Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Påse under hakan  (läst 14514 gånger)

purelyplatonic

Påse under hakan
« skrivet: 08 maj-11 kl 13:02 »
I fredags såg jag att ena baggen hade en påse under hakan och kom på att jag hade läst om sådant här på alternativ så jag satte igång att söka. Svaret var att det förmodligen är stora magmasken.
Nästa plan var att ringa vet på måndag och få Ivomec utskrivet och avmaska baggarna och sen alla tackor och lamm (de är fömodligen också smittade fast de inte bor tillsammans nu).
Men nu idag (söndag) så är påsen borta på baggen. Funkar stora magmasken så, att påsen helt plötsligt kan försvinna, eller är det någon annan åkomma han har och i så fall vad? Han verkar pigg och äter och jag kan inte se några symptom på någon annan i flocken.

Kira

• Småland
SV: Påse under hakan
« Svar #1 skrivet: 08 maj-11 kl 13:13 »
Skicka in träckprov, så väljer du också rätt avmaskningsmedel om du har parasiter. Har själv fått bekräftat att vi har stora magmasken trots att fåren var avmaskade då vi köpte dem, och på vårt bete har det inte funnits djur tidigare. Nu kan vi inte använda den mark de går på nu förrän nästa betessäsong. Om jag varit så klok att jag tagit prov i höstas och avmaskat så hade vi inte haft några bekymmer nu. Stora magmasken överlever inte vintern på betet, ej heller i ströbädden, men den övervintrar inne i fåren och vaknar till liv på våren -pluppar ut via avföringen och vips finna eländet i hela hagen. Det är en tropisk parasit som gillar värme och fukt, så varma och regniga somrar gynnar den. Den är ganska explosiv i sin föröknings takt så man vara försiktig så man själv inte sprider smittan mellan hagarna, några ägg i en fårbajs under skosulan kan ge många nya... :(

Ps Våra får är jättepigga runda och matglada fast de är fulla med mask

kolarslantbruk

• KolarsLantbruk
« Svar #2 skrivet: 08 maj-11 kl 21:29 »
Hade samma bekymmer för några år sedan. Trodde säkert att den hade mask. Lite förvånande visade det sig att den ätit ur ett fodertråg som va lite för högt ställt för just denna lilla tacka. Hon hade skavt halsen/Hakan så att hon fått en svullnad...  Många konstiga fel kan man då göra utan att ha en anning om dom...

neppelina

• Det blir inte roligare än man gör sig =)
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 08 maj-11 kl 22:04 »
Har en tacka med samma sak!
Vet. rekommenderade avmaskning, med Valbazen, för det är det enda som tar bort lilla leverflundran, som hon sa att det var. Ganska vanligt att det blev så & att det kunde vara mindre å sen jättesvullet igen :o ::)

Avmaska i fredags å i morse var den nästan borta, å jag va jätte glad men nu på kvällen va hon mer svullen igen  :-\
Bor på landet med man, 3 barn, finulls får, belgiska jättar, franska vädurar, rexar & vita lant kaniner, höns & myskankor, 5 katter & 2 hundar......fullt upp mao =)

purelyplatonic

« Svar #4 skrivet: 09 maj-11 kl 21:43 »
Nu har jag varit och besökt mina får och jagat bajs så nu är det bara att vänta på resultatet.

neppelina

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 09 maj-11 kl 22:25 »
Snälla meddela senare vad det var!!

Min va så svullen så vet tyckte inte vi skulle vänta på träckprov.
Men jag skall vänta till onsdag å se om det hjälpte med valbazen, återkomma annars.
« Senast ändrad: 10 maj-11 kl 08:55 av neppelina »
Bor på landet med man, 3 barn, finulls får, belgiska jättar, franska vädurar, rexar & vita lant kaniner, höns & myskankor, 5 katter & 2 hundar......fullt upp mao =)

träsleven

• -
« Svar #6 skrivet: 10 maj-11 kl 08:32 »
Leverflundran kan ge samma symptom.

purelyplatonic

« Svar #7 skrivet: 15 maj-11 kl 15:42 »
Nu har vi fått svar på provet och jag tänkte att ni kanske kunde hjälpa mig att tolka det
Vad får mina får för dom?

vallar-elin

• Norrbotten
« Svar #8 skrivet: 15 maj-11 kl 16:32 »
Jag är inte så bra på att tolka sånt där, fick mitt första för ngn vecka sedan  ;) Men svaret visar på att det finns ägg från stora magmasken haemonchus i båda provsamlingarna du skickade in, men att man inte sökt efter leverflundran. På grund av att stora magmasken verkar vara rätt "hårdhudad" så är det Ivomec och Valbazen som biter på den (finns kanske andra medel med samma verksamma substans för annat pris..).
Alla veterinärer har inte stenkoll på vilka medel som gäller. Och i fass står det till exempel att rintal tar bort Haemonchus, men det är inte alltid det funkar. Så se till att få rätt medel av veterinären och ring annars vidilab, som gjorde kollen (eller fårhälsovården) så kan de nog hjälpa med receptskrivning och svar på frågor.
Finns tidigare trådar här på Alternativ som diskuterar att man inte bör ge Valbazen till högdräktiga tackor. Samt att djuren bör stå inne/på ströbädd 3-5 dgr efter avmaskning för att djuren inte skall få i sig parasiten igen undertiden avmaskningsmedlet verkar.
Stora magmasken skall inte överleva på betet under vintern, utan överlever vintern inne i djuren. Så har dina djur gått ute i vår så skall de inte få gå tillbaka till det betet föränn efter vintern.
Käftgropsödemet på baggen är ett symptom pga blodbrist då parasiten suger blod inne i djuret. Så håll koll på honom om han börjar bli hängig tills det går bort.   
26 årig tjej som bor med sambo i Luleå skärgård. Två strävhårstaxar, en Border Collie ett tjugotal höns. Vi ägnar oss åt får, har 25 tackor av köttrasmix med tanken att utöka

vallhunden

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 15 maj-11 kl 16:52 »
Det är en j-a massa ägg (!) och 90% av dom är stora magmasken!!! Ivomec är det enda maskmedlet som säkert tar Stora Magmasken!
Jag har aldrig haft sådana mängder med ägg när jag har skickat in träckprov... Jag brukar ligga på 150-400 st. När jag hade Stora Magmasken hade jag 200 ägg... av den sorten. Det var tillräckligt för att tackorna inte skulle orka med sina lamm ordentligt under den följande sommaren, pga anemin som de fick under vintern... :(
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

purelyplatonic

« Svar #10 skrivet: 15 maj-11 kl 17:56 »
Är den 4250 ägg i samling 1 och 1500 ägg i samlig 2?? Vad menas med Chab/oes 200 i samling 1?

Oj är det så illa  ???  ???. Jag tycker de verkar krya i alla fall som tur är. De är lite tunna fast de har fått ordentligt med foder under vintern så det kanske är magmasken som är den förklaringen.

Nu vet jag inte riktigt hur jag ska lösa detta med bete. Vi flyttade hit för ett år sedan och det var redan hägnat då i x antal hagar. Vi har tyvärr redan släppt på dem på det största betet och de andra betena kommer inte att räcka om vi inte kan använda oss mer av detta betet. Hur länge överlever stora magmasken på betet? Är det bara vintern som dödar den?

vallhunden

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 15 maj-11 kl 18:27 »
Japp, det är bara vintern som dödar... Om ni inte kan ta hö på det stora betet, förståss? Det skulle kunna göra nytta ur parasitsynpunkt! Och så avmaska till hösten igen!
Har ni lamm på tackorna? Lammen är de som kommer att fara mest illa av parasittrycket!
Stora Magmasken är lömsk, för djuren kan börja dö i snabb takt, när de börjar fara illa av det. >:D
Jag har en kompis som fick det på sina tackor och hon upptäckte det genom att tackorna dog som flugor, mitt under lammningen.
Men som sagt lammen är de som far mest illa.

Chab/oes är tjocktarmsmaskar, en annan masksort.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

purelyplatonic

« Svar #12 skrivet: 16 maj-11 kl 09:38 »
Kan man putsa av det och få samma effekt som att ta hö eller är det själva bortplocket av gräset som ger effekten?

Yes...vi har lamm, alla har lammat och ingen visade symptom som tur var. Vi har inte haft mycket döda lamm heller i år (bara 1 lamm som hade en oförklarlig död) så därför har jag inte misstänkt något innan baggen fick sin påse unde hakan.
Men är det bråttom nu att avmaska innan det händer något eller kan jag vänta tills vi har tagit skörd på ett gärda och sen kunna släppa på dem där?

neppelina

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 16 maj-11 kl 09:52 »
Avmaskade 2:a gången i förrgår. Pust. (En vecka emellan). Å tackans påse är putsväck ;D

Precis som nån skrev så tyckte jag hennes lamm knappt växte, så det va väl hon som hade mest mask antar jag.

Men jag har samma problem.....vad gör jag av dem nu......men det får lösa sig på ett el annat sätt ;)
« Senast ändrad: 16 maj-11 kl 11:59 av neppelina »

vallhunden

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 16 maj-11 kl 10:30 »
Jag hade inte väntat med avmaskningen, inte med dom mängderna mask som dina djur hade... :( :o

purelyplatonic

« Svar #15 skrivet: 16 maj-11 kl 10:51 »
Det var det jag trodde...att vänta inte var ett alternativ.......

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #16 skrivet: 16 maj-11 kl 12:40 »
Det är också på våren/försommaren, som smittrycket är värst så jag hade inte heller väntat med avmaskningen. Och med lammen tror jag att det skulle kunna gå fort så avmaska dem snabbt och släpp dem på ett rent bete. Kan du ha fåren inne på ströbädd i samband med avmaskningen. De behöver vara inne minst tre dagar efter avmaskningen, helst några dagar till. Äggen kan inte kläckas i ströbädden, larverna överlever inte där och om fåren lyckas få i sig ägg så kan dessa inte kläckas i magen på fåren.  Larverna är beroende av gräset för att utvecklas och sedan får fåren i sig dem när de betar.
Åsenfår, hundar och katter

purelyplatonic

« Svar #17 skrivet: 16 maj-11 kl 12:59 »
Problemet är att jag inte har något parasitfritt bete till dem i detta läge så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Avmaska dem ska jag men de lär väl få i sig äggen sen igen.......... :-\

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #18 skrivet: 16 maj-11 kl 13:28 »
Problemet är att jag inte har något parasitfritt bete till dem i detta läge så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Avmaska dem ska jag men de lär väl få i sig äggen sen igen.......... :-\

Kan du byta bete med någon som har häst i närheten? om du bekostar extra trådar  ;)
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

purelyplatonic

« Svar #19 skrivet: 16 maj-11 kl 14:01 »
Tack för tipset men vi har inga hästgrannar bara kogranne och han är nog inte så sugen på att byta till vårat "dåliga bete". Sen har vi precis renoverat hägnet på detta bete så vi har varken lust  tid eller pengar till att fixa någonannans hägn just nu .
Hur löser man sådant med EU-bidragen? Alltså vi måste beta detta bete för att få eu-bidrag för det men nu "kan" vi inte göra det pga masken, kan man ha det som skäl om man får kontroll, eller blir det avdrag?

Dela detta:

* Inloggade just nu

606 gäster, 2 användare
Nataks, N.grossmann

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser