Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hyra fyrhjuling + harv?  (läst 7845 gånger)

asta

  • Inlägg: 332
Hyra fyrhjuling + harv?
« skrivet: 07 aug-06 kl 09:43 »
Går det? Vi har haft grisar på ett hygge och grisarna har bökat flitigt så att så gott som all växtlighet är borta. För att kunna så i gräs till naturbete tror alla bönder vi rådfrågat att marken behövs harvas till så att ytan blir "fluffigare". Sommaren har ju varit så torr.
Det går nog inte att köra traktor på hygget, men det skulle gå att köra med en mindre 4-hjuling. Frågan är om man kan hyra sådana och om det finns harvar eller liknande redskap som man kan hänga efter. Finns det andra möjligheter än 4-hjuling? Vill att det ska vara lätt och hyfsat billigt.

javill

  • Inlägg: 11426
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Re:Hyra fyrhjuling + harv?
« Svar #1 skrivet: 08 aug-06 kl 13:49 »
Det kan väl gå. Bara ni får tag på en harv. Vi har tagit en del (en ruta) av en större pinnharv som vi drar efter trädgårdstraktorn istället för kratta, ni kan kanske lösa det på likande sätt?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Johnny

  • Inlägg: 145
    • Värmland
Re:Hyra fyrhjuling + harv?
« Svar #2 skrivet: 21 aug-06 kl 21:05 »
Verkar vara perfekt jobb för körning med häst och harv.

/Johnny

martijn

  • Inlägg: 52
Re:Hyra fyrhjuling + harv?
« Svar #3 skrivet: 21 nov-06 kl 19:17 »
det finns många gamla hästharvar som ligger och skrotar som skulle passa perfekt efter 4-hjulingen! om du har häst så är det ju ingen diskution...pinn eller om du hittar en gammal (rotor)tallriksharv går nog lättast över rötter mm. om du har en fjäderharv ska den  ställas in i botten för att inte haka fast! ( jag har tagit upp många gamla åkrar som inte varit plöjda sen 50-talet och man fastnar bra ofta i jätterötter där det såg ut hur fint som helst innan..)

Fred

  • Inlägg: 2872
  • Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
Re:Hyra fyrhjuling + harv?
« Svar #4 skrivet: 23 nov-06 kl 18:57 »
hmm....jag vet nog inte många tillfällen där min gamla Ford N8 (grålle) inte tagit sig fram sämre än min fyrhjuling.
Vad gäller harvar specialanpassade för fyrhjulingar så är dom vanliga häröver.
Min åsikt är dock att en fyrhjuling är alldeles för lätt för jordbruksarbeten, snöröjning och andra uppgifter som fyrhjulingstillverarna lovordar dem för.
Sattsa på att köpa en gammal grålle istället. Du blir förvånad över deras manövreringsförmåga och du kör inte fast lika lätt som med en fyrhjuling. Stora drivdäck, hög markfrigång och framför allt....dom är byggda för att dra, inte för persontransport som fyrhjulingarna lämpar sig bäst för.

mvh/Fred
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

asta

  • Inlägg: 332
Re:Hyra fyrhjuling + harv?
« Svar #5 skrivet: 29 nov-06 kl 13:09 »
hmm....jag vet nog inte många tillfällen där min gamla Ford N8 (grålle) inte tagit sig fram sämre än min fyrhjuling.
Vad gäller harvar specialanpassade för fyrhjulingar så är dom vanliga häröver.
Min åsikt är dock att en fyrhjuling är alldeles för lätt för jordbruksarbeten, snöröjning och andra uppgifter som fyrhjulingstillverarna lovordar dem för.
Sattsa på att köpa en gammal grålle istället. Du blir förvånad över deras manövreringsförmåga och du kör inte fast lika lätt som med en fyrhjuling. Stora drivdäck, hög markfrigång och framför allt....dom är byggda för att dra, inte för persontransport som fyrhjulingarna lämpar sig bäst för.

mvh/Fred

Vill ju helst ha en liten traktor, men än så länge har familjens ekonomi inte tillåtit inköp av en sådan. Tungt med allt jobb för hand, men vad gör man? Ibland lyckas vi övertala någon granne att göra en körning åt oss, men det är sällan och de är trögbedda då de har fullt upp själva.
4-hjuling tänkte jag på för att sådana finns att hyra på uthyrningsföretag och man kan köra hem dem på kärra. Det skulle heller inte vara så djupt man behövde harva.
Troligen fixar vi grässådden utan harv. Inspektören från Jordbruksverket trodde att det skulle gå bra.

Gille

  • Inlägg: 1973
    • -
Re:Hyra fyrhjuling + harv?
« Svar #6 skrivet: 12 jan-07 kl 11:00 »
Citera
Du blir förvånad över deras manövreringsförmåga och du kör inte fast lika lätt som med en fyrhjuling.
Ack... vår lilla traktor körde ofta ner sig i den gegga som är överallt, men grannens 6-hjuling hade aldrig problem.
Kaninuppfödare och pelargontant.

Fred

  • Inlägg: 2872
  • Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
Re:Hyra fyrhjuling + harv?
« Svar #7 skrivet: 12 jan-07 kl 15:06 »
Ack... vår lilla traktor körde ofta ner sig i den gegga som är överallt, men grannens 6-hjuling hade aldrig problem.
Ja givetvis kan man inte köra på vilket underlag som helst med traktor.
Och sex hjul på en liten lätt maskin bär givetvis bättre än fyra på en tyngre.
Det jag menade var att en fyrhjuling är för lätt för att orka med något större jordbruksarbete, däremot är den ypperlig för persontransporter i eländig terräng.
Jag har t.ex försökt mig på att ploga uppfarten med både trädgårdstraktor och 4-wheeler försedd med plogblad en vinter....det gick jättebra så länge det inte var mer än 10 cm blötsnö men lite mer än det så tog det stopp. Testade då att sätta en frontmonterad snöslunga fram på trädgårdstraktorn....det gick bättre men det blev fortfarande en massa fastkörningar trotts extra tyngder och snökedjor.
Nu har jag gett upp alla ideér på små, lätta, och inte minst dyra småmaskiner för större arbeten. Det spelar ingen roll hur många hästkrafter dom har eller hur många hjul som driver....fins ingen tyngd bakom som drar/skjuter dom inte utan står bara och gräver med hjulen.
En gammal Grålle kostar mindre än en bra Trädgårdstraktor eller en fyrhjuling och med ett 6 fots vrid-/vändbart skrapblad bak är det en baggis att både få undan snö på vintern och plana till/"grada" mark och vägar sommartid.
Med en "drawbar" och ett par kedjor hämtar man lätt hem stockar ur skogen.
Dessutom kan du koppla på boxblad, reservaggregat, betongblandare, vedklyvar, pallyftare, höspjut, räfsor, fliskvarnar, gräsklippare och en mängd andra hjälpmedel som du inte kan på en 4-wheeler som kostar dubbelt så mycket. En annan fördel för "gör-det-självaren" är att den är mycket lättmekad.

Så för mig är valet enkelt.

/Fred
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

280 gäster, 5 användare (1 dolda)
Patlun79, Tångräkan, glennwesterlund, javill

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser