Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nyinflyttad och mycket som växer i trädgården  (läst 5153 gånger)

Vilse

• Gäst
Nyinflyttad och mycket som växer i trädgården
« skrivet: 03 maj-11 kl 14:18 »
Har precis flyttat in och tomten är full av buskar och plantor överallt.
Tidigare ägare har bott här sen 60 talet och planterade en massa saker.
Det är för mycket plantor och buskar och det är utstrött så det inte finns gräsyta alls.
Jag gillar att ha lite mera struktur och ska städa upp allteftersom jag ser vad alla växter är.
Någon som vill botanisera och ta sticklingar och skott och kanske hela buskar??

Annamax

• Övriga världen
SV: Nyinflyttad och mycket som växer i trädgården
« Svar #1 skrivet: 03 maj-11 kl 14:37 »
Var bor du då? ;)

Vilse

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 03 maj-11 kl 14:42 »
Oj,, :)

mittemellan varberg och borås,,strax söder om Skene

Annamax

• Övriga världen
« Svar #3 skrivet: 03 maj-11 kl 14:44 »
Tyvärr lite långt att åka, annars hade jag kommit som ett skott (  8))

christelle

• Blekinge
« Svar #4 skrivet: 03 maj-11 kl 15:04 »
Har precis flyttat in och tomten är full av buskar och plantor överallt.
Tidigare ägare har bott här sen 60 talet och planterade en massa saker.
Det är för mycket plantor och buskar och det är utstrött så det inte finns gräsyta alls.
Jag gillar att ha lite mera struktur och ska städa upp allteftersom jag ser vad alla växter är.
Någon som vill botanisera och ta sticklingar och skott och kanske hela buskar??
Vad härligt med en gammal uppvuxen tomt  :D Att få många olika "rum" i trädgården utan att egentligen behöva anstränga sig. En helt underbar inspirationsbok utan gräsmattor á la golfgreen är Nina Ewalds "Inred din trädgård". Lycka till! :D
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Tindrah

• Uppland
    • Bloggen: Husmors Nyckelknippa
« Svar #5 skrivet: 03 maj-11 kl 15:56 »
Åh! Jag hade gärna kommit och rensat lite åt dig, men det är på tok för långt. Hoppas du hittar någon annan "stackare" som "tvingas" gräva åt dig och köra iväg med "skräpet".  ;) Nej, skojar bara, jättebra idé att ge bort växterna!

(En tanke bara: man brukar säga att man ska ge en nyinköpt (men gammal) trädgård ett år innan man ändrar den. Helt enkelt låta den vara oförändrad och se vad som kommer upp och hur trädgården ter sig under årets växlingar. Ibland hittar man oväntade saker som man vill spara, det kan vara allt från plantor till lummiga rum till en viss utsikt från något fönster till ett välbehövligt vindskydd/solskydd till en fjäril- och bisamlande hörna. Det är ju ganska stor skillnad på hur trädgården ser ut nu och hur den kommer att se ut i full blom. Men år 2, då vet man ju vad man vill ha bort så då kan stora grävskopan plockas fram.  >:D)

Vilse

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 03 maj-11 kl 16:11 »
Åh! Jag hade gärna kommit och rensat lite åt dig, men det är på tok för långt. Hoppas du hittar någon annan "stackare" som "tvingas" gräva åt dig och köra iväg med "skräpet".  ;) Nej, skojar bara, jättebra idé att ge bort växterna!

(En tanke bara: man brukar säga att man ska ge en nyinköpt (men gammal) trädgård ett år innan man ändrar den. Helt enkelt låta den vara oförändrad och se vad som kommer upp och hur trädgården ter sig under årets växlingar. Ibland hittar man oväntade saker som man vill spara, det kan vara allt från plantor till lummiga rum till en viss utsikt från något fönster till ett välbehövligt vindskydd/solskydd till en fjäril- och bisamlande hörna. Det är ju ganska stor skillnad på hur trädgården ser ut nu och hur den kommer att se ut i full blom. Men år 2, då vet man ju vad man vill ha bort så då kan stora grävskopan plockas fram.  >:D)
[/quote

Det är så mycket och så plottrigt med buskar hit o dit överallt,,,för mycket,,tro mej ha ha ha

Tindrah

• Uppland
« Svar #7 skrivet: 03 maj-11 kl 16:27 »
Det är så mycket och så plottrigt med buskar hit o dit överallt,,,för mycket,,tro mej ha ha ha

Oja, jag tror dig! Såna där det liksom väller över och finns plotter överallt. Har sett såna trädgårdar (och vill gärna ha en...  ;D).

Vilse

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 03 maj-11 kl 16:35 »
Oja, jag tror dig! Såna där det liksom väller över och finns plotter överallt. Har sett såna trädgårdar (och vill gärna ha en...  ;D).

det är stenrösen, olika plattor,,tegelstenar,,buskar här o där,,målade stenar,,metallställningar,,
vet inte ens hur man ska ora med att köra slalom på gräsmattan,,det fins gräs men det kommer at bli som at gå med karta o kompass runt runt runt,,

Tindrah

• Uppland
« Svar #9 skrivet: 03 maj-11 kl 16:41 »
det är stenrösen, olika plattor,,tegelstenar,,buskar här o där,,målade stenar,,metallställningar,,
vet inte ens hur man ska ora med att köra slalom på gräsmattan,,det fins gräs men det kommer at bli som at gå med karta o kompass runt runt runt,,

Men huu! Det låter ju för mycket till och med för mig.  ;) Lite ordning får det allt vara, sammanhängande gräsytor som inte tar en evighet att klippa och vissa drag som går igen och håller en röd tråd (t.ex. samma plattor överallt). Men oj, förlåt, nu kapar jag din tråd! Sorry!  :-[

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #10 skrivet: 03 maj-11 kl 16:43 »
Har du mördarsniglar?

Vilse

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 03 maj-11 kl 16:51 »
Har du mördarsniglar?

Kan du skicka några?   >:D >:D >:D >:D >:D

jag har aldrig ens sett några,,,dom fanns inte alls där jag bodde förut,,,

lialan

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 03 maj-11 kl 17:02 »
Har du bärbuskar och skuggväxter är jag intresserad! Och jag bor inte jättelångt bort heller :D
Jag kan byta mot en hink mördarsniglar.... ;D
"Man ska aldrig skada andra, man ska alltid bjuda till.
Men i övrigt får man göra som man vill"

Vilse

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 03 maj-11 kl 17:21 »
bärbuskar,,nä nää nää,,,det enda jag är intresserad av att behålla  :)

det enda jag kan identifiera!  :)

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #14 skrivet: 03 maj-11 kl 18:21 »
Eller gräv upp efterhand som man ser vad det är. Sätt i pottar, mjölkkartonger eller plastposar o sälj på nån marknad. Har du så mycket växter kanske det blir till byggmaterial sen.
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

solspjut

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 03 maj-11 kl 18:25 »
Jag bor nära och är verkligen intresserad av att komma o titta vad du har!

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #16 skrivet: 03 maj-11 kl 18:31 »
anmäler mitt intresse att gräva upp buskar :D
Fjäderfän och kaniner

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #17 skrivet: 03 maj-11 kl 18:39 »
Kan du skicka några?   >:D >:D >:D >:D >:D

jag har aldrig ens sett några,,,dom fanns inte alls där jag bodde förut,,,

Det kan nog vara risk att du har, men jag vet ju inte. Här där jag bor är en liten mördarsnigelfri zon och alla är rädda att nån pappskalle ska ta med sig plantor med sniglar hit... så jag brukar aldrig ta emot från andras trädgårdar. Samtidigt låter det ju frestande!  :)

Vilse

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 03 maj-11 kl 18:48 »
Den som vill PMa mej på morgonen samma dag ni är i närheten,,
jag vet aldrig om jag jobbar eller inte förrens kl är ca 09-10,,,
(det vill säja om nån ringt sej sjuk eller om jag har nått redan schemalagt)
I morgon är jag hemma fram till kl.14,,,

enetkarin

• Njuter av livet, bakar dinkelbröd.
    • Västergötland
« Svar #19 skrivet: 03 maj-11 kl 19:36 »
Är i samma sits som du. Flyttade i mitten av december och har fått höra av folk att han som bodde här förut har planterat massor av växter. Det stämmer! Det kommer upp något nytt varje dag nästan. Jag tänker vänta innan jag tar bort något (ja, förutom ogräs). Bara för att se vad som dyker upp. Ska bli mycket spännande att identifiera det som växer här. Men det är inte så plottrigt som det verkar vara hos dig. Här finns stora gräsmattor! Så jag kan nog gräva lite gropar här och där :) och stoppa ner lite nya saker.

Dela detta:

* Inloggade just nu

684 gäster, 1 användare
Andrine Westin

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser