Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hydrualisk vädur  (läst 34813 gånger)

wikhall

• Gäst
Re:Hydrualisk vädur
« Svar #20 skrivet: 07 aug-06 kl 13:52 »
Hej igen.

Nej, denna är till salu på tradera.com, den är inte i min ägo.

Vad jag förstått är den utmärkt som vattenpump men ej duglig till eltillverkning. Så, ett alternativ till vattenkraft, vad är det då om man har en hyfsat stor bäck i närheten? Nån som vet?

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #21 skrivet: 07 aug-06 kl 18:19 »
Hej!

Jag har inga frågor, utan teorin om kommunicerande kärl har beskrivts på ett utmärkt sätt. Läget blir så om ventilerna plockas ut ur väduren.  Sätter man tillbaka ventilerna blir läget ett annat.

Innan utloppsventilen stänger har man en viss mängd rörelseenergi i tilloppsröret, vilken är ½*massan*strömningshastigheten i kvadrat.  När utloppsventilen stänger öppnar den andra ventilen, och en liten mängd vatten strömmar in i klockan (bromsas upp av luftkudden i klockan).

När rörelserna stannat upp, har rörelseenergin omvandlats till lägesenergi vilken är massan*g*höjden.  Eftersom endast en liten del av vattnet kommer in i klockan, så kan man få rätt höga tryckhöjder, men små mängder jämfört med vad som går genom pumpen.

Edgar,

Bärfisen

• Jag kånkar å sliter
« Svar #22 skrivet: 07 aug-06 kl 19:51 »
Enkelt beskrivet bygger vädurspumpen ett tryck som överstiger det som krävs för att höja upp vattnet, detta kan göras eftersom den har en tryckkammare. När trycket är tillräckligt högt släpper ventilen fram vattnet.

« Senast ändrad: 11 aug-06 kl 12:31 av Bärfisen »

Tapio

• Västergötland
« Svar #23 skrivet: 07 aug-06 kl 20:37 »
Halaj!

Edgar:
Skulle man plocka bort båda ventilerna så skulle vattnet inte stiga en endaste millimeter upp i stigröret.

Vet inte om du känner till det, men det dynamiska trycket i en fluid är:½*densiteten*strömningshastigheten i kvadrat.

höjdtrycket är:
densiteten*g*höjden

båda i enheten Pa.

Bärfisen:
Du kan gärna utveckla det där med att det är tryckkammaren som gör det. Jag lyckades inte begripa hur man ladda ner den där pdf:en.

Fast nu har det såtts ett frö av tvivel på mina påståenden. Jag skall grubbla lite till. Kul tankenöt!

Nu har jag inte tid att sitta här längre, jag skall lassa ur 500 liter brunnen koskit ur skuffen innan läggdags.

//T

Tapio

• Västergötland
« Svar #24 skrivet: 08 aug-06 kl 08:50 »
Halaj!

Nu har jag grubblat hela natten.
Stor yta: tryckklockans tvärsnittarea
Liten yta: stigpelarens tvärsnittarea

?

//T

Bärfisen

• Jag kånkar å sliter
« Svar #25 skrivet: 08 aug-06 kl 10:26 »
Om man läser beskrivningen så genererar vattnets rörelseenergi tryckstötar. Därifrån fås energin till tryckkammaren.

« Senast ändrad: 11 aug-06 kl 12:30 av Bärfisen »

eka

• Värmland
« Svar #26 skrivet: 08 aug-06 kl 15:56 »
Hej på er (igen)
Härlig uppfriskande diskusion  ;D
Planerade en gång i tiden att bygga en vädur som skulle pumpa upp trägårdsvatten från den förbiströmmande Klarälven. (Tror jag har beräkningsformler på något ställe.)
Fallhöjden är 0 men den förbiströmmande vattnet med några 100 m3 i sekunden. Det är mycket levande kraft i detta.
Man gör en vädur för sådana lösningar med ett långt rakt tilloppsrör.

Gör följande tankeexperiment.
Tänk er att sitta i en bäck med ett rör nedsänkt precis under ytan. I rörets slutända, nära utloppet finns ett hål pekande uppåt.
Låt vattnet ströma i röret och förslut det snabbt med handflatan. En liten vattenstråle sprutar då upp ur hålet. Denna lyfter sig över vattenytan. Alltså finns det energi nog att lyfta högre än fallhöjden.
Gämför också med de svalltorn som behövs i kraftstationer för att inte blåsa bort maskinerna vid påslag.
« Senast ändrad: 08 aug-06 kl 15:57 av eka »
Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

Suresh

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 08 aug-06 kl 16:01 »
Elan vital, eller på svenska Levande kraft är en förvetenskaplig term för rörelseenergi som användes innan Newtons mekanik slog igenom på 1600-talet. Föreställningen var att rörliga föremål drevs framåt av en inre kraft och sedan stannade när denna tog slut.

Newtons förklaring om massans tröghet och inbromsning genom friktion gjorde begreppet överflödigt. Det lever dock av någon märklig anledning kvar i vissa branscher, som bilindustrin och inom trafikundervisningen.

Zigge

• 24volt.eu
« Svar #28 skrivet: 08 aug-06 kl 16:09 »
Här kommer svaret från en icke expert.  Vattenhammare tror jag det kallas, det där med tryckstötar när man stänger ventiler. Det är inget konstigt med det.  :D

Vattenpump ur noll fallhöjd är också möjligt. Man bygger ett vattenhjul och runt det lägger man en polyetenslang som man lindar några varv på varandra.
Varje gång slangens öppning doppar under vattenytan kommer det in vatten i slangen, som för varje varv kommer längre och längre in mot centrum på hjulet och trycket ökar eftersom diametern minskar för varje varv. Vips har man gjort en vattenpump. Jag har sett några exempel på sådana, men jag hittade ingen länk just nu.

Suresh

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 08 aug-06 kl 16:17 »
Arkimedes skruv, vattenhjul med skovlar...
« Senast ändrad: 08 aug-06 kl 16:18 av Suresh »

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #30 skrivet: 08 aug-06 kl 19:36 »
Hej!

Googlade lite (sicket ord!?), och hittade på jordbruksverket av alla ställen följande:

http://www.sjv.se/amnesomraden/vaxtmiljovatten/vatten/vattenstank/vattenstankarkiv/5.7502f61001ea08a0c7fff22996.html

En annan: http://www.hydroram.se/hydroraminfo.pdf

Jag ber om ursäkt för det här med kommunicerande kärl, tankelapsus :-[ .

Vädur är ett gammalt namn för bagge, jag har för mig att jag läste någon stans att den hydrauliska väduren påminner om ett stiliserat vädurshuvud. Detsamma gäller hängörade kaniner, och de kallas följaktligen för vädurar !?

Edgar

Skytten

• Skåne
« Svar #31 skrivet: 13 aug-06 kl 18:58 »
Under antiken pumpade man vatten till städer genom aqvedukt, vattnet höjdes till aqveduktens högsta punkt, med hjälp av det strömmande vattnet, det kunde vara 20 meter eller mer.  Man hade ett skovelhjul som med hinkar lyfte upp vattenet till aqveduktens ränna. Det strömmande vattnet gör arbetet, genom att bromsa upp. I en vädur är det oxå det strömmande vattnet, och strömmande vatten uppkommer i de flesta fall genom att läget i gravitationsfältet ändras, och det behöver inte vara fall i närheten av apparaturen, även om man kan påräkna bättre effekt pga att vattnets värme ökas genom friktion, och rörelseenergin minskar.
« Senast ändrad: 13 aug-06 kl 19:00 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Sågaren

• Medelpad
« Svar #32 skrivet: 20 okt-06 kl 14:02 »
Appropå Antiken så såg jag på tv att dom kunde ha flera kvarnhjul nedanför varandra och med denna princip använda kraften flera gånger men det fanns ju här oxså fast över en längre sträcka.
Med många kulörta lyktor jag gick mig i världen ut. De slocknade - ljudlöst och oförmärkt,
och så tog det vackra slut...

Sågaren

• Medelpad
« Svar #33 skrivet: 31 maj-07 kl 11:08 »
Det fungerar visst 2 m fallhöjd ger kanske 50 m stighöjd
man tror det inte förän man ser det men har man väl sett det så är saken klar ett av naturens under.
Med många kulörta lyktor jag gick mig i världen ut. De slocknade - ljudlöst och oförmärkt,
och så tog det vackra slut...

Björno

« Svar #34 skrivet: 03 jun-07 kl 12:25 »
Hej!

Liten kommentar om att den rinnande älven har fallhöjd 0, allt vatten som rinner har en fallhöjd om än liten.

Det här med att ha liten fallhöj och ändå pumpa vatten, i Erlangen utanför Nurnberg (Tyskland) finns det ett antal vattenhjul som drivs av vattnet i floden. Fallhöjden är inte så stor men det är ganska bra fart på vattnet. Vattenhjulet lyfter vatten ca fyra meter upp och används för bevattning. Ett vattehjul lyfter över 150 m3/ dygn. Det fanns över 10 vattenhjul så det blir en ansenlig mängd vatten. Har försökt lägga in bilder på dom men vet inte hur man gör. Är nån intresserad så kan jag maila över bilder. Enligt uppgift ska det finnas hjul som lyfter vatten på detta sätt 24 meter. Säkert taskig verkningsgrad men det funkar.

Alla tips om var man får tag på en vädur mottages med tacksamhet!/Björno

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #35 skrivet: 03 jun-07 kl 15:53 »

JohnA

• Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
« Svar #36 skrivet: 07 jun-07 kl 00:05 »
Ny i forumet kastar jag ur mig första inlägget:

Det där med dynamiska tryck är intressant. Finns ett mycket enkelt sätt att illustrera fenomenet. -Tag en hushållstratt, håll den med pipen uppåt ovanför en hink med vatten. Sätt ett finger för pipen och tryck ner tratten så att pipen bara är någon centimeter över vattenytan. Tag så hastigt bort fingret och se hur det sprutar en bra bit över vattenytan som är den statiska nollnivån.

Vill minnas att Stockholms vattenfestival hade en fontän som sprutade hejdlöst högt för ett litet ögonblick genom denna princip.
En större variant av kökstratten på flottörer brett isär borde kunna drivas av vågor och spruta utan en enda ventil och därmed slå väduren i enkelhet. (vad det nu ska vara bra för... ;D)

Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

ollebolle

« Svar #37 skrivet: 07 jun-07 kl 18:00 »
Ny i forumet kastar jag ur mig första inlägget:

Det där med dynamiska tryck är intressant. Finns ett mycket enkelt sätt att illustrera fenomenet. -Tag en hushållstratt, håll den med pipen uppåt ovanför en hink med vatten. Sätt ett finger för pipen och tryck ner tratten så att pipen bara är någon centimeter över vattenytan. Tag så hastigt bort fingret och se hur det sprutar en bra bit över vattenytan som är den statiska nollnivån.

Vill minnas att Stockholms vattenfestival hade en fontän som sprutade hejdlöst högt för ett litet ögonblick genom denna princip.
En större variant av kökstratten på flottörer brett isär borde kunna drivas av vågor och spruta utan en enda ventil och därmed slå väduren i enkelhet. (vad det nu ska vara bra för... ;D)

Bra och bra.

Du kanske har uppfunnit en våggenerator!

Radar

• Jämtland
« Svar #38 skrivet: 08 jun-07 kl 00:12 »
Citera
Bra och bra.

Du kanske har uppfunnit en våggenerator!

En tidvattengenerator fungerar på ett liknande sätt. Tyvärr har jag ingen länk just nu, men jag har för mig att när tidvattnet kommer in pressas vattnet genom en turbin som står upp. Det vatten som gått genom turbinen samlas i ett vattenmagasin. När tidvattnet går tillbaka går det vatten som magasinerats åter genom turbinen. Det är ju en form av våggenerator, men för väldigt stora vågor.
« Senast ändrad: 08 jun-07 kl 00:15 av Radar »
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

K.A.J

• På flygfotorunda.
    • Skåne
    • K.A.J:s Hemsida ; Vilda Webben
« Svar #39 skrivet: 08 jun-07 kl 09:04 »
Teori och praktik!

Visst fungerar vädurar! Det är väl ändå det empiriska försöket som gäller. Eller skall man "rita om" verkligheten för att den inte stämmer med kartan??? ;D

Mvh K.A.J
Det är lättvindigare att förlöjliga än att undersöka, men inte så givande!

K.A.J

Dela detta:

* Inloggade just nu

520 gäster, 1 användare
M_P

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser