bättre att göra hela världen till en trädgård.
Lycka till!
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

kiml

• Svensk lantras
    • Lappland
« Svar #17 skrivet: 14 maj-11 kl 09:15 »
Det är så mycket som kan gå fel i livet så ska man oroa sig för allt så får man aldrig något annat gjort. Det är bättre att försöka och misslyckas än att inte försöka alls. Då vet man i alla fall vad man ska försöka åtgärda inför nästa säsong, och så är man en erfarenhet rikare.

vicky-g

• Västmanland
« Svar #18 skrivet: 15 maj-11 kl 12:15 »
Här går det frammåt! Grästorven är borta och vi har grävt, spettat och svurit oss runt kanterna för att få ett fint dike att lägga lite markduk i för att hindra ogräset att kryta in. Vi har hittat några kilo sten.  >:(

Anledningen till att vi vill köra grönsaker från början är rent ekonomiskt. Mycket grönsaksfrön och grönsaksplantor... noll blommor och inga pengar att köpa. Inte riktigt sant jag har lite blommor som jag köpt att ha som gröngödsling.  :D Men att involvera barn är en jättebra idé.

Jorden är helt ny plantjord. Så jag tror att vi som är vana att odla i styv lera med hundramiljoner ogräs kommer få semester i år.  ;D

Rådjuren ser jag som sagt inte som något större problem. De ska också leva. Ryckte på axlarna första året jag odlade och de snodde all rödbetsblast och åt upp alla ärtor. På hösten betade de ner persiljan till rötterna. Man lär sig vad de gillar och antingen skyddar växterna eller jagar bort rådjuren.  ;D

Lite otrevligt taggiga björnbär kan jag verkligen tänka mig som staket. Jag verkligen älskar björnbär.

Många kloka saker att fundera över tench. Hyresvärden är ju redan med här och stöttar främst ekonomiskt.

Tack för att ni finns. Så många kloka saker att läsa här på Alternativ. Och svar på både möjliga och omöjliga frågor.

Znibban

• Skåne
« Svar #19 skrivet: 15 maj-11 kl 12:36 »
Jag tycker du är döhäftig!
Det kommer bli underbart, du kan ju ställa dig utanför gnälltantens fönster med nyskördade potatisar med gräslök och persilja och smält smör.... Får du inte henne över på "rätt sida" efter att ha avnjutit det så är hon mycket konstig!!!!
Det finns inget som är så underbart som att äta nyskördade primörer!
Lycka till

Dela detta:

* Inloggade just nu

670 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser