Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Islänning som inte vill trava  (läst 10532 gånger)

Utterman

• Skåne
SV: Islänning som inte vill trava
« Svar #20 skrivet: 04 jun-11 kl 01:45 »
Många kloka svar, men börja alltid att se en häst nerifrån, från hoven...följ den sedan uppåt i rörelsen, så ser du snart var det klickar o inte...
Hundar,katter, 25 hästar, arab,fullblod,varmblod,minishettis. kikar på höns vilket kommer när vi byggt klart på gården :)

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #21 skrivet: 04 jun-11 kl 10:13 »
Nonsens, jag har sett flera isisar som går kanonfint framför vagn.

Isisarna har som regel ett mycket gott lynne och är rejält arbetsvilliga och passar därför utmärkt som vagnshästar, i vart fall de exemplar som jag har sett.
En körhäst ska mycket "motor" men utan att vara "kollrig", en flegmatisk (läs slö) häst funkar väldigt dåligt vid körning eftersom man inte har någon bjudning att jobba med vare sig i dressyren eller i maraton och precision.

Dock finns det ju någon konstig vanföreställning bland mycket islandsfolk att körning är något jätte hemskt  >:D

Tvärtom så skulle jag påstå att många hästar som rids skulle må bra av att man körde dom och fick dom lite mera framåt istället för att trampa luft och gå med sänkt rygg, alltför många dressyrryttarna har sin "rollkur" och hos islandsfolket har allt för många sin "HD-med-aphängare-ställning" (aphängare är slang för ett chopperstylat motorcykelstyre som är väääldigt högt så att man sitter med raka armar uppåt och kraftigt bakåtlutad  ;D)... så en mer varierad träning skulle bidra till fler sunda hästar helt klart.

Jag förstår ärligt talat inte varför ingen, utom i travet då, blir förvånad över att man rider körhästar ibland men att det finns dom som ska bli förfärade över att man ibland kör en ridhäst  ???

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #22 skrivet: 04 jun-11 kl 10:27 »
Citera
Jag förstår ärligt talat inte varför ingen, utom i travet då, blir förvånad över att man rider körhästar ibland

Menar du, att nån inom travet, blir FÖRVÅNAD över att körhästar rids ibland  ??? ??? Vilken planet kommer du ifån? 

" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #23 skrivet: 04 jun-11 kl 15:18 »
Jag har träffat på nån enstaka gammal surgubbe... men dom är definitvt i minoritet.

Dock brukar de skäl dom har att anföra vara av samma dignitet som de som hävdar att man aldrig får backa en travhäst får då tappar den framåtbjudningen eller de som envist hävdar att körhästar måste stå i spilta  ;D

pålle

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 04 jun-11 kl 15:43 »
Jag har träffat på nån enstaka gammal surgubbe... men dom är definitvt i minoritet.

Dock brukar de skäl dom har att anföra vara av samma dignitet som de som hävdar att man aldrig får backa en travhäst får då tappar den framåtbjudningen eller de som envist hävdar att körhästar måste stå i spilta  ;D
Du skojar ja vist ska hästen lära sig stå i spilta en inte av dom orsakerna . :)

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #25 skrivet: 04 jun-11 kl 15:47 »
På min ridskola fanns en häst som inte travade i början, det var bara tölt eller grisepass. Bommar kunde funka ibland, men det som funkade allra bäst på just honom var att rida galopp i lätt sits en stund, väldigt avslappnat och på riktigt långa tyglar. När han blev trött på det och självmant saktade ned så blev det trav som med tiden blev riktigt stabil. Vi fick lära oss att alltid rida trav i lätt sits och med långa tyglar åtminstone i början, få hästen att slappna av och sänka huvudet. Vissa kan sänka nosen nästan ner mot marken i trav. Det är när de spänner sig och tar upp huvudet som det blir tölt/grisepass. Slappna av själv, tänk på något annat, låtsas somna, andas lugnt!
Sen sa min ridlärare också att det kan hjälpa hästen att trava rent när man smackar i takt, en annan smackning än till tölt, det lär de sig skilja på. Det hjälper också hästar som har ganska stabil trav att hålla takten när man rider en volt eller liknande.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #26 skrivet: 04 jun-11 kl 16:24 »
Citera
Dock brukar de skäl dom har att anföra vara av samma dignitet som de som hävdar att man aldrig får backa en travhäst får då tappar den framåtbjudningen

Kunskapen flödar här hör jag..  ::) Jag brukar avhålla mig från att uttala mig om sånt som jag inget vet om..

Varför tror du inte att en travhäst ska tappa framåtbjudningen?
Av samma skäl som en arbetshäst inte ska löpa i tävlingsmässig tempo med hövändaren bakom sig. Det är farligt.

Behöver jag illustrera med bild eller räcker det med en kortfattad beskrivning?

I en voltstart voltar man i en viss ordning, nos-i-hjälm sas. Vad tror du händer om voltledaren i första volten tänker ett halvt steg bakåt? Då kör trean upp i vagnen på den, tvåan och fyran kör åt sidan och kraschar nr 6 & 7 och så vidare, med lite otur kör man en dominoeffekt på ett helt lopp med hästar... DÄRFÖR får en travhäst aldrig aldrig någonsin tänka bakåt eller ens stanna med en kusk i vagnen eftersom det är närmare till bakåt från stillastående än med framåtbjudning. Alla i ett lopp måste vara 100% säkra på att INGEN annan ekipage rör sig baklänges...

Däremot stannar alla travhästar när KUSKEN KLIVER UR OCH TAR TÖMMARNA ÅT SIDAN. Men jag vet att dom flesta ovana sitter kvar i vagnen och vrånghåller i panik och jagar upp sig själva... ::) Och det går utmärkt att backa in en häst med sulky in i stallet, efter att kusken klivit ur... Ibland händer det ju att man värmer bara lite kort inför loppet och då är det lite onödigt att sela ifrån.

För säkerhets skull:

http://www.google.se/imgres?imgurl=http://www.guiden.se/bilder/_img.php%3Fi%3D170824%26w%3D400%26h%3D9999%26s%3D0%26f%3D0%26a%3DVjNjZmN2Y0YW&imgrefurl=http://www.guiden.se/artiklar/artiklar/20100324/loppen-upplagget-kan-avgora/%3Fpage%3D1&usg=__c84rAqdiPr4uxIXAVqNzoceTzNQ=&h=466&w=400&sz=87&hl=sv&start=19&zoom=1&itbs=1&tbnid=-Vf58t3WU7qPyM:&tbnh=128&tbnw=110&prev=/search%3Fq%3Dvoltstart%26hl%3Dsv%26biw%3D1259%26bih%3D574%26gbv%3D2%26tbm%3Disch&ei=ND_qTbERzdOyBpv3kYEJ
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

pålle

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 04 jun-11 kl 16:43 »

Kunskapen flödar här hör jag..  ::) Jag brukar avhålla mig från att uttala mig om sånt som jag inget vet om..

Varför tror du inte att en travhäst ska tappa framåtbjudningen?
Av samma skäl som en arbetshäst inte ska löpa i tävlingsmässig tempo med hövändaren bakom sig. Det är farligt.

Behöver jag illustrera med bild eller räcker det med en kortfattad beskrivning?

I en voltstart voltar man i en viss ordning, nos-i-hjälm sas. Vad tror du händer om voltledaren i första volten tänker ett halvt steg bakåt? Då kör trean upp i vagnen på den, tvåan och fyran kör åt sidan och kraschar nr 6 & 7 och så vidare, med lite otur kör man en dominoeffekt på ett helt lopp med hästar... DÄRFÖR får en travhäst aldrig aldrig någonsin tänka bakåt eller ens stanna med en kusk i vagnen eftersom det är närmare till bakåt från stillastående än med framåtbjudning. Alla i ett lopp måste vara 100% säkra på att INGEN annan ekipage rör sig baklänges...

Däremot stannar alla travhästar när KUSKEN KLIVER UR OCH TAR TÖMMARNA ÅT SIDAN. Men jag vet att dom flesta ovana sitter kvar i vagnen och vrånghåller i panik och jagar upp sig själva... ::) Och det går utmärkt att backa in en häst med sulky in i stallet, efter att kusken klivit ur... Ibland händer det ju att man värmer bara lite kort inför loppet och då är det lite onödigt att sela ifrån.

För säkerhets skull:

http://www.google.se/imgres?imgurl=http://www.guiden.se/bilder/_img.php%3Fi%3D170824%26w%3D400%26h%3D9999%26s%3D0%26f%3D0%26a%3DVjNjZmN2Y0YW&imgrefurl=http://www.guiden.se/artiklar/artiklar/20100324/loppen-upplagget-kan-avgora/%3Fpage%3D1&usg=__c84rAqdiPr4uxIXAVqNzoceTzNQ=&h=466&w=400&sz=87&hl=sv&start=19&zoom=1&itbs=1&tbnid=-Vf58t3WU7qPyM:&tbnh=128&tbnw=110&prev=/search%3Fq%3Dvoltstart%26hl%3Dsv%26biw%3D1259%26bih%3D574%26gbv%3D2%26tbm%3Disch&ei=ND_qTbERzdOyBpv3kYEJ
Det är skillnad på kusk och kusk även inom trav värden om du ursäcktar . ps om du miss :) ;) o:)

Vildjäntan

• Värmland
    • StallSylvas hästgård
« Svar #28 skrivet: 04 jun-11 kl 18:28 »
Hejs , kommer lite sent in i diskuttionen , men jag har en islandskorsning som helst bara går i grisepass, eller ibland flygande pass. Travar det gör hon i hagen , eller över bommar. Eftersom hon är korsning med travare har hon ett helt underbart travsteg.
Det händer att hon travar annars med när det är djup snö eller så,  men att få henne till det när hon själv inte vill, omöjligt. !! :(
hon är 12 år och sent inriden. underbar med allt , hoppar dryga 1 m i grisepass ;)

Jag lever hellre ett år som varg än tusen år som får

Skiftestads

• Norge
    • Min blogg
« Svar #29 skrivet: 04 jun-11 kl 20:51 »

Jag håller på och rider in en islandshäst men har ett litet problem för hon vägrar trava.
Många islandshästar blir ridd med trånga 18" sadlar. En trång sadel vil glida fram strax hästen beveger seg. Slike sadlar har ofta tyngdpunktet (lågaste punkt) långt bak, och detta blir endå verre när sadelen glir fram. Ryttaren har då ingen möjlighet att sitta i balans över hästen, inte klarar h*n fölga hästen sina bevegelsar och trolig måste h*n ha et hard grep i tyglarna för att klara hålla seg "uppe".
Kanskje kommer bakerste del av kanalen ned i hästen sin ryggrad när sadelen har sklidd fram och ryttaren sitter i. En för vid sadel kan också klämma på hästens ryggrad!

Har du haft en kvalifiserad sadeltilpassare som har sett på deg, sadelen och hästen? Jag tror svaret kan ligga där!!! Och jag menar inte at man måste köpa en fancy sal til 20 000,-. Man kan gärna köpa en billig syntet dressursadel, (ja islandshästar kan också tölta med dressursadel!) bara den passar til deg och hästen! Lycka till!  :)

PS! Jag har ridd islandshäst i 25 år och har känt på kroppen at fel sal kan ödelegga ryttarens sits och balans. Och dårlig sits och balans kan forstyrra hästen så mycket at den inte klarar trava!
Bor på et småbruk på västkusten av Norge, med barn, mann, katt, islandshästar, höns, får och kaniner.

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #30 skrivet: 05 jun-11 kl 01:24 »
En häst tappar inte framåtbjudningen för att man backar/ryggar ibland på kommando !

Tvärtom så kan en väl utförd ryggning under vissa omständigheter rentav ge hästen mer framåtbjudning, man spänner helt enkelt pilbågen - har haft travare som jag har lärt galoppfattning från ryggning av det skälet, vilket även tex Monty Roberts använde(r) emellanåt för att få till det.

Och i alla dressyrprogram i sportkörning så ingår det backning/ryggning (tvärtom sedan i precisionsmomentet där man blir utesluten om man backar) och de hästarna vill man många gånger ha lika mycket framåtbjudning på som en travare, i synnerhet om man tänker ha dom som förlöpare vid tandem eller 4-spann då dom endast sitter fast med linor utan vare sig skaklar eller tistelstång.

Men totalt överstyr går det ju när man träffar på galna, buttra och surmulna travgubbar som inte ens backar sina hästar vid urlastning ur transporten eller i stallgången  :o Det är ett stående skämt i vissa kretsar att "där kommer en som har fronturlastning på transporten, det måste vara nån som håller på med trav".

Och det finns gott om hästar som funkar fin-fint både framför maratonvagnen och framför hövändaren, dom vet direkt när man tar fram lokselen eller maratonselen vad det är för jobb som väntar.

Vi har tex Anders Eriksson som till vardags klipper gräsmattor med sina hästar och då har dom spända framför ett gäng med cylinderklippare ;D

Själv har jag en kallblodstravare som drar ridbanesladden och går framför vagn i galopp, backningen är det tämligen motvilligt med men några steg går bra i alla fall... så där behövs det mer träning ;D

Hästar är fullkomligt fantastiska djur, det är inte mycket man inte kan lära en häst om man bara har tålamod nog och är tillräckligt konsekvent.
Alltså är det bara att lära dom olika kommandon för framåt eller bakåt och för olika gånarter. Det är inte konstigare att vid körning lära hästen ett back-kommando än att lära dom att "ptroo" betyder att dom ska stanna ögonblickligen och stå still, eller att "dubbelsmackning" betyder att dom ska gå direkt upp i trav från stillastående eller ett "Håh" för att gå ner från galopp till trav.

Men nu var det ju frågan om en islänning som inte ville trava, inte om myter och fördomar mellan olika grenar av hästport.

Och där har jag tom ganska nyligen hjälpt till med inkörningen av en islänning, vars matte blev jätteglad över hur mycket bättre trav hästen fick sedan hon började sätta den i vagn.
« Senast ändrad: 05 jun-11 kl 01:40 av Tacitus »

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #31 skrivet: 05 jun-11 kl 01:49 »
Det finns ju förvånansvärt många travare med anlag för såväl pass som tölt, så en korsning med islänning kan ju vara ganska intressant  ;D

lilla Kotten

• Skåne
« Svar #32 skrivet: 09 jun-11 kl 20:36 »
Har ungefär samma problem som Iian med den hästen som jag rider nu. Den är dock redan inriden men misstänker att det inte var nått proffs som red in den...
Har bara fått några väldigt få trav steg med henne. försöker rida henne med lösa tyglar och få henne att slappna av men så fort man ökar på tempot lite tar hon upp huvudet och antingen töltar eller galopperar( väldigt nervös häst). :-\

Guran

• Lappland
« Svar #33 skrivet: 10 jun-11 kl 23:02 »
En liten undran var för kör ni  inte in dom för   man kan ju ha så mycket mera nytta av dom då  och en masa annat gratis som travet . :) det är alldeles för få körda islänningar det är ju en annars en väldigt bra häst på alla de sätt och vis .
Bra fundering! Sett till islandshästens funktion tidigare (inte alltför länge sedan och kanske det finns några tjuriga islänningar som fortfarande BRUKAR sina islandshästar) i väglöst land så är det häpnadsväckande hur styrd rasen blivit till "racerhäst" som ska fara runt på en ovalbana och vara "flashig".
Dessutom kommer traven fram mer naturligt vid drag då det inte är ekonomiskt för hästen att använda tölt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

482 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser