Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Deklarationspanik företag  (läst 9994 gånger)

louise

• Gäst
Deklarationspanik företag
« skrivet: 01 maj-11 kl 18:19 »
    Ok, här sitter jag igen utan bokslut å fattar inte vad skatteverket vill ha av mig i sin NE-bilaga.

Tydligen har jag förra året uppgett:

1. ]byggnader och markanläggningar

2. mark och andra tillgångar som inte får skrivas av

3. varulager

4. negativt eget kapital(tillgångar minus skulder)

5. låneskulder

6. övriga skulder

Men punkt 1, 3, 4, 5 vet jag inte riktigt hur jag kom fram till..  Nån som har koll?
« Senast ändrad: 01 maj-11 kl 18:23 av Stabon »

Existens?

• Gäst
SV: Deklarationspanik företag
« Svar #1 skrivet: 02 maj-11 kl 07:25 »
Tja.. infprmationen var ju lite knapphändig..men ett försök kan man ju göra... :)

1. Byggnadernas ursprungliga värde är ju det du betalade för dom en gång, sen har då avskrivningar gjorts och du har det värde som står angivet i förra deklarationen..

3. Lagret får du ju inventera hur det såg ut 31/12-10, sen tar du mellanskillnaden mot hur förra lagret (31/12-09) och sätter den som inkomst eller utgift. Har lagret ökat blir det inkomst, har det minskat blir det en utgift.

4. Egna kapitalet tar du sist, jämför helt enkelt dina skulder med tillgångarna, mellanskillnaden är 'eget kapital', om den är negativ eller positiv har ingen betydelse.

5. Låneskulder i NE-blanketten är den del av lånen som belöper på näringsdelen av din gård, alltså allt som inte är bostadshuset. vanligen brukar det vara en liten del som hör till bostaden, kanske 10-20 % av lånen. Det ser man på taxeringsvärdet, hur många procent av värdet som är bostad.  Den delen av lånen som går på bostaden tar du upp i din vanliga deklaration.

louise

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 02 maj-11 kl 11:09 »
Va fan?? Är ökning av lagret en inkomst i kassan? Ska jag verkligen ta upp hela lagrets värde? Jag har ju lagt pengar på att tillverka korvarna, ska det inte dras av?

Jag måste sagt fel med siffrorna, det är ÖVRIGA skulder jag inte begriper.

Sen tänker jag.. hänger alla siffrorna ihop på nåt sätt, att man kan kontrollräkna dem mot varandra?

Existens?

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 02 maj-11 kl 12:27 »
En lagerökning är en inkomst, ja. Men utgifterna för att tillverka korvarna är ju vanliga utgifter som du drar av. När du sen nån gång tömmer lagret, så blir det en utgift, så i slutänden går det på ett ut.

'Övriga skulder' är som namnet antyder just övriga, såna skulder som inte går att placera in nån annanstans, lite moms kan man ju vara skyldig t.ex.

Jo, siffrorna hänger nog ihop..men det brukar bara bli ännu värre om man försöker få till ett sammanhang..

louise

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 02 maj-11 kl 14:10 »
Förra året hade jag "övriga skulder" på nästan 70.000. Det måste ju vara mina privata insättningar? Ska de tas upp som skuld?

Grejen med att ha koll på om de hänger ihop, är väl att det är just den kontrollen Skatteverket gör i första skedet. Därför borde man se till att siffrorna är logiska och kontrollerade.

Existens?

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 02 maj-11 kl 14:37 »
Det var nog dina privata insättningar som hamnat där. Det är ju en skuld firman har till dig, och NE-blanketten visar ju firmans situation.

louise

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 02 maj-11 kl 17:18 »
vad ingår i eget kapital då? lager, fastighet.. nåt mer? Å minus på kapitalet blir fastighetslånet?

Existens?

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 02 maj-11 kl 17:41 »
Ja, men bara grejerna som rör firman. Tillgångarna är ju lager, näringsdelarna av fastigheten, kassan, bankmedel på företagskontot, fodringar på kunder.. Skulder är ju då leverantörsskulder, lån som hör till näringsdelen av fastigheten. Förra årets slutliga resultat ska in också, vinst ökar på egna kapitalet, förlust minskar kapitalet.

louise

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 02 maj-11 kl 18:10 »
Mitt lager har ökat i värde. Var ska den ökningen duttas in mer än i kolumenen/kontot för lager?

louise

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 02 maj-11 kl 19:14 »
så förlusten ska både dras av från tillgångar och läggas som skuld? på två ställen?

purex

• Östergötland
« Svar #10 skrivet: 13 maj-11 kl 01:45 »
så förlusten ska både dras av från tillgångar och läggas som skuld? på två ställen?

Är det inte bättre att du har någon som bokför åt dig? Kostnaden för det är ju inte så dyrt. Jag hade en webbutik för några år sen och det blev en hel del papper som skulle bokföras. Och det kostade ca 300-500 kr/ mån. Och då när det är något man inte begriper så ringer man sin bokförings "nisse" så fixar han det ;D

louise

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 13 maj-11 kl 20:02 »
Ja ge mig 6000/år i bokföringsbidrag så ska jag anlita en gubbe till det.

Ulricaa

• -
« Svar #12 skrivet: 13 maj-11 kl 20:17 »
Det låter lite rörigt det där du har.....vart hämtade du dina siffror förra året? övriga skulder ska inte vara egen insättning, det kan vara lån, upplupna skulder, leverantörsfakturor som är från föregående år men bokförda på nästa, momsskuld? Det är i princip allt utom lån och ja momsskulder brukar iofs hamna som en skatteskuld men det beror lite på vilka siffror man har matat in i sitt bokföringsprogram....bokför man manuellt kan det ju vara allting....men då kan det iofs vara din egna insättning oxå som du har fått i fel ruta.....

Småtokig skattejurist med båda fötterna i den halländska myllan!

louise

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 13 maj-11 kl 20:29 »
är inte egen insättning ett lån till en själv?

och så säger du emot dig själv, först säger du att övriga skulder kan vara lån, i nästa mening säger du att övriga skulder är i princip allt utom lån.

Ulricaa

• -
« Svar #14 skrivet: 13 maj-11 kl 21:02 »
Jo en egen insättning är ett lån till företaget från dig själv.....men övriga skulder kan vara lån, det jag skulle skrivit i allt utom lån på typ 2350 kontot....det beror lite på vad som ligger i den nummerklassen i ditt bokföringsprogram, det är kodat allting...därför kan man inte rakt av skriva vad just övriga skulder är för nåt.....det är fredagkväll vet du, skriver ett tänker ett annat :O)

Existens?

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 14 maj-11 kl 09:07 »
Såvitt jag vet använder inte Stabon nåt program eller kontonummer, så det är inte helt lätt att analysera.

Allt blir ju enklare om man bokför i program, så man har alla år sparade och kan jämföra, och sen alla deklarationer från år till år, så man enkelt följer vad som händer.

purex

• Östergötland
« Svar #16 skrivet: 14 maj-11 kl 15:51 »
Ja ge mig 6000/år i bokföringsbidrag så ska jag anlita en gubbe till det.

Det kanske blir billigare att anlita en till bokföringen så slipper man lägga all denna tid du verkar göra på att leta upp svar på dina frågor.
När jag anlitade en bokföringsbyrå som gjorde min bokföring så var det sååå smidigt. Det var bara att lyfta på luren och slå en signal om det var något problem, så fixade han det.  8)
Inte alls dyrt att betala 6000kr/år för det, och det är ju avdragsgillt i bokföringen ;D

Ulricaa

• -
« Svar #17 skrivet: 14 maj-11 kl 21:24 »
Det är ju det vi redovisningskonsulter är till för:D

fauve

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 17 maj-11 kl 17:25 »
Ännu enklare: Man ringer till skatteverket och frågar  ;)

De brukar vara mkt hjälpsamma i dylika frågor enligt min erfarenhet  8)

louise

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 17 maj-11 kl 19:07 »
Om bokföringsgubben lyckas behålla 6000 åt mig med hjälp av hans bokföring, då är han gratis. Men tjänar han in de 6000 åt dig? Jag vet inte var han ska fiffla för att trolla fram dem ur mitt företag. Att tjäna in nåt måste synas i kontanter i min värld.

Dela detta:

* Inloggade just nu

605 gäster, 1 användare
Petter B

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser