Konstiga maskiner i uthusen

Startat av kackelägare, 09 Maj-11 kl 07:55

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Gångtrött

Skördetröskorna och tröskverken var användes ju garanterat samtidigt under ett antal år.. Vet att tröskverk användes in på 60-talet i.a.f. på vissa håll.

pålle

http://www.volvo.com/constructionequ
Citat från: Gångtrött skrivet 11 Maj-11 kl 21:12
Skördetröskorna och tröskverken var användes ju garanterat samtidigt under ett antal år.. Vet att tröskverk användes in på 60-talet i.a.f. på vissa håll.
skälv klart gjorde ju dom det så även hästen och traktorn allt gick ju parallt med varandra ett antal år det var ju inget som byttes utöver en natt precis .

kackelägare

Vår är alltså en stationär tröska som ska drivas av något med det breda bandet som hänger på sidan. :-)

Kul att forska lite. :-)

http://troskedag2009.brandersson.se/#16.198

Du som har en gul det finns bilder på gula på länken. :-D

De rosa/röda verkar vara munktell som tillverkar så våran är kanske en munktell då. :-)

Ha ha slutar kanske med att vi går med i en tröskförening och behåller den. :-D *skojar*

I vårt torp: 4småbarn, 1 leonberger (från www.leonbergers.se/ ), 2 bondkatter (från ( www.skovdekatthem.se ), 2 underbara kaniner dvärgvädur/löwen( från www.skullebo.se) 3 höns och 1 tupp (dvärgkochin) och 6 getter (svensk lantras), 4 höns, 1 kyckling och 1 tupp (kochin vastrabos.se)

Trollmor

Jadå, jag vet en som använder stationär tröska än idag!  Han driver den med sin moderna stora traktor (remskiva på kraftuttaget), och tröskar sina kärvar.  Men de finaste kärvarna tjänar han pengar på - som julkärvar på diverse julmarknader!  Funkar hur fint som helst.  Men dammar gör det!!!  Precis som Moa Martinsson beskriver i Mor gifter sig.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Annamax

Nu ska jag se om jag kan få upp mina bilder, de är ganska mörka, fick inte upp dörrarna ordentligt i uthuset... Det är två olika grejer, tror att den i mitten är en grej och de andra två korten är på samma fast ur olika vinklar... Jäklar vilken kolla jag har... not...

Anna

Annamax

Hoppsan, förminskade den förta lite väl mycket kanske... ;D

Edgar

Översta bilden, kanske en harpa. Tror det användes för att blåsa bort agnar från säden.

Mellanbilden ger mig associationer till vad man kallade för stiftverk, en föregångare till tröskverket. Om det finns en stor trumma med piggar på inuti, så är det ett sådant.

Annamax

Citat från: Edgar skrivet 13 Maj-11 kl 17:46
Översta bilden, kanske en harpa. Tror det användes för att blåsa bort agnar från säden.

Mellanbilden ger mig associationer till vad man kallade för stiftverk, en föregångare till tröskverket. Om det finns en stor trumma med piggar på inuti, så är det ett sådant.

Jag ska genast springa ut och kolla!

Edgar

På filmen finns lite gamla maskiner i gång, bl a ett stiftverk, 3,09 in i filmen. Slaga tröskar man med 5,00 in, sedan visas ett större verk och lite annat.

Tröskdag i Näsum september 1991

Man blir änna nostalgisk

Annamax

Citat från: Annamax skrivet 13 Maj-11 kl 18:01
Jag ska genast springa ut och kolla!

Nu har jag kollat och tagit fler kort, den översta och den längst ner, som är samma, har som ramar med när inuti, den mittersta, ser ut som en gammal sprängmina inuti... Stora piggar på ca 8-10 cm sticker ut i rader med med ca 40 cm mellan raderna, ser ut som att den ska gå att snurra på?

Verkar som att vi  får ihop en hel maskinpark här ;D

Annamax

Jag har nu med stor hjälp av Edgar (eller enbart tack vare honom:) konstaterat att jag har ett gammalt stiftverk i uthuset. Det där stora hjulet ska finnas, har för mig att jag sett det någonstans...

Trollmor

Citat från: Edgar skrivet 13 Maj-11 kl 18:11
Man blir änna nostalgisk
En anner blir änna aaaavis, på alla som bara klickar och tittar på film!  För mig tar det 10 minuter att få hem EN minuts film, och då kan jag inte ens spara den i datorn ...
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

kackelägare

åh, vad kul att få se det här. Vet någon vår sådana här uppvisningar finns? Skulle vilja ta barnen på det.r
Citat från: Trollmor skrivet 13 Maj-11 kl 21:44
En anner blir änna aaaavis, på alla som bara klickar och tittar på film!  För mig tar det 10 minuter att få hem EN minuts film, och då kan jag inte ens spara den i datorn ...

I vårt torp: 4småbarn, 1 leonberger (från www.leonbergers.se/ ), 2 bondkatter (från ( www.skovdekatthem.se ), 2 underbara kaniner dvärgvädur/löwen( från www.skullebo.se) 3 höns och 1 tupp (dvärgkochin) och 6 getter (svensk lantras), 4 höns, 1 kyckling och 1 tupp (kochin vastrabos.se)

kackelägare

Hembyggdsforeningen har svarat nu. De kan inte ta emot våra grejer. De hoppas vi behåller dem. Usch vad svårt. Ska de stå här och rasera? Den lilla är tydligen ett rissleverk.

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

445 Gäster, 0 användare