Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hoyor...  (läst 8885 gånger)

mymlan65

• Småland
Hoyor...
« skrivet: 04 maj-11 kl 20:12 »
Finns det någon/några fler här som är intresserade av hoyor (porslinsblommor)...?
Jag har ett ett par hundra sorter... :-[
Gott om planterade sticklingar....
MvH C
Livet består inte av att vänta ut stormarna.
Det handlar om att lära sig dansa i regnet.

saint206

• Småland
SV: Hoyor...
« Svar #1 skrivet: 04 maj-11 kl 20:15 »
åhå...jag har en slumrande hoyabesatthet.... har bara fem sorter, varav en har tagit över hela hallen... ;D men vill gäääärna ha fler:D
someday i hope you get the chance to live like you were dying..

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #2 skrivet: 04 maj-11 kl 20:22 »
*Viftar med handen* Men besattheten är nog litet kosmetiskt behandlad med hjälp av viss orkidé- och kaktusnoja. Hojorna är alldeles för stora för att få tillåtas ta all plats ensamma  ;D Men vissst finns det plats för en till. Och en till. (Och kanske nån till.)

Kan erbjuda skott av gulblommande hoja vars namn jag inte vet. Citrondoftande. Långsmala glansiga, ej köttiga blad, mörkt lövverk, inte så jättestora blad. Klängande sort, växer mera i skov än jämnt. Blommorna klibbdroppar inte så mycket och det går att stå ut med doften även i lägenhet. PM:a gärna. Tänker ta skott om en månad eller så. (Först till kvarn gäller, det är några som redan bokat). Sticklingarna blommar först några år efter plantering. I ett tyskt specialforum menar de att det är en något mera svårskött sort, men jag har inte märkt något speciellt. Tål ej rotblöta, fungerar dock i hydrokultur. Möjligen är den mera känslig för stekvärme och långvarig uttorkning, jämfört med den vanliga porslinsblomman, som ju har köttiga blad.

Nån som har nåt intressant att byta med?
« Senast ändrad: 04 maj-11 kl 20:31 av christinag »
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

mymlan65

• Småland
« Svar #3 skrivet: 04 maj-11 kl 20:31 »

petra 08

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 04 maj-11 kl 20:38 »
Japp, här är en till med Hoyanoja  ;D..
Har dock en mindre inköpspaus ( intalar mig  själv att jag behöver inte köpa allt på en gång) ::)..
Fast det finns altid plats för några specialare  ;)
//Petra
Lever med man och 2 barn och alla djur. Hund, katter, kaniner ,höns ,löpankor och vaktlar..

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #5 skrivet: 04 maj-11 kl 21:17 »
Min länk.... :D
http://www.mymlans.se/

WOW 322 hoyor! Där ligger man i lä. Den nästan svarta var häftig också.
Har dock en mindre inköpspaus ( intalar mig  själv att jag behöver inte köpa allt på en gång) ::)..

Nä, man kan byta också. Eller sno sticklingar nånstans. Gammal svensk tradition har jag hört  ::)  o:)

mymlan65

• Småland
« Svar #6 skrivet: 05 maj-11 kl 09:15 »
Ni kan väl PM:a om ni är intresserade av något, och vill köpa eller byta något.... :)

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 05 maj-11 kl 11:04 »
Jag har varit det för sisådär 7 år sedan :) . Nu har jag inte så mycket plats, men jag har kvar de jag skaffade då. Har odorata, daviidkumingi (eller hur den stavas), m.fl. som jag inte minns namnen på, men alla har lappar i sina krukor. Har gått över lite till pelargoner då de inte är så skrymmande och också passar bättre i vårt nya hus (torp). Kan kolla vilka det är jag har och skriva här, om någon är intresserad av stickling.
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #8 skrivet: 06 maj-11 kl 00:27 »
Pelargoner?  ;D Då måste du definitivt starta en egen tråd för det. Dom är ju gravt beroendeframkallande dom med!

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #9 skrivet: 06 maj-11 kl 08:52 »
Neeeeej, varför skulle jag gå in på den här tråden då?!  >:(

Det är klart att jag älskar Hoyor!!  ;D

Hur mycket tar du för sticklingar Mymlan? Äh, jag skickar ett PM...
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 07 maj-11 kl 00:06 »
Pelargoner?  ;D Då måste du definitivt starta en egen tråd för det. Dom är ju gravt beroendeframkallande dom med!

Nä, det finns väl gott om såna trådar redan? ;) Menade att jag kan kolla vilka hoyor jag har försås, om jag var otydlig :P.
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Vilderness

• Norrbotten
« Svar #11 skrivet: 15 maj-11 kl 11:39 »
Jag har samlat en gång i tiden, hade strax över 200 olika arter när jag plötsligt var tvungen att flytta och fick göra mig av med/lämna det mesta :(

Just nu har jag bara kvar Multiflora NS-har tappat numret-, pachyclada, och en vanlig bella. Hoppas dock på att kunna utöka sortimentet lite igen snart.

Kanske kan jag byta sticklingar med någon här? Jag behöver verkligen klippa ner samtliga, de blommar konstant och har vuxit sig så stora att de snart inte ryms i fönstren...
American Painthorse, American Quarterhorse, Cocker Spaniel, Wyandotte, Bärbuskar, Trädgårdsland och Örtmedicin!

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #12 skrivet: 15 maj-11 kl 23:21 »
Jag byter gärna med dig om det blir aktuellt nån gång. Min vanliga carnosa har gått fram och tillbaka ett varv längs mitt 14 meter långa vardagsrumsfönster. Då skaffade jag en sån där väldigt hög (kanske 1,3 m) och bred järnställning och lindade upp den på och passade på att dela ut till vänner och bekanta. Sen skar jag bort alla utom 5 blomstänglar för dom var närmast narkotiska ...

Vilderness

• Norrbotten
« Svar #13 skrivet: 22 jun-11 kl 22:46 »
jag hade en... lacunosa tror jag det var, som blommade så det stank smörpopcorn i hela min dåvarande lilla lägenhet :)

jag har haft ögonen på en stor fin carnosa ett tag nu, den är visserligen tråkvanlig men så fin ändå :) jag gillar att de växer sig stora snabbt. Jag måste dock klippa min multiflora igen, den är snart två meter hög.
American Painthorse, American Quarterhorse, Cocker Spaniel, Wyandotte, Bärbuskar, Trädgårdsland och Örtmedicin!

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #14 skrivet: 23 jun-11 kl 02:56 »
Popcorndoft låter trevligt  ;D Min carnosa blommar för fullt just nu, den är rätt jobbig eftersom det är så många klasar. Kan inte sova utan öppet fönster pga den just nu.  :-\

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #15 skrivet: 11 jul-11 kl 09:38 »
Jag har en hoya med STORA nästan runda blad som är håriga och det är hopplöst, bladverket blir inget fint med katthår på. Den är virad på en båge. Byter gärna bort den mot nån annan liknande utan håriga blad. Återkommer när jag hittat namnet på den.
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #16 skrivet: 11 jul-11 kl 23:43 »
Låter intressant. Men din katt äter i alla fall inte upp den  ;D

Har just hittat några ullöss på min carnosa, den står i ett öppet fönster. GRRRRR

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #17 skrivet: 12 jul-11 kl 09:18 »
Har "lånat" en bild :-[ som nästan är som min men bladen är matta och håriga. Hade bilder i gamla datorn på min hoya när den blommade men datorn är död såklart. Annars är den lätt att få i blom, bara att låta den torka ut ordentligt och sen vattna på så sätter den knopp direkt. Jag vill byta mot nån som blommar lätt men inte hoya bella för det har jag redan en.
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #18 skrivet: 19 jul-11 kl 00:59 »
Har ingen som blommar lätt, förutom den helt vanliga carnosan förståss. Den har nog sett sina bästa dar.

Vilderness

• Norrbotten
« Svar #19 skrivet: 19 jul-11 kl 15:28 »
Jag har en H.pachyclada i mossa i väntan på att åka paket till Helena  ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

624 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser