Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hö på sommaren? m.m.  (läst 8168 gånger)

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
Hö på sommaren? m.m.
« skrivet: 03 maj-11 kl 16:06 »
Hur gör ni? Utfodrar ni med hö även när det finns tillgång till fritt bete av sly , gran, gräs o örter?

Nu har vi bara en höbal kvar av vinterförrådet och undrar hur bråttom det är att köpa nytt.

De får blandkross säd två gånger om dagen. Morgon o kväll.
Fårforet tog slut i går men vi kan hälla i mineraler i deras kross vi har Får fiol hemma.
Och de har saltsten- vanlig+ viltsten + mineralbalja. ( grön) 

Nu har halmen oxå tagit slut  men vi sågar massor av ved så där blir det sågspån. Kan man lägga in det i getrummet?

Vi har gödslat ut vinterns "madrass" och har sand ca 10-15 cm i botten och ett tunt lager halm ovanpå som behöver bytas i dag.

Ja det var många frågor men det är ju nytt kapitel i första året med getterna.  :)
Runt den 27 april fyllde alla 1 år.   :-*

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Hö på sommaren? m.m.
« Svar #1 skrivet: 03 maj-11 kl 23:08 »
Minst 3 veckor brukar alla djur behöva för att ställa om magen (magarna) till ett nytt foder.  Övergång till och från bete är ett exempel på detta.

Bete, björk och spannmål är mera laxerande än hö och andra kvistar.

Färskt sågspån är nog i fuktigaste lager för att duga som strö.  Spån rekommenderas inte till födande mödrar, men i övrigt går det bra.  När det har torkat.  För egen del föredrar jag en ströbädd med halm eller hörator överst och spån längre ner.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #2 skrivet: 04 maj-11 kl 09:02 »
Ut med geten på bete!  :) Så ger du den sista balen första veckan också så blir det nog bra. Speciellt om du inte har allt för kraftigt bete med mycket sly. Jag har själv släppt ut mina på bete nu och här försvann snön i förra veckan :)
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

getalina

• Halland
« Svar #3 skrivet: 04 maj-11 kl 15:56 »
Å jag som la in två stora tråg med sågspån i går. - Det var färskt.  :-X
Men jag slängde på stallosan först. Det ska ju suga upp fukt och ta baciller.
Men inte blev det så tjockt som jag trodde så vi får nog hämta halm i alla fall.  ::)

Så här har deras meny sett ut sedan i höstas.
Frukost  ;blandsädkross, fårfoder (morötter o vit/grönkål när det inte fanns gräs).
Kvällsmat; blandsädkross, fårfoder ( äpplebitar eller knäcke eller något annat gott)
Dagligen fri tillgång till hö, vatten. salt/mineralsten.
Dagligen gått fritt ute å äta av sly och gran. När det varit snö har vi burit in gran o sly i getrummet.

Nu måste vi hägna, då mina blommor i trädgården äts upp av nyfikna getter. :-X
Är inte klar med slanstaketet runt trädgård o grönsakslandet ännu.

I uthushägnet finns kirskål, svart vinbärsbuskar, hassel, gräs, sly m.m. I det andra som get/hundarna har utan för husdörren finns gräs o kirskål.

En som haft getter tyckte de såg väldigt runda ut.  :-[ Jag tror inte de svälter precis.

ninna b

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 04 maj-11 kl 16:03 »
Ska du inte mjölka dom och dom inte är högdräktiga så skippa kraftfodret ....

Gillar dom att vara inne så får du kanske investera i lite halm och det är utmärkt foder också som komplement till betet

getalina

• Halland
« Svar #5 skrivet: 04 maj-11 kl 16:11 »
Jo de vill sova inne i sitt rum. I går tog jag bort dörren helt och satte dubbel byggplast så nu går de ut när de vill. Innan fick vi sköta den saken.

Trollmor

• -
« Svar #6 skrivet: 09 maj-11 kl 18:22 »
Det låter som om Dina getter riskerar att bli för feta, Getalina!  Mer motion, mindre godis, låt dom jobba för maten!  Om Du kan, så sätt stängslet så att de måste gå en omväg för att få tag på alla godisbitarna!  Låt dom klättra, hoppa, stå på bakbenen och göra konster!  Låt dom tänka!  (Det gör dom ändå, så dom kan lika bra göra det tillsammans med Dig! ;) )  Det är normalt för en frisk get att kunna stå rakt upp med frambenen hängande och äta av kvistar som hänger ner.  Använd inga mängder av det Du räknade upp!  Vitaminer och för att hålla igång magen, det är bra, men låt dom inte bygga upp stora fettlager som hindrar funktionen hos livsviktiga organ som hjärta, lever, njurar - eller förlossningsvägar!

Lagom är bäst!

Aha, en bild!  Jättefin bild.  De ser ju lagom ut, tycker jag.  Men tänk på att de är känsliga för parasiter, så prioritera att bygga en foderhäck till nästa hösäsong.  Och försök hålla betet hyfsat fritt från parasiter.  Man bör om möjligt "avmaska i grindhålet" för att skydda den nya betesmarken.  Om Du klarar av det från början, så har Du mycket lättare sedan.

Alltid bra med flera sorters mineralfoder, så de kan kombinera ihop själva.

Den effektivaste klövvården är ett par kilometers daglig promenad på en frusen sandväg.  Finns inte alltid, men ofta promenera, och alltid kunna klättra upp på stora stenar är bra.

getalina

• Halland
« Svar #7 skrivet: 09 maj-11 kl 22:53 »
Dom blev lite gnälliga när jag drog ner på höt.
Bocken surade i två dagar. Låg med armarna i kors och väntade på godsaker i stället föra att äta kirskål och annat smaksens. Men nu har de börjat göra sitt jobb. Hallonen har inte en chans att sätta blad. Getterna gillar dem skarpt. Och de äter allt. Hägnet fungerar bra nu när det kom upp en extra eltråd över nätet. Innan hoppade den vita ut när hon tyckte själv. Och när vi inte håller på med något farligt - såga ved, så får de vara lösa och gå med oss när vi är ute och jobbar.

Allt verkar funka men hur vet jag om den vita är övergödd eller med barn?
I så fall får jag ju köpa lite fårfoder igen så hon får. Bocken kom den 3 mars.
Den bruna är inte med barn, hon är smal.

Trollmor

• -
« Svar #8 skrivet: 09 maj-11 kl 23:42 »
Fler foton, från olika vinklar, så kanske vi kan hjälpa Dig.

getalina

• Halland
« Svar #9 skrivet: 09 maj-11 kl 23:57 »
Kameran har lagt av  :-\ så det är taget vid samma tid som det andra.

Trollmor

• -
« Svar #10 skrivet: 10 maj-11 kl 00:05 »
Jag ser en välfödd ung dam som verkar nöjd med både förplägnad och sällskap.  Men här finns ju fler med erfarenhet!

En get går dräktig ungefär 148 dagar.  Vid ungefär halva tiden brukar det börja synas en liten utbuktning.  Om man tittar noga.  En nybetäckt get brukar uppvaktas av bocken i ett efterspel som jag kallar "han vaktar sina spermier".  Han viker ej från hennes sida, utan är intill henne tills det inte finns tillstymmelse till brunst kvar.  Men jag har inte så ofta haft endast en bock, det syns förstås mindre då.

Allra bäst om Du har noga koll på dom hela tiden, så att Du ser när de är smutsiga över halva bakkroppen.  Bocken "färgar av sig" ganska avsevärt under betäckningen, och det sitter kvar något dygn.

Och så är det ju beteendeförändringar i samband med brunst.  Dom bräker och sånt.

getalina

• Halland
« Svar #11 skrivet: 10 maj-11 kl 00:21 »
Man skulle ha en sådan där som kvintimmer har, gavidtest.  ;D

trassla

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 10 maj-11 kl 10:51 »
Mina får hö även på sommaren, men jag stänger in dem nattetid. Det enda det kan få utöver höet är lite morot och äpple.

Trollmor

• -
« Svar #13 skrivet: 10 maj-11 kl 18:50 »
Getalina, Du får nog nöja Dig med att titta på om dom brunstar om eller verkar nöjda ...  ;)

getalina

• Halland
« Svar #14 skrivet: 11 maj-11 kl 02:18 »
Vad skönt det känns med erfarna getägare här inne att fråga. Nu känner jag mig betydligt lugnare i foderfrågan.

Tänker man efter hur getter hade det förr så var det ju knappast någon som gav dem extra foder på sommaren. Och de frodades o överlevde ändå.
Men jag sticker nog till dem en hötapp då o då + lite gott.  :)
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Till sensommaren hoppas jag på jordärtskocks-blast som kan bli 2 meter höga.
Vad tror ni om det som getmat?

Trollmor

• -
« Svar #15 skrivet: 11 maj-11 kl 14:24 »
Tag det bara försiktigt med alla övergångar, så blir det säkert bra.  Och självklart ska Du använda  godis som socialt smörjmedel!  Du har väl skickat en oförminskad bild av getterna som lyssnar på dragspel till Bergsblomman inför Getalmanacka 2012?

getalina

• Halland
« Svar #16 skrivet: 11 maj-11 kl 23:45 »
Inte än men det finns många bilder att välja på får kolla lite först. :)

getalina

• Halland
« Svar #17 skrivet: 29 maj-11 kl 22:23 »
Alltså varför äter inte getterna av det som jag vill bli av med?

De håller sig runt huset och tar perennerna och ut i bondens åker efter gräs.
Kirskålen o nässlorna växer o frodas. :(  Skulle jag satsat på får i stället???

Förresten så får de hel vete nu ( felköp skulle varit bland kross) och fårfor morgon o kväll + hö. Den vita är nog helt säkert med barn. Hon har blivit riktigt rund nu.

Sussilo

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 30 maj-11 kl 07:17 »
De får för mycket mat, getalina. Ta bort vete och fårfor, vete är inte getmat och de blir ruskigt feta av det. Nu behöver de inget annat än bete, sly, vatten och ev. mineralsten. Om bocken kom 3/3 syns det knappast än om geten är dräktig. Hon är fet, gissar jag  ;)

getalina

• Halland
« Svar #19 skrivet: 31 maj-11 kl 15:17 »
Oj då  :-[

Och jag som tänkte hon är med barn, bäst att ge ordentligt med mat.

Nä då får de nöja sig med betet då. Nu har vi hägnat om igen så nu kanske de stannar där de ska. Peppar peppar..........

Dela detta:

* Inloggade just nu

479 gäster, 2 användare (1 dolda)
Karlsdotter

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser