Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hö på sommaren? m.m.  (läst 7409 gånger)

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Hö på sommaren? m.m.
« Svar #20 skrivet: 01 jun-11 kl 12:51 »
Köp inte kross till dem, krossen håller sämre, så att den härsknar snabbare och vitaminerna försvinner fort. Hel blandsäd kan man ge, i liten mängd, som godis.

Slå nässlorna med lie, så äter de dem när de vissnat lite. Nästan alla djur tycker mycket om nässlor, men de bränns när de är färska. Får de ligga och slakna i några timmar till någon dag, så äter de med god aptit. Passa på att torka några knippor med nässlor till hönsen i vinter, då blir de glada, och de får fina gulor på äggen även på vintern.

Getter ska vara ganska tunna, ser de ut som får över ryggen så är de på tok för feta. Och vill du kunna ha bocken hos getterna även efter killning, så gäller det att inte ha geten i för gott hull, då kan hon komma i brunst igen, och få killing alldeles för tätt inpå den första.

På sommaren behöver de inget extra foder, om de har hyfsat gott om bete. Beskär lite rönn, sälg, asp, asp, lönn, lind m fl och ge dem grenarna istället, det är nyttigt godis för getter. Geten lär inte behöva extra foder förrän möjligen helt på slutet av dräktigheten, och troligen inte ens då. Och får hon bara en killing, och om ni inte själva mjölkar henne lite extra (kan man gärna göra, getmjölk är gott och geten producerar lätt tillräckligt för både dig och killingen) så behöver hon troligen inte extra foder då heller. Får hon två killingar eller om ni vill mjölka henne så behöver hon nog lite extra foder, men håll koll på att hon inte blir tjock. Detta är åtminstone vad jag lärt mig när jag läst på forumet, och när jag pratat med de ganska erfarna getägare jag känner. Någon annan kan säkert komplettera om jag har missat eller missuppfattat något.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Mmmm

  • Inlägg: 727
    • Övriga världen
SV: Hö på sommaren? m.m.
« Svar #21 skrivet: 01 jun-11 kl 20:21 »
Alltså varför äter inte getterna av det som jag vill bli av med?

De håller sig runt huset och tar perennerna och ut i bondens åker efter gräs.
Kirskålen o nässlorna växer o frodas. :(  Skulle jag satsat på får i stället???


Getter betar som skåningar på smörgåsbord!  ;D Dom vill helst gå runt och välja det godaste, plocka lite här och lite där.

De är sällan intresserade av att köra ner nosen i gräset och tugga sig fram så länge där finns att äta som en ko (och ibland får) gör.

Nässlorna brukar mina låta bli tills precis när dom går i blom (eller frö eller vad det heter med nässlor, det blir såna där vippor på dem...). Då verkar dom bli aptitliga och getterna går och knipsar topparna av dom.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Hö på sommaren? m.m.
« Svar #22 skrivet: 01 jun-11 kl 21:05 »
Att beta är ett avancerat jobb.  Titta noga på en get som betar, så ser Ni, att de nosar på varje strå innan de äter.  De bedömer vilken art de har under nosen, och om just den plantan är bra att äta.  Somligt åker in, annat ratas, och för det mesta är det av goda skäl, t ex giftig, bemängd med parasiter, eller inte nog hygienisk:  getter äter helst inte sånt som någon annan har nosat på, eller trampat på.  Precis som vi!!!  ;D

  Och samtidigt ska de hålla utkik efter rovdjur och hålla reda på varandra!  De har nog nytta av sina hjärnor.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Hö på sommaren? m.m.
« Svar #23 skrivet: 02 jun-11 kl 23:42 »
Oj vilka bra råd jag får. Tackar, tackar. Å får jo den vita är stadig runt om som en boll.  ;)

Det där med nässlorna var ju bra. Får ta fram lien och slipa den.  :D Det är väldigt gott om dom. Och en del får stå kvar så jag kan observera getterna när nässlorna går i blom.

å smörgåsbord jo det känner jag igen. luktar på varenda blad gjorde de i dag när jag hängde ut genom fönstret o kolla dem i deras förhoppningsvis numera rymmningssäkra hage som har blivit ännu större.
Vi kopplade ihop hund o get hagen. De ser ut att trivas bättre nu när de kan ligga på långsidan av boningshuset och lyssna på TV:en på kvällarna.  ;) ;D
Och jag får ha blommorna i fred ( hopps jag, ta i trä)

Just precis det där om dräktigheten o fodret var väldigt bra skrivet för jag matar dem i rädsla att fostret skulle bli skralltigt o dö om de inte fick köpefoder. Nu känner jag mig 100% lugnare.  :D

Kram på er alla älskade getvänner.  :-*

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Hö på sommaren? m.m.
« Svar #24 skrivet: 03 jun-11 kl 11:48 »
Innan getsläktet domesticerades, så klarade de av både födande och födosök själva, de hade inga människor till hjälp.  Sen fick de tama människor, som gav dem skydd mot kyla, svält och rovdjur, men fodret var minsann hemmaproducerat!

  Enstaka individer äter färska nässlor.  Jag har aldrig begripit hur de gör för att inte bränna sig.  Eller också innehåller nässlorna något som de behöver så till den milda grad att de inte bryr sig om att det bränns.

  "Kor'a äter ente nääter.  Men um en slår å nääter'a, då äter kor'a di."  Underförstått att "nääter'a" får ligga och torka.

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Hö på sommaren? m.m.
« Svar #25 skrivet: 03 jun-11 kl 21:58 »
I dag fick de bara varsitt knäckebröd som godis när jag skulle in till hönsen. Å så har jag dragit upp ett stort fång nällor ur rabatten å gett dem. De kastade sig fram o nosa men åt inte så det blir intressant å se om de är kvar i morgon.

Brändes gjorde de för jag plockar dem utan vantar. Man ä väl en hårding hehe ;)

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Hö på sommaren? m.m.
« Svar #26 skrivet: 08 jun-11 kl 23:55 »
De får för mycket mat, getalina. Ta bort vete och fårfor, vete är inte getmat och de blir ruskigt feta av det. Nu behöver de inget annat än bete, sly, vatten och ev. mineralsten. Om bocken kom 3/3 syns det knappast än om geten är dräktig. Hon är fet, gissar jag  ;)


Du hade rätt Puck ( den vita) är inte med barn. Utan allt foder så blev hon smal igen och i går brunstade hon, tror jag, för bocken var väldigt efterhängsen. Dock utan framgång vad jag kunde se.

Och nu äter de kirskål.  :D Men nässlorna, slagna o torkade var inget de smakade på.

Iza , Malte o Puck.

lady jack

  • Inlägg: 43
    • Blekinge
    • boasjö.se
SV: Hö på sommaren? m.m.
« Svar #27 skrivet: 09 jun-11 kl 12:37 »
de ser jättefina ut!  :)
skånska med sambo i den blekingska skogen... renoverar gammal gård, odlar ekologiskt och strävar efter att bli självförsörjande....
delar tillvaro med tre katter, tre dvärggetter och ett gäng skånska blommehöns...
www.boasjo.se

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Hö på sommaren? m.m.
« Svar #28 skrivet: 09 jun-11 kl 17:13 »
de ser jättefina ut!  :)

Jo och de vet om det oxå. Störst bäst o vackrast måste gälla hela getsläktet.  ;)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

413 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser