Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Min tacka har bäddat sen 11.00  (läst 5451 gånger)

zeina66

• Värmland
Min tacka har bäddat sen 11.00
« skrivet: 30 apr-11 kl 22:36 »
Hon går runt och bäddar som en toka... Ställer sig som om hon ska kissa men inget kommer... Hon har bäddat hela dan och sen 19-tiden mer frenetiskt. Hon är född -04 och har lammat varje år men detta är första gången hos mig. Ingen av mina andra tackor har gjort så här,är det normalt? Blir ju lite ororlig att nåt är galet..
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

anders 67

• Dalarna
SV: Min tacka har bäddat sen 11.00
« Svar #1 skrivet: 30 apr-11 kl 22:55 »
Skulle jag i alla fall gå in och känna om allt står rätt till.Kommer det ingenting efter ett par timmars bäddande och krystande så blir jag inte orolig bara mer förberedd på att allt inte står rätt till.
Fjällkor,rödkullor,telemarkskor,SRB-kor,dölekor,holsteinkor, lantrasfår,höns,grönsaksodling

zeina66

• Värmland
« Svar #2 skrivet: 30 apr-11 kl 23:06 »
Okej,tack. Väntar nog lite till med att gå in och känna,ska gå ut till henne nu igen. Usch,alla lammningar har gått perfekt hittills,jag är inte så erfaren med trubbel

samaka

• Dalarna
« Svar #3 skrivet: 30 apr-11 kl 23:07 »
Har fosterblåsan blivit synlig? Har hon krystvärkar? Om mina tackor har krystvärkar i mer än ca 30 min utan att någon fosterdel synts kontrollerar jag alltid. Kan tillägga att samtliga gånger detta hänt har det varit frågan om felläge.
I mitt kompendie står att man bör ingripa även om öppningsstadiet varat i mer än 5 timmar...

Jag råder dig att kolla. Det kan bli besvärligare ju längre man väntar om det rör sig om felläge.
« Senast ändrad: 30 apr-11 kl 23:09 av samaka »

zeina66

• Värmland
« Svar #4 skrivet: 01 maj-11 kl 07:20 »
Hon lammade en jätte för egen maskin. När jag ställde frågan hade varken slem eller vattenblåsa föregått. Ska lägga hennes omständiga bäddande på minnet tills nästa år,kanske det är hennes stil. Efterbörden har inte kommit ut än men jag håller koll. Tack för att ni finns  :)

Anna S

• Glad 26åring som älskar både små och stora djur.
    • Södermanland
    • Afrikanska Dvärggetter
« Svar #5 skrivet: 01 maj-11 kl 09:11 »
Vad skönt att allt gick bra. Vi brukar på min arbetsplats anteckan efter varje lammning, så kan man kolla året efter, för de är lätt att glömma :)
Jobbar med djur och barn, har själv häst, hund, kanin, getter och hamstrar, kika gärna på www.dvarggetter.n.nu :)

zeina66

• Värmland
« Svar #6 skrivet: 01 maj-11 kl 16:31 »
Det kom ingen efterbörd,stack in handen och kände att det fanns ett lamm till,bakbenen först. Försökte lirka men icke,satt stenhårt. Ringde veterinär som kom. Hon sa att livmoderhalsen dragit ihop sig..ringwomb. Gav smärtstillande och lirkade en timme och till slut kom den ut...ett stort tacklamm. Min tacka, Hedvig är helts slut stackarn,självklart får hon en penecillinkur...sterilt blir det väl aldrig i såna här lägen. Det känns bra att hon har ett lamm som är pigg & kry så att hon inte blev utan efter denna pärsen. Veterinären tyckte jag kunde låta henne vila från lamm nästa år,det låter som en bra ide tycker jag.

Och igen,tack för ert stöd

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #7 skrivet: 01 maj-11 kl 16:39 »
Så nummer två blev död, då, då?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

zeina66

• Värmland
« Svar #8 skrivet: 01 maj-11 kl 17:34 »
Ja,den var död och buken alldeles uppsvälld. Som tur var kom det vätska ur rumpan när bakdelen kommit ut,det blev lite lättare att dra ut den sen. Ett tacklamm på 5 kg,man kan undra hur navelsträngarna rört sig..
Mina tvillinglamm brukar väga 3-4 kg normalt.
Nu håller jag tummarna att Hedvig repar sig utan större smärta och men

Maddie

• Uppland
« Svar #9 skrivet: 01 maj-11 kl 17:55 »
En del kan bädda och vara lamm sjuka länge, så länge inte slem proppen har gått så kan de hålla på   :)
 Håller helt med samaka, vi har nog samma kompendie  ;D  , sen måste man kontrollera . Varför behövde hon stå över nästa år ? Hon har säker läkt till dess....  ???

zeina66

• Värmland
« Svar #10 skrivet: 01 maj-11 kl 18:38 »
Veterinären sa att hon förmodligen fått blödningar i livmodern och att risken är stor att något brister i tackan nästa lammning. Trots att hon fick lirka och töja livmodermunnen,bara det tog 1 timme,så fick hon dra ruskigt hårt i det döda lammet,Hedvig började hyperventilera och jag höll på att svimma av att bara närvara och jag är inte fjantig av mig. Veterinären trodde inte att det skulle gå att få ut den alls först.
Hedvig är född -04 och det var första gången hon bar två lamm och med tanke på hur hårt veterinären drog så har säkert nån blödning uppstått,hon får gärna stå över ett år. Nästa gång hon blir dräktig blir kanske den sista

Fårtokig

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 01 maj-11 kl 19:02 »
Det kom ingen efterbörd,stack in handen och kände att det fanns ett lamm till,bakbenen först. Försökte lirka men icke,satt stenhårt. Ringde veterinär som kom. Hon sa att livmoderhalsen dragit ihop sig..ringwomb. Gav smärtstillande och lirkade en timme och till slut kom den ut...ett stort tacklamm. Min tacka, Hedvig är helts slut stackarn,självklart får hon en penecillinkur...sterilt blir det väl aldrig i såna här lägen. Det känns bra att hon har ett lamm som är pigg & kry så att hon inte blev utan efter denna pärsen. Veterinären tyckte jag kunde låta henne vila från lamm nästa år,det låter som en bra ide tycker jag.

Och igen,tack för ert stöd

Trodde ringwomb var något dom hade eller inte.  ??? Inte att det kunde komma mitt i lammnigen.
Hade det på en förstalammare ifjol. Kejsarsnitt med två lamm. Veterinären förklarade som att livmodern var ihopväxt.. Man fick inte in mer är ett par fingrar i henne, hade aldrig kunnat komma in o känna lammen..

zeina66

• Värmland
« Svar #12 skrivet: 01 maj-11 kl 19:29 »
Ringwomb...hon sa att det kändes som ringwomb eftersom det var nästan helt omöjligt att töja livmoderhalsen. Det är ett muskulärt tillstånd som tackan ej kan kontrollera trots att de har krystvärkar. Det finns mkt studier i ämnet på engelska men jag har inte satt mig in i det,veterinären sa att hon haft ett par sådana tackor i år. Eftersom lammet låg i förlossningskanalen när livmoderhalsen började sluta sig blev kejsarsnitt inte aktuellt,det satt fast Utan smärtlindring hade det inte gått att dra ut lammet av djurskyddsjäl.
Vi ska höras av imorgon och då ska jag fråga om det var "diagnosen", det var otäckt.
Man har ju hört talas om bönder som drar ut kalvar med traktor...en del kor klarar det medans andra brister och nödslaktas.

Maddie och Samaka skriver om något kompendium - finns kompendiet här på forumet eller är det något jag kan köpa ?
Känner att jag gärna lär mig mer om "trubbel" som jag kallar det,har haft problemfritt och har ingen erfarenhet av just komplikationer.

zeina66

• Värmland
« Svar #13 skrivet: 01 maj-11 kl 19:41 »
Hittade just detta,andras erfarenheter av ringwomb

http://www.homesteadingtoday.com/showthread.php?t=288812

Maddie

• Uppland
« Svar #14 skrivet: 02 maj-11 kl 17:58 »
Jag har ett kompendie som är tryckt  1988... det kanske finns nyare ? Det heter Lamning och lamningshjälp och är en del av ett kurspaket framtaget till veterinärer som höll kurs får fårägare.
För innehållet ansvarar fårhälsoveterinärer som Åsa Lindqvist och Lisbeth Rudby- Martin. Det gick då att beställa det från svenska fåravels förbundet... Nu vet jag inte.. ???

hustran

« Svar #15 skrivet: 02 maj-11 kl 18:02 »
Ja,jösses. Jag har ett kompendie tryckt 1976! Vill inte läsa. Skall man sluta med får så ok. men inte annars. ;D

Maddie

• Uppland
« Svar #16 skrivet: 02 maj-11 kl 18:17 »
Mitt kompendie är super bra, bra bilder på fel lägen , hur man rättar dem och de vanligaste bekymren som kan bli vid lamning, och vad man ska göra för att åtgärda. Beskrivning av normal lamning , ring womb, buk bråck, hypotermi på lamm, hur man sondmatar osv.osv

zeina66

• Värmland
« Svar #17 skrivet: 03 maj-11 kl 22:54 »
Diagnosen var inte ringwomb...
Veterinären sa att det kändes som det. Hon trodde att livmoder munnen börjat sluta sig pga att värkarbetet slutat. Lammet låg redan fast i kanalen med bakbenen först,hade vätska i buken och kom inte ut.

Hedvig repar sig långsamt men man ser att hon har ont.

Händer nåt sånt här i framtiden ska jag vara lite snabbare med att gå in och känna efter. Man lär så länge man lever - hoppas jag

Maddie

• Uppland
« Svar #18 skrivet: 04 maj-11 kl 20:58 »
Diagnosen var inte ringwomb...
Veterinären sa att det kändes som det. Hon trodde att livmoder munnen börjat sluta sig pga att värkarbetet slutat. Lammet låg redan fast i kanalen med bakbenen först,hade vätska i buken och kom inte ut.

Det brukar bli så när de tar  lång tid och de ligger för långt ner och inte kommer högre upp ... Vid ringwomb kan det fungera att ge lite Prostaglandin im, och vänta en liten stund så öppnar de sig. men jag vet inte om det fungerar även då de börjar stänga sig efter lamning

Händer nåt sånt här i framtiden ska jag vara lite snabbare med att gå in och känna efter. Man lär så länge man lever - hoppas jag

Det är ju det man gör  :) det är det som är så bra !   ;D  Till slut har man god koll på sina " damer " och vet vad man ska göra i olika situationer  ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

537 gäster, 1 användare
karsan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser