Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Påskliljor  (läst 2956 gånger)

Skogsmullan

• Västergötland
Påskliljor
« skrivet: 09 maj-11 kl 22:21 »
Har några påskilijor i kruka som nu vissnat. Kan man sätta ut dom? Hur går det till?

enetkarin

• Njuter av livet, bakar dinkelbröd.
    • Västergötland
SV: Påskliljor
« Svar #1 skrivet: 09 maj-11 kl 22:33 »
Jag tror att det är bara gräva ner lökarna där du vill  :)

anders50

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 09 maj-11 kl 22:35 »
Jag tror att det är bara gräva ner lökarna där du vill  :)
Helt rätt!

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #3 skrivet: 09 maj-11 kl 23:46 »
Vi har gjort så med varenda kruka minipåskliljor som kommit förbi vårt hus och varje år kommer de tillbaka i vår gräsmatta nu!
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #4 skrivet: 10 maj-11 kl 06:55 »
Vi har gjort så med varenda kruka minipåskliljor som kommit förbi vårt hus och varje år kommer de tillbaka i vår gräsmatta nu!

Samma här. Men de blir mycket mindre utomhus än vad de var från början. Fint blir det iaf. Och de kommer igen år efter år.

Jag gräver ned hyacintlökar också, men de kommer inte alltid igen. Men försöka kan man ju. De får vissna ned efter jul och stå i källaren, sedan gräver jag ned dem på våren.

Skogsmullan

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 10 maj-11 kl 13:26 »
Okej, tack för svar....men, ska jag sätta dom som dom är, alltså med blomstjälk å blomma?

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #6 skrivet: 10 maj-11 kl 13:45 »
Okej, tack för svar....men, ska jag sätta dom som dom är, alltså med blomstjälk å blomma?

Japp!

karsan

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 10 maj-11 kl 22:14 »
Jag tror det är bra att klippa av själva blomman så att inte plantan lägger kraft på att göra frön. De gröna bladen måste få vissna ner själva. Så sätt dem inte där ni går med gräsklipparen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

536 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser