Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Måste man plöja för att sköta en äng?  (läst 4512 gånger)

kattenihatten

• omina mea mecum porto
    • Norrbotten
Måste man plöja för att sköta en äng?
« skrivet: 06 maj-11 kl 11:06 »
Jag såg en video på youtube från polyfacefarms (joel salatin) där han hade utvecklat en betessystem där han först satte in nöt i ganska små hagar under en dag, där de fick beta mned gräset, och eftersom hagen inte var gigantisk, så betades den väldigt effektivt. På kvällen flyttas sedan djuren in en en ny hage bredvid den gamla, där det växter färskt gräs. Denn gamla hagen får vila i 3 dagar, och sedan tar han dit höns. Efter tre dagar har flugorna hunnit lägga ägg i kobajset, men inte hunnit kläcka dem till flugor, och då kommer hönsen och äter larverna, betar, och sprättar ut komockorna, samt gödslar med sitt eget bajs. De flyttas också vidare efter en bestämd tid, för att beta av en ny hage.

Min fundering är om man kan sköta en betesmark så under längre tid, utan att plöja/nyså den? Som jag förstod så gjorde han så (i virginia där de också har snö om vintern). Efter att alla betande djur hade passerat fick hagen stå i 5-6 veckor och sedan slogs den för hö, eller ny djur släpptes på för att beta.

Vad tro ni....kan det funka utan plöjning....eller missförstod jag upplägget?
Live simply......so that others may simply live.

Vurre

SV: Måste man plöja för att sköta en äng?
« Svar #1 skrivet: 06 maj-11 kl 11:52 »
Min spontana reaktion är: Så oerhört mycket jobb! Om du ska rotera på det sättet måste du ha ca 40 småhagar, minst. Bara tanken på arbetet med stängsling gör mig matt. För att inte tala om kostnaden för stängsel. Och ska du sen slå för att ta grovfoder måste du ta bort dem, för annars kommer du inte åt med maskiner på ett vettigt sätt.

Att förnya vallen, för det här kan inte fungera på ängs- eller hagmark så det måste vara vall det handlar om, kan vara bra emellanåt, även om man har flytgödsel. Man vill ju kanske ha en viss artsammansättning och den går inte att behålla utan att man förnyar, dvs plöjer och sår om. Dessutom vill man kanske så att annat emellanåt i ett roterande växelbruk, lite spannmål eller trindsäd till kraftfoder.

Även om man har snö i Virginia ligger det väl på en latitud som i Europa hamnar nånstans i medelhavet, så direkt jämförbara förhållanden är det väl inte.
snus? vad är priset på en pris?

Kretsloppan

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 06 maj-11 kl 18:57 »
Nej, meningen är väl att inte plöja och därmed spara energi och minska växthusgasutsläpp ochfå mindre parasiter hos djuren. Jag trodde man sparade arbete också men jag har ingen praktisk erfarenhet. Läste om metoden i "Stefans lilla gröna" AV sTEFAN sUNDSTRÖM. dET FINNS EN oLOPH i Stockholm  som arbetar så. Läs t ex på www.jarvanatur.se under lantbruket och nöt och lamm.
Det verkar mycket smart!

bagglamm

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 07 maj-11 kl 19:45 »
Intressant metod. Undrar hur förhållandet areal, antal nöt och antal höns är?
Gift, ett eget barn på väg och två bonusbarn, 12 finullstackor

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #4 skrivet: 07 maj-11 kl 20:00 »
Hävdade ängar (de man kan få naturvårdsbidrag för) ska absolut inte plöjas. Men de måste betas eller slås vid rätt tillfällen.

Om du låter bli att plöja och så om så kan du snart få en härlig artvariation, men det förutsätter att marken hävdas, annars tar snart tuvorna över... Endast hästbetning (exempelvis) är inte tillräckligt, kombinera djurslag och/eller slå med lie.

För att minska parasittrycket kan du växla vilket djur som får beta olika år. Jag tror att man måste ha mååånga höns för att klara av att käka upp alla inälvsparasiter ur gödslet (om de ens äter alla sorterna).

Djur med olika matsmältningssystem har ju oftast olika parasiter. Kaniner och hästar är grovtarmsjäsare (kaniner även blindtarmsjäsare), kor och får är idisslare=).

Men det låter sjukt jobbigt att ha massa olika småhagar, och inte lika trevligt för djuren heller. Det är ju vettigare att ha hönsen frigående i hagen permanent, och växla årsvis med olika betande arter / slå hö.
//Lina

Dela detta:

* Inloggade just nu

688 gäster, 2 användare (1 dolda)
Tom Fransman

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser