Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ved från almsjukt träd???  (läst 5254 gånger)

Inga-Karin E

• Halland
Ved från almsjukt träd???
« skrivet: 08 maj-11 kl 08:27 »
Vi har två riktigt stora almar som verkar ha drabbats av almsjuka. Mycket sorgligt. Vi måste antagligen ta ner dem för att inte sprida detta vidare. Tyvärr är det så att den där varelsen som sprider sjukdomen överlever och förökar sig i död ved har jag hört. Det betyder att man inte kan lägga upp ved till tork för att senare använda för uppvärmning. Vad ska man göra med träden? Finns det något sätt att ändå ta vara på veden, känns inte alls bra att ta ner så stora träd utan att kunna göra något med dem. Kan man lämna det till tippen? Om de flisar trät borde det väl spridas almsjuka därifrån också??? Vad göra? Någon som vet?

kurt

SV: Ved från almsjukt träd???
« Svar #1 skrivet: 09 maj-11 kl 06:45 »
Att försöka stoppa spridningen genom att ta bort alla smittade träd har man slutat med för länge sedan det fungerar inte. Så du kan lugnt klyva upp veden och elda med den.

Pip

• Pip
    • Uppland
« Svar #2 skrivet: 09 maj-11 kl 06:55 »
Vi har två riktigt stora almar som verkar ha drabbats av almsjuka. Mycket sorgligt. Vi måste antagligen ta ner dem för att inte sprida detta vidare.

Jag har läst någon stans att en viss procent av de sjuka träden klarar sig. De kan se riktigt risiga ut men sedan kan det bli bättre om man har tur, de kan bli "immuna". Så om de inte står tokigt till kan du kanske vänta och se? Det kommer sprida sig till andra träd även om du tar ner de sjuka nu.

Inga-Karin E

• Halland
« Svar #3 skrivet: 09 maj-11 kl 21:24 »
Tack för svaren! Jag hade en arborist eller vad det heter här i vintras för att bedöma ett annat gammalt jätteträd, frågade henne och det var hon som sa att man måste forsla bort allt trä man fäller från en smittad alm, för att det annars kan bli väldigt mycket smitta i död ved som ligger kvar, och vi har fler almar på tomten som man ju inte vill ska få extra mycket smitta på sig... Jag vet inte vad man ska tro. Verkar svårt att få fram riktigt säker information. Men, jag skulle gärna vänta ett år till och se vad som händer om det inte riskerar att öka smitto-trycket på de andra träden... Men det är ju samma med stubbar och allt, det är svårt att få bort all smittad död ved om det nu är det som behövs.

Dela detta:

* Inloggade just nu

582 gäster, 2 användare
Bokohammare, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser