Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  valnötsträd  (läst 3072 gånger)

stubben

• Skog är toppen
    • Skåne
valnötsträd
« skrivet: 30 apr-11 kl 17:06 »
Jag har planterat flera valnötter som är kallstratifierade och undrar nu, när börjar de gro???
(en som väntar ivrigt)
All mänsklig aktivitet påverkar naturen!!

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
SV: valnötsträd
« Svar #1 skrivet: 30 apr-11 kl 17:20 »
Valnötter ska helst komma direkt ifrån moderträdet och planteras omgående. Men det kan gå om du slipat skalet samt blötlagt.

Pip

• Pip
    • Uppland
« Svar #2 skrivet: 30 apr-11 kl 17:39 »
Jag har plockat valnötter under trädet på våren och planterat (utan att fila etc.), det tar någon månad för dem att gro.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #3 skrivet: 01 maj-11 kl 23:28 »
Jag har fått flera år gamla valnötter att gro. Ca hälften grodde. Jag köldbehandlande inte, men de kanske förvarats kallt nån vinter. Jag bara sådda i krukor med jord och kanske lite kompost.

stubben

• Skog är toppen
    • Skåne
« Svar #4 skrivet: 03 maj-11 kl 16:21 »
I går tog jag upp valnötterna för att kontrollera hur det stod till, inte bra alls, alla 30 st har ruttnat... :'(

Jag fick rådet att köldbehandla genom att plantera dem på senhösten och sen bara låta vara, fungerade uppenbarligen inte alls.
Tar gärna emot råd från er som lyckats bättre än mig :D

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #5 skrivet: 04 maj-11 kl 19:45 »
Om du har valnötter kvar kan du testa med att förvara dem kallt och torrt på vintern, t ex på en kallvind eller i ouppvärmt rum eller uthus (där inte mössen kommer åt). Sen sätta dem i krukor på våren. Det var ungefär så jag gjorde.

stubben

• Skog är toppen
    • Skåne
« Svar #6 skrivet: 05 maj-11 kl 07:25 »
Jag får pröva det. tack för svaret

Dela detta:

* Inloggade just nu

735 gäster, 2 användare (1 dolda)
matematiker

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser