Jag såg en video på youtube från polyfacefarms (joel salatin) där han hade utvecklat en betessystem där han först satte in nöt i ganska små hagar under en dag, där de fick beta mned gräset, och eftersom hagen inte var gigantisk, så betades den väldigt effektivt. På kvällen flyttas sedan djuren in en en ny hage bredvid den gamla, där det växter färskt gräs. Denn gamla hagen får vila i 3 dagar, och sedan tar han dit höns. Efter tre dagar har flugorna hunnit lägga ägg i kobajset, men inte hunnit kläcka dem till flugor, och då kommer hönsen och äter larverna, betar, och sprättar ut komockorna, samt gödslar med sitt eget bajs. De flyttas också vidare efter en bestämd tid, för att beta av en ny hage.
Min fundering är om man kan sköta en betesmark så under längre tid, utan att plöja/nyså den? Som jag förstod så gjorde han så (i virginia där de också har snö om vintern). Efter att alla betande djur hade passerat fick hagen stå i 5-6 veckor och sedan slogs den för hö, eller ny djur släpptes på för att beta.
Vad tro ni....kan det funka utan plöjning....eller missförstod jag upplägget?