Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gräsklipparkrångel  (läst 30223 gånger)

Gångtrött

  • Gäst
Gräsklipparkrångel
« skrivet: 06 maj-11 kl 14:56 »
Eftersom att det inte existerar särskilt många ärliga människor i världen, tydligen, och jag är alldeles för godtrogen så har jag återigen blivit blåst vid inhandlandet av en maskin, denna gång en åkgräsklippare av modell Stiga Garden.

Den skulle gå såååååååååååå bra så, vilket den vid första klippningen av gräsmattan givetvis INTE gjorde.. Problemet är att den enbart fungerar när gasreglaget är i choke-läge, drar man ned reglaget det minsta börjar det hosta och så dör den. Även när man kör med med gasreglaget på max (alltså i choke-läge) tycker jag att den är väldigt slö och klarar knappt av att klippa av gräset ens där det är ganska kort och jag kör på lägsta växeln.

Någon som har någon idé om vart man skulle kunna börja felsöka?

En annan sak som jag funderade på, innan jag gör bort mig helt, är om det ska vara oljeblandad bensin eller ren bensin i tanken.. Det finns ju en oljesticka i motorn så jag antar att det ska vara ren bensin då? Eller?

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: Gräsklipparkrångel
« Svar #1 skrivet: 06 maj-11 kl 15:08 »
Får den för dåligt med bensin?

Att den inte orkar något i chokeläge är inte så konstigt, då är ju lufttillförseln strypt.

Xoot

  • Gäst
SV: Gräsklipparkrångel
« Svar #2 skrivet: 06 maj-11 kl 15:10 »
Eftersom att det inte existerar särskilt många ärliga människor i världen, tydligen, och jag är alldeles för godtrogen så har jag återigen blivit blåst vid inhandlandet av en maskin, denna gång en åkgräsklippare av modell Stiga Garden.

Den skulle gå såååååååååååå bra så, vilket den vid första klippningen av gräsmattan givetvis INTE gjorde.. Problemet är att den enbart fungerar när gasreglaget är i choke-läge, drar man ned reglaget det minsta börjar det hosta och så dör den. Även när man kör med med gasreglaget på max (alltså i choke-läge) tycker jag att den är väldigt slö och klarar knappt av att klippa av gräset ens där det är ganska kort och jag kör på lägsta växeln.

Någon som har någon idé om vart man skulle kunna börja felsöka?

En annan sak som jag funderade på, innan jag gör bort mig helt, är om det ska vara oljeblandad bensin eller ren bensin i tanken.. Det finns ju en oljesticka i motorn så jag antar att det ska vara ren bensin då? Eller?

Osäker på modellen. Men är det inte samma motor där bak som på "vilken" gräsklippare som helst? :)
På den stiga garden som jag själv är spekulant på så krävs ingen olja, ren 95 i tanken och gasa.

Om din nu kräver olja så kom ihåg att skilja på 2-takt och 4-takt.

 

ToJo

  • Inlägg: 32
    • Östergötland
SV: Gräsklipparkrångel
« Svar #3 skrivet: 06 maj-11 kl 15:54 »
Jag skulle börja med att görs rent förgasaren, det låter som den får för lite bränsle.
I "Stiga Villa"  jag har sitter det en briggs & stratton 12,5 hp, den går på ren 95 bensin.

Gångtrött

  • Gäst
SV: Gräsklipparkrångel
« Svar #4 skrivet: 06 maj-11 kl 16:45 »
Tackar för svaren!
Hittade felet när jag skruvade bort förgasaren.. Någon klåpare hade kopplat ihop spelet mellan gasreglaget och chokereglaget fel, när jag väl klurat ut hur det skulle sitta gick den alldeles utmärkt!

Dock fick jag även svaret på vad det skulle vara för bensin tror jag.. Och gissningsvis skulle det vara oljeblandad, för nu kan jag se kolven genom motorblocket. Nåväl, den kostade ju 3000 och man borde ju kunna få en 50-lapp som kilopris i.a.f.. :)

Gångtrött

  • Gäst
SV: Gräsklipparkrångel
« Svar #5 skrivet: 06 maj-11 kl 18:20 »
Skruvade bort gamla motorn nu, och det skulle INTE vara oljeblandad bensin.. Gissningsvis var motorn i kasst skick, kanske efter att ha blivit framförd med choken i längre tid, och när den nu gick upp på fullvarv så sket det sig. Inte för att det förändrar något, motorn är ju bara sopor, men det är ju skönt att inte vara vållande till haveriet.

Tänkte försöka hitta en annan motor och klämma dit.. Men jag skulle vilja ha bort remskivorna från den gamla motorn, bulten som ska hålla fast dem har jag fått bort men skivorna sitter som berget på axeln. Finns det något bra knep för att få bort dem?

Xoot

  • Gäst
SV: Gräsklipparkrångel
« Svar #6 skrivet: 06 maj-11 kl 18:50 »
Ta hemskt gärna en bild och visa upp.  :)

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: Gräsklipparkrångel
« Svar #7 skrivet: 06 maj-11 kl 18:55 »
Tänkte försöka hitta en annan motor och klämma dit.. Men jag skulle vilja ha bort remskivorna från den gamla motorn, bulten som ska hålla fast dem har jag fått bort men skivorna sitter som berget på axeln. Finns det något bra knep för att få bort dem?
Avdragare brukar funka på sånt!
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Gräsklipparkrångel
« Svar #8 skrivet: 06 maj-11 kl 19:29 »
Det kan finnas nån kil eller låsring att ta bort också innan remskivan kan dras av. Det kan vara skitigt och rostigt så den inte syns.

anders50

  • Gäst
SV: Gräsklipparkrångel
« Svar #9 skrivet: 06 maj-11 kl 19:53 »
Våld!  Knacka med en hammare, då brukar det mesta lossna, men se till så du inte stukar till axeln!
Håll hela motorn i remskivan och knacka på axeln.

torbjorn

  • Medlemsadmin
  • Inlägg: 14080
    • Medelpad
SV: Gräsklipparkrångel
« Svar #10 skrivet: 06 maj-11 kl 20:06 »
En vanlig orsak när en gräsklipparmotor skickar ut vevstaken eller kolven genom blocket är att varvtalsregulatorn inte har fungerat så att motorn har övervarvats. En annan vanlig orsak är att den har gått utan olja - det är klassiskt att man har lagt en åkgräsklippare på sidan för att meka med den och inte märker att motoroljan har runnit ut för att den har lagt sig innanför kåporna, sen ställer man den på rät köl och kör igång utan olja...

Numera är det mycket sällsynt med tvåtaktsmotorer som ska ha oljeblandad bensin i gräsklippare. De förekommer aldrig i åkgräsklippare, och i mindre motorgräsklippare är det bara enstaka modeller av Klippo som har haft tvåtaktsmotor i historisk tid (de senaste 25-30 åren).

Remskivor, knivnav och sånt brukar sitta med skjutpassning och kil på vevaxeln, alltsammans låst med en skruv i vevaxeländen. Om de inte släpper på en gång har de förmodligen rostat fast. Skruva i så fall tillbaka skruven nästan helt (lämna kanske 5 mm under skallen) och försök dra loss alltsammans med avdragare. Ta det försiktigt om knivnavet är av aluminium eller något annat svagt, använd helst en trearmad avdragare. Det kan hjälpa med rostolja och/eller värme (gassvets eller gasollampa). Var rädd om skruven, den brukar ha UNF-gänga och är inte något som man kan vänta sig att hitta på vilken järnaffär som helst.

Gångtrött

  • Gäst
SV: Gräsklipparkrångel
« Svar #11 skrivet: 06 maj-11 kl 20:19 »
Har testat att knacka med hammare och testat att bryta med kofot.. problemet är att materialet är ganska mjuk och jag har redan skadat skivorna lite.

Som ni ser på bilden så sitter den inre och yttre skivan ihop, möjligtvis att det finns en skarv precis vid den yttre skivan.
Funderade på avdragare men jag tror inte att man kan få något för avdragaren att "ta spjärn" emot..

Måste få bort remskivorna, dels för att jag behöver kolla hur grov och lång axeln är och dels behöver jag nog dem till utbytesmotorn. Hittade en 6 hästars motor på Jula som jag skulle vilja klämma dit, men den axeltappen är bara 46 mm lång, har en känsla av att det är för kort.

torbjörn, du menar att det enda man ska behöva lossa är bulten och sedan ska det gå att dra av?

torbjorn

  • Medlemsadmin
  • Inlägg: 14080
    • Medelpad
SV: Gräsklipparkrångel
« Svar #12 skrivet: 06 maj-11 kl 20:38 »


torbjörn, du menar att det enda man ska behöva lossa är bulten och sedan ska det gå att dra av?

Just det! och om du skruvar ut den några varv och låter den sitta kvar kan du låta avdragaren trycka mot den. Om remskivorna är så mjuka att det blir för stora märken av avdragaren kan du ta en tjock järnplåt eller tjockt och brett plattjärn och göra ett urtag så du kan trä på den från sidan innanför remskivan, haka sedan fast avdragarens klor bakom plåten.
Det kan hjälpa att värma eller slå när du har satt alltsammans i spänn med avdragaren.
Både axellängd, diameter och kilspårets läge kan variera mellan olika motorer. Diametern brukar alltid vara ett tummått, t ex 3/4" , 7/8" eller 1".

pålle

  • Gäst
SV: Gräsklipparkrångel
« Svar #13 skrivet: 06 maj-11 kl 20:43 »
 Kan du ite försöka konstruera en av dragare på plats ? typ att du borrar två hå ett å var sida om axeln en liten bit ut bara där du kan fästa bultar till en u profil men tre hål  en större bult i mitten  som du drar med .Svårt att förklara det där så det blir vettigt.

Gångtrött

  • Gäst
SV: Gräsklipparkrångel
« Svar #14 skrivet: 06 maj-11 kl 20:44 »
Just det! och om du skruvar ut den några varv och låter den sitta kvar kan du låta avdragaren trycka mot den. Om remskivorna är så mjuka att det blir för stora märken av avdragaren kan du ta en tjock järnplåt eller tjockt och brett plattjärn och göra ett urtag så du kan trä på den från sidan innanför remskivan, haka sedan fast avdragarens klor bakom plåten.
Det kan hjälpa att värma eller slå när du har satt alltsammans i spänn med avdragaren.
Både axellängd, diameter och kilspårets läge kan variera mellan olika motorer. Diametern brukar alltid vara ett tummått, t ex 3/4" , 7/8" eller 1".

Du som är så haj på sådana här maskiner.. Om nu axellängd och axeldiameter är olika mellan Jula-motorn och denna 8vilket de nästan garanterat är), är det då möjligt att på något smidigt vis förlänga axeln så man kan få dit två remskivor? Skulle diametern diffa får man väl köpa några nya skivor med rätt mått, men det där med längden vet jag inte riktigt hur man ska lösa om den nya motorns axel är för kort..

Den gamla motorn är en Tecumseh TVM140 (6 hk)

den nya ska bli den här om det går att få till.
http://www.jula.se/grasklipparmotor-6-hk-725019

Gångtrött

  • Gäst
SV: Gräsklipparkrångel
« Svar #15 skrivet: 06 maj-11 kl 20:46 »
Kan du ite försöka konstruera en av dragare på plats ? typ att du borrar två hå ett å var sida om axeln en liten bit ut bara där du kan fästa bultar till en u profil men tre hål  en större bult i mitten  som du drar med .Svårt att förklara det där så det blir vettigt.
Förstår vad du menar.. Men jag ska ändå in till stan i morgon och jag såg en avdragare på Jula som jag tror kan passa bra.. Kostade bara dryga 100-lappen.

torbjorn

  • Medlemsadmin
  • Inlägg: 14080
    • Medelpad
SV: Gräsklipparkrångel
« Svar #16 skrivet: 06 maj-11 kl 20:50 »
Du som är så haj på sådana här maskiner.. Om nu axellängd och axeldiameter är olika mellan Jula-motorn och denna 8vilket de nästan garanterat är), är det då möjligt att på något smidigt vis förlänga axeln så man kan få dit två remskivor? Skulle diametern diffa får man väl köpa några nya skivor med rätt mått, men det där med längden vet jag inte riktigt hur man ska lösa om den nya motorns axel är för kort..

Den gamla motorn är en Tecumseh TVM140 (6 hk)

den nya ska bli den här om det går att få till.
http://www.jula.se/grasklipparmotor-6-hk-725019


Nja, det finns nog inget riktigt praktiskt sätt att förlänga axeln om man både vill att den ska bli rak och att det ska hålla i längden. Julamotorn verkar ha en ovanligt kort axel, 46 mm.
Skulle båda remskivorna vara i ett stycke och navet verkar grovt och rejält, så skulle man kunna göra en ihålig axelstump som distans. Ser man till att det är bra passform och inte glappar på axeln, låser allt med Loctite och drar åt skruven ordentligt så kanske det kan hålla om det bara är remmar som drivs från motorn, men inte om kniven sitter direkt på axeln.

Gångtrött

  • Gäst
SV: Gräsklipparkrångel
« Svar #17 skrivet: 06 maj-11 kl 20:56 »
Ok.. nej, kniven sitter inte direkt på axeln, det är två remmar som går till skivorna. Jag får väl börja med att få bort skivorna och sedan får jag väl återkomma med funderingar på hur man skulle kunna få ihop det med den nya motorn.

Skogsvilde

  • Inlägg: 17516
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Gräsklipparkrångel
« Svar #18 skrivet: 07 maj-11 kl 11:27 »
Det finns en dröse olika sätt att få loss saker och ting som sitter fast.
I detta fallet så skulle jag börja med Omega krypolja och låta det stå med remskivan uppåt ett par timmar.
Remskivorna ser Hmm ganska bräckliga ut så nästa steg skulle säkerligen vara att värmebehandla dessa och på sådant sätt få loss dom.

Det kan även vara lämpligt att försäkra sig om att den storsläggan står på lämpligt avstånd..   ;)

E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Gångtrött

  • Gäst
SV: Gräsklipparkrångel
« Svar #19 skrivet: 08 maj-11 kl 19:46 »
Sådär.. Remskivorna är nu loss från motorn i.a.f.. Dock inte riktigt på det sätt jag tänkt mig, axeln gav vika först och den sitter således fortfarande stenhårt fast i skivorna.. Inte heller skicket på remskivorna är jag helt nöjd med..


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

421 gäster, 1 användare
Ollefund

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser