Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hund som gräver hål?  (läst 18381 gånger)

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
Re:Hund som gräver hål?
« Svar #20 skrivet: 08 aug-06 kl 11:11 »
Jag har för mig att grannen sa att den var strax under året (eller precis hade fyllt).

Den var hur som helst mycket trevlig och när jag fått den att släppa armen var det inga problem att koppla upp den och leda tillbaks den till sin egen gård.
Men de är onekligen kraftfulla djur, höll på att dra omkull mig (iofs ville jag inte ha hål i armen så jag följde efter ganska lydigt under "leken" innan jag fick loss armen. Men jag är glad att han valde mig som "leksak" och inte lilltösen. Och att mina hundar stannade "plats" och inte lade sig i trots att min schäferhane var så ivrig att kasta sig in och försvara mig att han låg och tjöt och skakade i iver att få "Hjälpa till" han är extremt försvarsinriktad (bägge hundarna är skyddstränade).

Fast nu kommer jag lite väl långt från ämnet.

Jag är imponerad av dina hundar. Det är så det ska va om det är bra tränade.

Ett år, då börjar han bli kaxig, det speciella med denna rasen är att de utanför reviret oftast är mycket godmodiga och vänliga, dock mycket reserverade i början. Men INOM reviret är det han som bestämmer. KO`n är ingen hund man tar med sig vart man går eftersom man då långsamt kommer att bryta ner honom eftersom han då inte vet var eller vart han ska vakta. KO`n måste veta VAD hans uppgift är annars mår han inte bra.

KO`n växer fram tills de är 4 år (kroppsligen) och mentalt går de igeom olika faser fram tills 2,5 års ålder, så innan dess kan det vara svårt att avgöra hur den vuxna hunden kommer att bli till slut.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #21 skrivet: 08 aug-06 kl 14:42 »
Jag är imponerad av dina hundar. Det är så det ska va om det är bra tränade.

Ett år, då börjar han bli kaxig, det speciella med denna rasen är att de utanför reviret oftast är mycket godmodiga och vänliga, dock mycket reserverade i början. Men INOM reviret är det han som bestämmer. KO`n är ingen hund man tar med sig vart man går eftersom man då långsamt kommer att bryta ner honom eftersom han då inte vet var eller vart han ska vakta. KO`n måste veta VAD hans uppgift är annars mår han inte bra.

KO`n växer fram tills de är 4 år (kroppsligen) och mentalt går de igeom olika faser fram tills 2,5 års ålder, så innan dess kan det vara svårt att avgöra hur den vuxna hunden kommer att bli till slut.
Det låter absolut som en ras jag vill ha i framtiden. Och ja alla hundar mår bäst om de vet sina arbetsuppgifter (och sin plats i flocken).
Min första tjänstehund var alltid uttråkad när han var ledig men så fort jag satte på mig uniformen kom han och satte sig fot och ville börja göra sitt jobb. Han visste bresis vad han skulle göra i olika situationer och det var väldigt sällan jag ens behövde kommendera honom om någonting, han läste av mitt kroppsspråk och rättade in sig i situationen. Jag behövde i stort sett aldrig ha honom kopplad, inte ens under fotbollskravaller med hundratals skrikande människor runt om och flaskor och stenar flygande. Han följde mig som en skugga på vänstersidan, vaktade min rygg och höll ALLA på ett par meters avstånd från mig....och han älskade sitt jobb.
Gud vad jag saknar den hunden, han var som en förlängning av mig själv.

"-Rest in peace Hampus"

Fred

Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #22 skrivet: 09 aug-06 kl 09:12 »
Det är onekligen en intressant ras för den som har mycket erfarenhet av hundar sen tidigare. Dock tålamodskrävande :)

Nå go`vänner, nu tror jag i alla fall att jag har kommit på den ultimata lösningen på grävproblemet (förstår inte att jag inte tänkte på det tidigare) det behövde ju inte bli så komplicerat som jag först trodde men man letar ofta lösningen på fel ställe när man tänker för mycket på nåt.

Igårkväll gjorde vi så att vi tog lite av hans egen avföring och la i hålet, sen la vi ett lager jord över och sist lite singel, och gissa om jag var nöjd när jag vaknade imorse och insåg att det fortfarande inte var uppgrävt. Nu återstår det bara att se om han börjar gräva ett nytt hål.

Nåja han lägger ganska stora högar här så de ska vi nog kunna fylla de med tills han tröttnar  ;D
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #23 skrivet: 09 aug-06 kl 17:47 »
Det är onekligen en intressant ras för den som har mycket erfarenhet av hundar sen tidigare. Dock tålamodskrävande :)

Nå go`vänner, nu tror jag i alla fall att jag har kommit på den ultimata lösningen på grävproblemet (förstår inte att jag inte tänkte på det tidigare) det behövde ju inte bli så komplicerat som jag först trodde men man letar ofta lösningen på fel ställe när man tänker för mycket på nåt.

Igårkväll gjorde vi så att vi tog lite av hans egen avföring och la i hålet, sen la vi ett lager jord över och sist lite singel, och gissa om jag var nöjd när jag vaknade imorse och insåg att det fortfarande inte var uppgrävt. Nu återstår det bara att se om han börjar gräva ett nytt hål.

Nåja han lägger ganska stora högar här så de ska vi nog kunna fylla de med tills han tröttnar  ;D
Good going Kimma. Oftast är de enklaste lösningarna de bästa.
Ska lägga din lösning på minnet för framtida bruk.

Ha det.
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #24 skrivet: 10 aug-06 kl 07:51 »
Hmmm... nja kanske inte , på kvällen var hela hålet uppgrävt igen, men skam den som ger sig, det ligger en ny laddning avföring i hålet, nångång måste han ju tröttna.  :-\

Neta

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 10 aug-06 kl 08:16 »
Tror du ja!!
Tyvärr är jag nog så luttrad att jag inte tror att han tröttnar om han inte får nåt annat mer intressant för sig!

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #26 skrivet: 10 aug-06 kl 09:06 »
Är rädd att du har rätt i det...frågan är bara vad...
Han går med mig hela dagarna på gården och intresserar sig hängivet i allt jag gör, sitter halvvägs in kaninburarna när man håller på, följer med när jag klipper gräset, mockar,snickrar ja överallt är han min ständige skugga, på gården ligger ben, trästockar, bollar och allt annat som dom hämtar och tycker e skoj att leka med plus att de ofta tramsar ihop och leker tafatt. Han är inte syssloslös dagtid,så nattetid borde han vara trött men nejdå. Vi går minst en timme med honom i rask takt längs landsvägarna så han får springa av sig innan sänggåendet men inte fanken hjälper det.

Neta

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 10 aug-06 kl 12:05 »
Det kanske är det som är problemet! Att han alltid är med? Du kanske skulle lära honom att vara ensam korta stunder även dagtid? Han är ju fortfarande ung och behöver sova en stund på dagen. Om han lär sig att han kan koppla av och kanske sova en stund och att du kommer tillbaka så kanske han kan lugna sig!! Och så mycket beröm om han inte gräver när han blir lämnad en stund.
Ett förslag i alla fall...

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #28 skrivet: 10 aug-06 kl 14:40 »
Är rädd att du har rätt i det...frågan är bara vad...
Han går med mig hela dagarna på gården och intresserar sig hängivet i allt jag gör, sitter halvvägs in kaninburarna när man håller på, följer med när jag klipper gräset, mockar,snickrar ja överallt är han min ständige skugga, på gården ligger ben, trästockar, bollar och allt annat som dom hämtar och tycker e skoj att leka med plus att de ofta tramsar ihop och leker tafatt. Han är inte syssloslös dagtid,så nattetid borde han vara trött men nejdå. Vi går minst en timme med honom i rask takt längs landsvägarna så han får springa av sig innan sänggåendet men inte fanken hjälper det.

Får han "stressa" ner efter de promenaderna innan ni lämnar honom ??

Ganska många bilar som blivit söndertuggade runt om på hundklubbar när man stängt in hundar som inte fått "stressa" av efter aktivitet, då tager man vad man haver för att göra av med den energin som är liksom kvar i kroppen innan hunden taggat ner och blivit tillfreds. ?

En liten tanke.......................
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #29 skrivet: 10 aug-06 kl 15:59 »
För att svara er båda två:

Neta:

Jag skriver kanske lite otydligt när jag säger att han är med mig hela dagarna,det är ju inte så att jag ständigt kallar på honom för att följa med, han får välja själv men eftersom han är herde/vakthund så sitter det i hans natur att följa flocken, dvs mig som flockledare. Han ligger ofta och småsnarkar i stallet när jag uppehåller mig där en längre stund eller så snusar han på gräset när jag klipper en bit därifrån. Han är inte vaken 24 timmar om dygnet. Och han har hela foderkammaren som hundkojja helt för sig själv där han kryper inm ed jämna mellanrum när han vill vara ifred, de andra 2 hundarna accepterar detta och går inte in där.

Han kan vara ensam även utan att tugga itu något, hade honom inomhus första månaden för att få honom rumsren etc.

Anna Ho:

Vi sitter alltid en stund på verandan efter vi kommit hem och varvar ner själv medans hundarna får lite godis och kel innan det är dags att säga godnatt, så jag tror knappast han är stressad, det är ingen hundras du KAN stressa.

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #30 skrivet: 10 aug-06 kl 16:08 »
Jag menade inte stressad som i stressad utan "uppe i varv/aktivitet", alltså absolut inte negativt.
« Senast ändrad: 10 aug-06 kl 16:09 av Anna Ho »
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Anna.D

« Svar #31 skrivet: 10 aug-06 kl 20:09 »
Var sover han på natten?Det är inte så att han är varm nu på sommaren och försöker kyla ner sig i jorden?Eller lägger sig och sover i hålan.hur som mina små odjur gräver också hål i gräsmattan och jag har inte kommit på något än :)mina gräver efter sork ;D/Anna

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #32 skrivet: 11 aug-06 kl 09:47 »
Var sover han på natten?Det är inte så att han är varm nu på sommaren och försöker kyla ner sig i jorden?Eller lägger sig och sover i hålan.hur som mina små odjur gräver också hål i gräsmattan och jag har inte kommit på något än :)mina gräver efter sork ;D/Anna

Antingen ligger han på stentrappan eller på betonggolvet i foderkammaren, han svettas ju alltid med sin enorma päls så nån korg eller filt är inte att tänka på, han sliter ut den ur foderkammaren och lägger sig inne i ett hörn.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #33 skrivet: 13 feb-07 kl 11:31 »
Puttar upp en gammal tråd som aldrig gav nåt svar, jag kan numera meddela att problem-beteendet har upphört.

Vi fortsatte envetet med avföringstricket under en tid och efter en månad upphörde hans beteende. Vet inte om det bara varit en fas eller om det var avföringen som gjorde susen.

Kan meddela att nya valpen har samma idiotbeteende för sig men då vi numera skrapat hela gårdsplanen och lagt ett tjockt lager singel är det inte lika roligt att gräva i så den nya valpen tillverkar sina hål på baksidan av stallen under fruktträden och det kan jag leva med, där slipper jag stuka fötterna i dem  :)

Mvh
/Kimma

Dela detta:

* Inloggade just nu

592 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser