Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hund som gräver hål?  (läst 18113 gånger)

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
Hund som gräver hål?
« skrivet: 07 aug-06 kl 09:08 »
Någon som har ett bra förslag på hur man får en hund att sluta gräva hål i gårdsplanen?

Har snart försökt allt.
Lite bakgrundsinfo:

Hunden ifråga är vakthund på gården ( ska bli) han är numera 6 månader och stor och stark i tassarna. Han aktiveras varje dag med långa promenader, lydnadsträning, ben, leksaker samt går han med mig dagligen i stallet och vid alla sysslor som skall göras på tomten, han är min ständige följeslagare sas. Dock har han den sista tiden börjat gräva djupa hål i gårdsplanen och då särskilt nattetid när man inte har möjlighet att korrigera honom. Vi har senaste tiden försökt lägga brädbitar med spik i för att hindra honom att gräva upp hålet igen (det är samma hål hela tiden) ättika,rödsprit och div andra grejer som luktar illa, sten etc, antingen gräver han runt det eller så gräver han helt sonika upp föremålet i hålet och splittrar det utan vidare. Börjar bli trött på att vricka fötterna i hålet, vad göra? Fler förslag?

Aldrig varit med om maken till envis hund :)

Kimma
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Alva

• Gäst
Re:Hund som gräver hål?
« Svar #1 skrivet: 07 aug-06 kl 10:20 »
Kimma. Svaret kanske är så enkelt som att han är alldeles för ung för att lämmnas ensam ute nattetid !
Eftersom han inte gör detta om dagen när han är i ditt sällskap och känner sig trygg.
Förstår nog inte riktigt hur du tänker om det är så som jag förstår dig, att han är ute ensam om natten?
Vid sex månader är han fortfarande en valp !!!!!
Att han eventuellt sover ensam i huset är en sak.
Men förmodligen sover han mycket lite om han är ensam ute.
Han har inte fått den säkerhet och trygghet i sig själv ännu som behövs för att han skall klara detta !
Om han frenetiskt sysselsätter sig med att gräva trots de tvivelaktiga ! försök du gjort att stoppa detta, så gör han antagligen det för att han känner sig stressad.
Kan bara känna -stackars liten- :'(

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #2 skrivet: 07 aug-06 kl 10:40 »
Glömde jag tillägga att han inte är ensam ute, utan har 2 vuxna hanhundar i sitt sällskap?

Detta eftersom han vägrar vara inne på natten!
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Alva

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 07 aug-06 kl 11:15 »
Kimma, ja det gjorde du och det gör ju en väldig skillnad för då har han ju sin flock att finna trygghet i. Det var skönt att höra !
Jag blev bestört när jag såg framför mig en ensam valp ute om natten.
Visst kan jag tänka mig att en del hundar skulle föredra att vara ute om natten även om nu inte mina velat det. Och inte jag heller för den delen.

Neta

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 07 aug-06 kl 11:47 »
Ja, om det är någon som har en lösning på problemet med grävande hundar så är jag också intresserad! Har ett antal vuxna hundar som gräver hål överallt!!! De gräver intill huset och mitt på gräsmattan och mitt på åkern. Har försökt kolla om det är möss eller nåt annat men ibland tror jag de bara gräver för grävandets skull! I och för sig så är gräsrötter och fuktig lera jättegott det förstår jag också (tror jag numera). Det spelar ingen roll om de är ute ensamma eller om alla är ute eller om jag är med. Några kan springa och leka medan en ställer sig och gräver! Jag kör med betongplattor över de värsta groparna. Försöker fylla igen med grästorvor, grus eller sand. Hundarna har en rastgård på 7000 kvadratmeter så det är inte brist på utrymme.
De slutar när jag säger åt dem för att sedan fortsätta på ett annat ställe några meter bort!

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #5 skrivet: 07 aug-06 kl 12:00 »
Kimma, ja det gjorde du och det gör ju en väldig skillnad för då har han ju sin flock att finna trygghet i. Det var skönt att höra !
Jag blev bestört när jag såg framför mig en ensam valp ute om natten.
Visst kan jag tänka mig att en del hundar skulle föredra att vara ute om natten även om nu inte mina velat det. Och inte jag heller för den delen.

Jag har haft hundar i 20 år och är mycket medveten om deras flockbehov.
Nu är han också av en speciell ras (kaukasisk ovtjarka) med päls som en björn och han blir olycklig inomhus när det är såhär varmt, likaså vandrar han hela tiden, hans inbyggda instinkt är att patrulera, jag förvägrar honom hans naturliga beteende om jag stänger in honom nattetid. Jag har provat, han river hela huset.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #6 skrivet: 07 aug-06 kl 12:01 »
Ja, om det är någon som har en lösning på problemet med grävande hundar så är jag också intresserad! Har ett antal vuxna hundar som gräver hål överallt!!! De gräver intill huset och mitt på gräsmattan och mitt på åkern. Har försökt kolla om det är möss eller nåt annat men ibland tror jag de bara gräver för grävandets skull! I och för sig så är gräsrötter och fuktig lera jättegott det förstår jag också (tror jag numera). Det spelar ingen roll om de är ute ensamma eller om alla är ute eller om jag är med. Några kan springa och leka medan en ställer sig och gräver! Jag kör med betongplattor över de värsta groparna. Försöker fylla igen med grästorvor, grus eller sand. Hundarna har en rastgård på 7000 kvadratmeter så det är inte brist på utrymme.
De slutar när jag säger åt dem för att sedan fortsätta på ett annat ställe några meter bort!

Det är samma här med min, de få gånger jag tagit honom på bar gärning, han har likaså 3000kvm att springa på ihop med sina 2 kompisar men ÄNDÅ ska det grävas  :-\

Alva

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 07 aug-06 kl 12:21 »
Kimma, har du möjligen någon bild på honom? Tror inte att jag sett den rasen någon gång?
Är de andra hundarna av samma ras?
Har du lust att beskriva dem lite?
Var hundvakt åt ett par Lagottos några veckor nyss. De har använts i jakt-vatten- men numer avlats på tryffelsök. Trots att just dessa inte tränats på det så grävde de varje promenad vi var ute på och passade samtidigt på att snaska lite jord. Ingen brist som jag förstod det och möjligen skulle tolkat det som om det varit mina collies som gjort så. Utan ett beteende som låg i generna och det jag kunde göra under den tid jag hade dem var att försöka få dem att inte gräva i min trädgård men låta dem göra det på promenad. Och bortsett från att det inte blir några sockerärtor i år  :-\ så fungerade det riktigt bra.
Alltså är en ide´att försöka med att visa en plats där det är ok att gräva. Eftersom det sker nattetid i ditt fall så vet jag inte.
Såg ett program på tv där de hade problem men en hund som grävde upp hela trädgården. Där handlade det om frustration från hundens sida eftersom den i princip inte fick någon motion eller mental stimulans alls.
Där löste de problemet dels -och naturligtvis- genom att ägarna började motionera hunden och aktivera den mentalt.
Och de grävde ner någon slang och fixade till det på något sätt- minns inte riktigt hur- så att hunden fick en rejäl dusch var gång den började gräva. Kombinationen gjorde att det inte tog särskilt lång tid innan den slutade.
Skall man göra det obehagligt så skall det nog vara med ofarliga saker.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #8 skrivet: 07 aug-06 kl 15:00 »
Nej har ingen bild på min egen (sitter på jobbet)  och det är inte lönt heller eftersom 2 likadana aldrig ser likadana ut, det finns ingen fast färgbeteckning på denna ras så den kan få vilken färg eller teckning som helst däremot ser de kroppsligen likadana ut, tiken är något kvinnligare och mindre, hanen är enorm och kan väga upp emot 80-100 kg har jag hört från polacker, libaneser och ryssar jag talat med.

Däremot hittade jag en bild på nätet där det BARA finns KOssor (Kaukasisk Ovtjarka)

En enorm hund mao.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #9 skrivet: 07 aug-06 kl 15:06 »
Såhär kommer min att se ut...hunden på bilden LEKER!
Och är helt ofarlig.

Vattenslang ska jag prova Alva, bra tips då dessa hundar inte gillar vatten speciellt.

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #10 skrivet: 07 aug-06 kl 15:11 »
Alla hundar brukar gräva, vissa mer än andra. Det är en ganska naturlig handling för dem att göra så.

Oftast gräver dem för att det luktar "mat" i marken.

Kimma brukar ni ställa soppåsar på plätten där han gräver?

Min schäferhane grävde ständigt upp den gamla platsen där vi brukade förvara soptunnor trots att de inte stått där på flera år.

Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #11 skrivet: 07 aug-06 kl 15:18 »
Kimma, har du möjligen någon bild på honom? Tror inte att jag sett den rasen någon gång?
Är de andra hundarna av samma ras?
Har du lust att beskriva dem lite?
Var hundvakt åt ett par Lagottos några veckor nyss. De har använts i jakt-vatten- men numer avlats på tryffelsök. Trots att just dessa inte tränats på det så grävde de varje promenad vi var ute på och passade samtidigt på att snaska lite jord. Ingen brist som jag förstod det och möjligen skulle tolkat det som om det varit mina collies som gjort så. Utan ett beteende som låg i generna och det jag kunde göra under den tid jag hade dem var att försöka få dem att inte gräva i min trädgård men låta dem göra det på promenad. Och bortsett från att det inte blir några sockerärtor i år  :-\ så fungerade det riktigt bra.
Alltså är en ide´att försöka med att visa en plats där det är ok att gräva. Eftersom det sker nattetid i ditt fall så vet jag inte.
Såg ett program på tv där de hade problem men en hund som grävde upp hela trädgården. Där handlade det om frustration från hundens sida eftersom den i princip inte fick någon motion eller mental stimulans alls.
Där löste de problemet dels -och naturligtvis- genom att ägarna började motionera hunden och aktivera den mentalt.
Och de grävde ner någon slang och fixade till det på något sätt- minns inte riktigt hur- så att hunden fick en rejäl dusch var gång den började gräva. Kombinationen gjorde att det inte tog särskilt lång tid innan den slutade.
Skall man göra det obehagligt så skall det nog vara med ofarliga saker.

Nej de andra hundarna är inte av samma ras, den ena är en 13-årig blandras bordercollie/njuffe/schäfer den andra en Borderterrier/tax.
Men de går bra ihop alla 3 till trots storlek och ålderskillnad. De håller efter varandra.

Rasen KO är mycket speciell och inte lik nån annan hund jag nånsin haft. Den är oerhört intelligent dock visar den bara upp korkade sidor ända tills det gäller. Den är uträknad och mycket lugn och behaglig till sättet men precis lika obehaglig när det är allvar. En kaukasisk ovtjarka jagar inte rånare på flykten eftersom den anser sig redan ha vunnit kampen,däremot dödar den en varg eller björn om den går till angrepp mot husse eller matte. Ingen fara är stor nog för en ovtjarka. Han går tom mellan mig och tjuren som går i hagen utanför som väger 900kg mer än honom. Han backar inte en tum och han är endast 6 månader.

Deras vakt och skyddsinstinkt är MYCKET stor och naturligt medfödd, man får inte uppmuntra en ovtjarka att vakta det gör den själv naturligt, annars riskerar man att få en hund som inte går att kontrollera.

Utöver dess vaktinstinkt har den en enorm päls som har en mycket mysko struktur,den sköter sig nästan själv och trots att han rullar i lera är han alltid ren, smutsen faller av pälsen när den torkat.
Den finns i 3 varianter, kort, medellång och lång, när den är lång har hunden en enorm man precis som ett lejon.

Mot familjen är en KO som en nallebjörn, världens mysigaste och goaste hund  men tuff, han måste veta sin plats från dag ett annars har du inte en chans när han blivit vuxen.

Detta är ingen ras man kan rekomendera om du inte har minst 20 års erfarenhet av hundar samt ett STORT tålamod. KO´n fungerar mentalt inte som en schäfer,labrador eller dyl och måste ha en helt annan aproach, man måste ligga steget före. Vilket är jävligt svårt när man ligger och sover när hunden gräver upp gården.  :)

Ko`n behöver stora utrymmen eftersom den är en patrulerande hund och inte hör till vakthundsraser som njuffe,sankt bernhard etc som väntar tills nåt händer. Ko´n är en herdehund som avlats fram av fåraherdarna i de kaukasiska bergen i ryssland och har vaktat får sen urminnes tider, numera fungerar de som vakthundar på gårdar,industier samt som skyddshund åt den ryska maffian,militären samt säkerhetspersonal.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #12 skrivet: 07 aug-06 kl 15:19 »
Alla hundar brukar gräva, vissa mer än andra. Det är en ganska naturlig handling för dem att göra så.

Oftast gräver dem för att det luktar "mat" i marken.

Kimma brukar ni ställa soppåsar på plätten där han gräver?

Min schäferhane grävde ständigt upp den gamla platsen där vi brukade förvara soptunnor trots att de inte stått där på flera år.

Nej det finns INGET att gräva upp på platsen där han gräver, vi ställer aldrig saker där heller eftersom det är MITT I gårdsplanen. Vi har singlad gård med det går tydligen att gräva i det med. 30cm djupa hål när man kommer ut på morgonen,djupa nog att bryta en vrist i.

Alva

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 07 aug-06 kl 17:31 »
Tack för bilder och information Kimma. Intressant.
Fast jag undrar ju nu hur det kom sig att du valde just den hunden ?
En utmaning ser det ju ut att bli .
Jag antar att du funderat innan du valde just den här rasen med tanke på att den är ovanlig. Finns det uppfödare här i Sverige?
En så stor hund, det innebär att den blir, 8-9 år eller?
Kommer du att ha användning för vallinstinkterna ? Du har tjur sa du, kor också ?
Är lite nyfiken som du förstår... ;)

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #14 skrivet: 07 aug-06 kl 17:41 »
Ja det är intressanta hundar. Min Granne har en sådan den "rymde" från hans gård för någon månad sedan, skrämde livet ur lillflickan när han kom rusande och när jag ställde mig emellan honom och flickan ville den leka med mig. Den tog ett ganska hårt tag runt min underarm och började rycka. Jag är en ganska stor karl men jag kände mig ganska liten då ;D.
Var lite björnkontaktskänsla.

Den var dock mycket trevlig och mysig.

Skulle gärna vilja ha en själv men frugan tycker att de är för stora när man har småbarn.
Mina schäfrar är lite i största laget för mina ungar att hantera i lek och dom är ju ändå bara hälften så stora.

mvh/Fred
Some give it all."

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #15 skrivet: 07 aug-06 kl 18:55 »
Tack för bilder och information Kimma. Intressant.
Fast jag undrar ju nu hur det kom sig att du valde just den hunden ?
En utmaning ser det ju ut att bli .
Jag antar att du funderat innan du valde just den här rasen med tanke på att den är ovanlig. Finns det uppfödare här i Sverige?
En så stor hund, det innebär att den blir, 8-9 år eller?
Kommer du att ha användning för vallinstinkterna ? Du har tjur sa du, kor också ?
Är lite nyfiken som du förstår... ;)

Tja, för det första ville jag ha en ovanlig ras och dessutom en STOR respektingivande hund. Han ska gå vakthund på gården med tanke på att vi bor mycket isolerat mitt i ett naturreservat/fågelreservat och där är allt som oftast ornitologer och smyger i buskarna och ibland blir de för närgångna. Samt ville jag ha en hund som jag garanterat kan lita på att han vaktar eftersom jag föder upp köttkaniner så vill jag inte ha objudna gäster i mitt stall så hans jobb är att vakta kaninerna samt gården, så han patrulerar genom stallen och runt hela tomten. Han ska få en tik kompis så småningom för tomten är nästan för stor för bara honom.

Det finns 1 eller 2 uppfödare i sverige som föder upp med stamtavla, på min finns det dessvärre ingen stamtavla men det bryr jag mig inte om, han vaktar ändå och är lika vacker med som utan. Exakt hur gamla de blir vet jag inte,det finns inga bra uppgifter på det eftersom de är en så ovanlig ras men de hävdar att de kan bli 10-12 år. Tiden får ju utvisa det. Det är en ras som itne är särskilt hårt avlad eftersom den är så okänd så den har ing akända sjukdommar mer än de som andra stora tunga hundar kan få, led och muskelsjukdommar. Därför är det A och O att han får den näring och motion varje dag som han får så att hans benstomme orkar med tyngden i vuxen ålder.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #16 skrivet: 07 aug-06 kl 18:56 »
Ja det är intressanta hundar. Min Granne har en sådan den "rymde" från hans gård för någon månad sedan, skrämde livet ur lillflickan när han kom rusande och när jag ställde mig emellan honom och flickan ville den leka med mig. Den tog ett ganska hårt tag runt min underarm och började rycka. Jag är en ganska stor karl men jag kände mig ganska liten då ;D.
Var lite björnkontaktskänsla.

Den var dock mycket trevlig och mysig.

Skulle gärna vilja ha en själv men frugan tycker att de är för stora när man har småbarn.
Mina schäfrar är lite i största laget för mina ungar att hantera i lek och dom är ju ändå bara hälften så stora.

mvh/Fred

De är underbara hundar, om man känner dem, antar att grannens hund inte är riktigt fullvuxen ännu? :)

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #17 skrivet: 07 aug-06 kl 19:14 »
De är underbara hundar, om man känner dem, antar att grannens hund inte är riktigt fullvuxen ännu? :)
Jag har för mig att grannen sa att den var strax under året (eller precis hade fyllt).

Den var hur som helst mycket trevlig och när jag fått den att släppa armen var det inga problem att koppla upp den och leda tillbaks den till sin egen gård.
Men de är onekligen kraftfulla djur, höll på att dra omkull mig (iofs ville jag inte ha hål i armen så jag följde efter ganska lydigt under "leken" innan jag fick loss armen. Men jag är glad att han valde mig som "leksak" och inte lilltösen. Och att mina hundar stannade "plats" och inte lade sig i trots att min schäferhane var så ivrig att kasta sig in och försvara mig att han låg och tjöt och skakade i iver att få "Hjälpa till" han är extremt försvarsinriktad (bägge hundarna är skyddstränade).

Fast nu kommer jag lite väl långt från ämnet.

Some give it all."

Alva

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 07 aug-06 kl 19:29 »
Fred .Och vad gör det?! Att du kommer lite långt ifrån trådämnet menar jag.
Jag uppskattar alltid djurhistorier av alla de slag. Inte illa att din hund kunde åse detta utan att ingripa.
Vilken typ av fostran har du använt?

Kimma, jag trodde ornitologer var ett relativt fredligt "släkte"?
Låter som om du har udda historier att förtälja....

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #19 skrivet: 07 aug-06 kl 19:50 »
Fred .Och vad gör det?! Att du kommer lite långt ifrån trådämnet menar jag.
Jag uppskattar alltid djurhistorier av alla de slag. Inte illa att din hund kunde åse detta utan att ingripa.
Vilken typ av fostran har du använt?

Kimma, jag trodde ornitologer var ett relativt fredligt "släkte"?
Låter som om du har udda historier att förtälja....
Jag blandar svenskt skydd och IPO, Och kör en jäkla massa lydnadsträning med hundarna.
Hundarna är så olika dom kan bli. Tiken är stenhård i psyket och har låga drifter i övrigt (inget tjänstehundsämne direkt men hon klarar det hon är satt ill hemma hos mig) så hon är aldrig något problem med. Hanen är däremot extremt tempererad och reagerar blixtsnabbt på minsta retning, ingenting undgår honom. Han har dessutom starka vallningsinstinkter så det har varit en hel del jobb med att få honom under kontroll.
Men han är mentalt stabil och numera hyffsat lätt att få kontakt med även när han hetsar upp sig. Han har gått i tjänst i Sverige och i en del andra länder och klarade l-test och rps-uppkörningen när han var 13 månader gammal.
Numera är han gubbe och pensionerad sedan länge men han sköter fortfarande bevakningen av gården galant.
Some give it all."

Dela detta:

* Inloggade just nu

1637 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser