Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Islänning som inte vill trava  (läst 10528 gånger)

Iian

• Uppland
Islänning som inte vill trava
« skrivet: 30 apr-11 kl 13:27 »
Hejsan

Jag håller på och rider in en islandshäst men har ett litet problem för hon vägrar trava. Hon töltar alltid och när man lägger press på henne börjar hon antingen grisepassa eller galopera, vad kan jag göra för att få henne att trava? Kan man göra det från marken ex vid longering?

vet att det inte riktigt ligger under ämnet arbetshästar men hoppas ändå på att det finns några där ute som kan hjälpa mig

MVH

Iian
// Iian

Distorp

• Bor på gård med sambo, son och väldigt många djur!
    • Östergötland
    • Distorp Islandshästar
SV: Islänning som inte vill trava
« Svar #1 skrivet: 30 apr-11 kl 13:38 »
Hej!

När jag köpte mitt sto för några år sen kunde hon inget annat än att tölta och galoppera i stort sett, knappt skritta.

Alla sa åt mig att rida henne över bommar och att hon då SKULLE trava, jag gjorde som alla sa och tränade och tränade. Bommarna flög åt alla håll när vi kom i tölt över, igen o igen.

Idag har hon en super stabil och fin trav, jag longerade massor och så småningom när hon fått kläm på takt och hittat balansen så tömkörde körde jag och jobbade mer med formen. När jag red fick jag länge bara några steg trav, men var noga med att sakta av henne och berömma innan hon hann börja tölta eller grisepassa.

Lycka till =)
Bor på landet med sambo, son, 40-talet hästar, två katter och ett gäng höns.

pålle

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 30 apr-11 kl 13:50 »
En liten undran var för kör ni  inte in dom för   man kan ju ha så mycket mera nytta av dom då  och en masa annat gratis som travet . :) det är alldeles för få körda islänningar det är ju en annars en väldigt bra häst på alla de sätt och vis .

Nina W

• Värmland
« Svar #3 skrivet: 30 apr-11 kl 23:02 »
Svar till Pålle: Många vill inte köra sina islänningar pga då blir tölten sämre och kanske till och med försvinner. Då man kör så lägger sig hästen framåt och sänker huvudet, då man töltar så sänker hästen ryggen och höjer huvudet... Det är liksom tvärt om. Tyvärr blir det färre och färre av den gammeldags arbetstypen av Islänningar. Fanns ju smäckra, högbenta islänningar förr också men de var inte i flertal. Nu är det vara de senare som klarar avelsbedömningen och blir stambokförda i Sverige. Den gamla arbetstypen med brett mellan frambenen, "ett ben i varje hörn, och som var arbetsvillig utan att vara hetsig är en bra småbrukarhäst.

Svar till Lian:Skjöldurs morsa var en så kallad grisepassare. Hon var kraftigare bak än fram och hade rak, hård rygg och sluttande femgångarskors. Och Blesa var intelligent och reagerade ögonblickligen vad det än var. Hon brukade försöka lyda blixtsnabbt, men utan riktig samling och koncentration. Hon var ofta ivrig och gick och småpep och kvittrade på värsta tjej-vis. Jag var nästan nybörjare och fick tålmodigt lära mig klara av sidosprätt, sno på en femtioöring, sticka från skritt direkt i gallopp och i princip allt utom att bocka - för det gjorde hon inte. Då jag lärt mig så slutade hon busa, men fortsatte tänka på bus... Hon var åtta då hon kom till Sverige, tjugofem då hon dog. Sjutton år hade jag på mig att lära mig gångarternas mysterium och jag önskar jag hade ansträngt mig ännu mer. Men hur som helst, Blesa och matte lärde sig en del. Longering är nyttigt, men hon gillade inte det. Skogen var toppen! Ojämn mark, lös tygel, lite tyngd framåt men var tydlig med att jag inte menade gallopp. Slalom mellan träden och hit och dit... Blev först inte trav hela tiden då heller, men då hon travade så sa jag trav och berömde, och efter ett tag så förstod hon ordet. En tränare satte upp en volt på ca 10 meter i dm. Vi red inte i den, men runt på två spår. Först i skritt och sedan i långsam tölt. Kanske tio varv runt, sedan en stunds avslappnande skritt och så tio varv till i andra varvet... Rätt enformigt, men funkade bra för henne. Då hon blev mjukare så blev traven bättre också och tölten ren. Men jag fick aldrig sluta lyssna på takten.
« Senast ändrad: 01 maj-11 kl 10:17 av Nina W »

pålle

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 30 apr-11 kl 23:23 »
Lite konstigt låter det för ja har aldrig haft en häst som travat med ner böjt huvud men där i mot i skritten  så sänker dom huvudet  i alla fall på nordisar   hur det är med islänningar det vågar ja mig inte på att ut tala mig om för där har ja bara kört in två och där har ja glömt hur det var men du har säkert rätt .

galdur

• -
« Svar #5 skrivet: 30 apr-11 kl 23:53 »
Nina W Jag kör min ena islänning och han travar och töltar utan problem både under ryttare och framför vagn! Har svårt att troatt domskulle tappa tölten!
Till TS om hästen är under inridning skulle jag inte lägga så stor vikt på vilken gångart den väljer eller inte väljer, låt hästen jobba med det den orkar så kommer det andra också efterhand!
Highland Cattle, 3 islandshästar, 1 shettis, 2 minigrisar och 2 skogiskatter!

Iian

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 01 maj-11 kl 00:57 »
Hejsan!

Tack för svaren  :)

En liten undran var för kör ni  inte in dom för 

svar till Pålle: Det är inte min häst egentligen utan jag är bara skötare åt den. Ägarna är mycket anti körning fråga mig inte varför för det har jag aldrig förstått men det är inte på agendan i alla fall och det är därför som jag inte kör in henne.

Svar till Lian:Skjöldurs morsa var en så kallad grisepassare. Hon var kraftigare bak än fram och hade rak, hård rygg och sluttande femgångarskors. Och Blesa var intelligent och reagerade ögonblickligen vad det än var. Hon brukade försöka lyda blixtsnabbt, men utan riktig samling och koncentration. Hon var ofta ivrig och gick och småpep och kvittrade på värsta tjej-vis. Jag var nästan nybörjare och fick tålmodigt lära mig klara av sidosprätt, sno på en femtioöring, sticka från skritt direkt i gallopp och i princip allt utom att bocka -det gjorde hon inte. Då jag lärt mig så slutade hon busa, men fortsatte tänka på bus... Hon var åtta då hon kom till Sverige, tjugofem då hon dog. Sjutton år hade jag på mig att lära mig gångarternas mysterium och jag önskar jag hade ansträngt mig ännu mer. Men hur som helst, Blesa och matte lärde sig en del. Longering är nyttigt, men hon gillade inte det. Skogen var toppen! Ojämn mark, lös tygel, lite tyngd framåt men var tydlig med att jag inte menade gallopp. Slalom mellan träden och hit och dit... Blev först inte trav hela tiden då heller, men då hon travade så sa jag trav och berömde, och efter ett tag så förstod hon ordet. En tränare satte upp en på ca 10 meter i dm. Vi red inte i den, men runt på två spår. Först i skritt och sedan i långsam tölt. Kanske tio varv runt, sedan en stunds avslappnande skritt och så tio varv till i andra varvet... Rätt enformigt, men funkade bra för henne. Då hon blev mjukare så blev traven bättre också och tölten ren. Men jag fick aldrig sluta lyssna på takten.

Svar till Nina W: låter intressant skall prova det när vi har kommit så långt är inte riktigt där än, men det kommer  ;D

Hej!

När jag köpte mitt sto för några år sen kunde hon inget annat än att tölta och galoppera i stort sett, knappt skritta.

Alla sa åt mig att rida henne över bommar och att hon då SKULLE trava, jag gjorde som alla sa och tränade och tränade. Bommarna flög åt alla håll när vi kom i tölt över, igen o igen.

Idag har hon en super stabil och fin trav, jag longerade massor och så småningom när hon fått kläm på takt och hittat balansen så tömkörde körde jag och jobbade mer med formen. När jag red fick jag länge bara några steg trav, men var noga med att sakta av henne och berömma innan hon hann börja tölta eller grisepassa.

Svar till Distorp: Tack skall prova på det men hur lång borde det vara mellan bommarna då i början?

Nina W Jag kör min ena islänning och han travar och töltar utan problem både under ryttare och framför vagn! Har svårt att troatt domskulle tappa tölten!
Till TS om hästen är under inridning skulle jag inte lägga så stor vikt på vilken gångart den väljer eller inte väljer, låt hästen jobba med det den orkar så kommer det andra också efterhand!

Svar till galdur: nej jag hade inte tänkt lägga för stor vikt vid det än men är lite fundersam för det då inte hennes mamma travar heller så då kunde man ju tro att det var något ärftligt eller nått. men tänkte att jag skulle fråga i alla fall då ägarna och jag har undrat över det och inte har kunnat hitta något svar  :-\

MVH

Iian
// Iian

SannaF

• -
« Svar #7 skrivet: 01 maj-11 kl 12:56 »
Svar till Pålle: Många vill inte köra sina islänningar pga då blir tölten sämre och kanske till och med försvinner. Då man kör så lägger sig hästen framåt och sänker huvudet, då man töltar så sänker hästen ryggen och höjer huvudet... Det är liksom tvärt om. Tyvärr blir det färre och färre av den gammeldags arbetstypen av Islänningar. Fanns ju smäckra, högbenta islänningar förr också men de var inte i flertal. Nu är det vara de senare som klarar avelsbedömningen och blir stambokförda i Sverige. Den gamla arbetstypen med brett mellan frambenen, "ett ben i varje hörn, och som var arbetsvillig utan att vara hetsig är en bra småbrukarhäst.

En häst ska aldrig sänka ryggen när man rider - en islandshäst som töltar ska sänka bakdelen för att kunna komma upp med framdelen för att kunna tölta!
Sänkt rygg = inga magmuskler = du rider på skelettet.
Mot nya äventyr!

Tindrah

• Uppland
    • Bloggen: Husmors Nyckelknippa
« Svar #8 skrivet: 01 maj-11 kl 13:53 »
Jobbigt med en lätt-töltare! Min erfarenhet är att sådana hästar ofta är lättfotade och uppe i varv, de samlar sig så lätt naturligt att de drar in bakdelen under sig och då blir det svårt att sträcka ut i trav, men lätt att lyfta upp framdelen i tölt. Kommer grisepassen när du ökar tempot? I så fall kan det bero på att hästen inte orkar tölta så fort (riktigt snabb tölt kräver mycket muskler och träning) och därmed tar till grisepass (men helst galopp).

Knepet med att få fram traven är att få hästens tyngdpunkt att förflytta sig framåt. Den ska alltså inte samla sig och förflytta tyngdpunkten bakåt utan istället bli lång, låg och gå ner på bogarna (eller hur man nu säger?). Ett knep är att skritta lugnt på långa tyglar när hästen är trött, när huvudet sänker sig neråt så lutar du dig fram över manken (så att tyngden förskjuts framåt) och driver försiktigt med sitsen och (möjligen) skänklarna, du ska lixom få hästen att snubbla in i trav utan att höja huvudet och utan att samla ihop sig med bakdelen. Ju piggare och mer framåt hästen är, desto mer samlar den sig själv och går upp i tölt så därför kan det vara bra att träna trav när hästen är avslappnad, trött och lång/osamlad. Använd inte spö bak när du ska driva hästen till trav, det ger en samlande effekt då den drar in baken under sig.

När du lutar dig framåt för att flytta fram tyngdpunkten så kan du till och med lägga händerna en bit upp på hästens hals och trycka lätt så att den känner att något "tar emot" när den höjer huvudet. Tanken är att huvudet ska hållas lågt i traven och så fort hästen höjer huvudet så befinner sig vikten fel och då kan den inte gå in i trav.

När man har problem med att hästen inte vill tölta så kan man träna töltstarter i nerförsbacke, då samlar den sig bättre. Jag antar att du kan göra det motsatta för att få den att trava, dvs träna travstarter i uppförsbacke. Bara en tanke.  :)

Sen är allt annat som har nämnts bra. Jag tror man ska jobba mycket lösgörande från marken så att hästen blir mjuk och böjlig. Hur funkar hon när du leder henne? Får du henne att trava då? När du leder henne kan du ju "dra igång henne framifrån" istället för att "trycka på bakifrån" (som det blir från ryggen på hästen), då kanske det är enklare att få henne i trav?

Jobba inte för mycket med traven varje gång, hon måste se det som roligt och inte bli trött eller få ont (lätt att få träningsvärk när musklerna används på nytt sätt). Kommandot "Trava" när hon börjar trava är bra, det kan du använda från ryggen sen när hon har förknippat ljudet med handlingen. Och glöm inte berömma! Minsta lilla steg i rätt riktning ska belönas.

I början så tror jag inte det är någon idé för dig att träna travstart från tölt eller galopp, i de gångarterna är hästen väldigt samlad med tyngdpunkten långt bak. Då är det väldigt svårt för hästen att "vippa över" och få fram tyngdpunkten och gå ner i trav. Jobba istället från avslappnad skritt i början så kan du börja träna på de svårare övergångarna när väl traven från skritt funkar och hästen har fattat vad trav är.

Lycka till! Och skriv gärna hur det går för dig, vad som funkar och inte funkar. *nyfiken*  ;D

Nina W

• Värmland
« Svar #9 skrivet: 01 maj-11 kl 19:05 »
Citat Sanna F: En häst ska aldrig sänka ryggen när man rider - en islandshäst som töltar ska sänka bakdelen för att kunna komma upp med framdelen för att kunna tölta!
Sänkt rygg = inga magmuskler = du rider på skelettet

Svar: Jag vet att det är så det fungerar! Och varken Blesa eller sonen jag har nu, Skjöldur, blev feltränad. Jo, Blesa första tiden förstås... Då kunde jag nästan inget. Jag bara uttryckte det fel, det ser ut som om dom sänker ryggen! Förr så var det ganska vanligt med folk som lyfte upp huvudet genom att ha höga tyglar och gjorde förhållningar samtidigt som dom satt långt bak och kanske till och med lutade sig bakåt. Då blir effekten sådan som du beskriver -omusklad rygg mm.

Iian

• Uppland
« Svar #10 skrivet: 07 maj-11 kl 13:12 »
Hejsan!
Sorry att jag inte har svarat tidigare men det har varit en hektisk vecka...

Kommer grisepassen när du ökar tempot? I så fall kan det bero på att hästen inte orkar tölta så fort (riktigt snabb tölt kräver mycket muskler och träning) och därmed tar till grisepass (men helst galopp).

Nej hon har inga problem med att tölta i olika tempon, men det är när hon har sprungit ett tag och jag antar att hon har blivit trött så kommer grisepassen. För hon har ju inte fått upp flåset än men vi jobbar på det  :D

Sen är allt annat som har nämnts bra. Jag tror man ska jobba mycket lösgörande från marken så att hästen blir mjuk och böjlig. Hur funkar hon när du leder henne? Får du henne att trava då? När du leder henne kan du ju "dra igång henne framifrån" istället för att "trycka på bakifrån" (som det blir från ryggen på hästen), då kanske det är enklare att få henne i trav?

När jag leder henne så vill brukar det oftast bli grisepass men vi brukar inte springa så mycket med henne i grimman men när vi gör det blir det grisepass.

Lycka till! Och skriv gärna hur det går för dig, vad som funkar och inte funkar. *nyfiken*  ;D

Tack, ja det ska jag  :D

MVH

Iian
// Iian

ThinaA

• Västergötland
    • HjulTantens hemsida
« Svar #11 skrivet: 07 maj-11 kl 13:52 »
grisepass brukar vara en rel säkert tecken på ländryggsbesvär,speciellt om hon "lutar inåt" i volter olägger vikten på inner fram,eller sätter över ryttaren utåt genom en sluta-rörelse. mitt råd är att rid ai så oländig terräng som möjligt i skritt o långsam trav,snirkla runt träd utan att luta dig inåt eller dra i innertygeln och läsa"känn din silandshöst"eller vad den nu heter,ricke schultz bok.
en dle av mina "patienter2är just isisar med et här problemet o länd,knä o has är problemområden påd em
Disability is an attitude

SannaF

• -
« Svar #12 skrivet: 13 maj-11 kl 08:39 »
Citat Sanna F: En häst ska aldrig sänka ryggen när man rider - en islandshäst som töltar ska sänka bakdelen för att kunna komma upp med framdelen för att kunna tölta!
Sänkt rygg = inga magmuskler = du rider på skelettet

Svar: Jag vet att det är så det fungerar! Och varken Blesa eller sonen jag har nu, Skjöldur, blev feltränad. Jo, Blesa första tiden förstås... Då kunde jag nästan inget. Jag bara uttryckte det fel, det ser ut som om dom sänker ryggen! Förr så var det ganska vanligt med folk som lyfte upp huvudet genom att ha höga tyglar och gjorde förhållningar samtidigt som dom satt långt bak och kanske till och med lutade sig bakåt. Då blir effekten sådan som du beskriver -omusklad rygg mm.

Ja men precis! Då är vi ju helt överrens!  :D
Mot nya äventyr!

Iian

• Uppland
« Svar #13 skrivet: 25 maj-11 kl 20:47 »
lite uppdatering  :D

hon sprang några utav sina första travsteg under ryttare igår.

Vi red förbi en kohage igår och hon blev alldeles skärrad detta trots att hennes närmaste grannar är just kossor  ;)

Men då i rena förskräckelsen började hon trava därifrån, gissa min förvåning!

Men det är ett steg på rätt väg i alla fall men nu får jag även börja koträna henne. Åhh den hästen asså kan driva en till vanvett   ::)

Iian
// Iian

pålle

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 25 maj-11 kl 23:50 »
ja ni är fantastiska ja kannn inge men det fungerar all all fall så ja vid håller på med !att kör du hästen så har du i å med det det så både både spykist och fysiskt alla fördela före inrnidning   men mi har ju haft fel förut  det ät ju kontrasterat nu blir säkert nån arrg men det gör inget för ja har rätt i alla fall  :)  v gammal fyll gubbe har talat   ;D

Toppen

« Svar #15 skrivet: 02 jun-11 kl 21:36 »
Hej!!

Jag jobbar mycket med löslongering, även grisepassande hästar kan få inspiration tilla tt förflytta tyngden lite till  så det plötsligt blir trav när de får "tänka hästspråk" och springa samtidigt utan en ryttare på ryggen eller lina som leder halsen. Har du provat det?

Min tjej tog sina första stora travsteg första gången hon fick framskor, också en smått hysterisk tur för hon stack för mej, full fart i galopp, och när jag försökte bromsa så -Stooora stora travkliv!

Men jag rekommenderar löslongering!

Iian

• Uppland
« Svar #16 skrivet: 03 jun-11 kl 20:45 »
jo jag har löslongerat en hel del men det är ytterst sällan hon tar något travsteg och om hon gör det så är det aldrig mer än två tre steg, detta har väl varit max två eller tre gånger av alla de gånger jag har longerat henne  :-\

Iian
// Iian

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #17 skrivet: 04 jun-11 kl 00:18 »
Vissa islänningar som har svårt att trava under ryttare går gärna i trav framför vagn, så kör in hästen vettja -  då får du dessutom mer mångsidig träning än vad hästen får på ovalbanan  ;)

älglund

• Dv. kockiner, Sussex, Orpington, Vithättor, Silkes
    • Västerbotten
    • www.familjenwiklundagren.se
« Svar #18 skrivet: 04 jun-11 kl 00:49 »
Sätt boots fram så ska du se att traven kommer (gärna viktboots). Mycket lösgörande arbete gäller också. Men som en skrev: Under inridningen ska man inte lägga allt för stor vikt vid gångarterna. Hästen väljer då den gångart som den kan balansera sig bäst i.
Sambo och  6 barn, 2 hästar,1 hund, 5 katter, 1 kanin, och drygt 100 hönor och tuppar ( dv.kockin, sussex(4 olika färger), orpington, dv.vithättor, dv.silkes, holländsk dvärg, Sabelpoot och ett gäng med blandraser).  www.familjenwiklundagren.se

Eulalia

• -
« Svar #19 skrivet: 04 jun-11 kl 01:10 »
Har märkt att många rider sina islänningar på kort tygel nästan hela tiden. Då får de inte länga på ryggen och slappna av mellan samlingarna och då är det också svårt att få hästen att ta traven. Jag tror också att ryttaren måste jobba med sin egen balans och sitsens inverkan ganska mycket för att hästen ska bli harmonisk och få bättre gångarter. Min isis är dessutom väldigt känslig för olika hovvinklar, jag märker tydlig skillnad under skoperioden om han har lätt för trav eller tölt. I vintras slutade han plötsligt trava och då sa min hovslagare att de kunde bero på broddarna fram i tån, det var dock så halt så de fick sitta kvar. När våren kom så tog jag bort dem och tänk - då travade han igen.

Jag skulle inte våga sätta nån isis som jag hållit på med framför en vagn, alla är blixtrande snabba i reaktionsförmågan och jag har hört om hemska olyckor! Håller med om att våra svenska isisar är utpräglade rid/tävlingshästar som oftast stammar efter smäckra hingstar. Flera är ganska bakskygga också. Men om man kan köra redan så kanske det är  en annan sak än för de som ska lära sig samtidigt som hästen körs in.

Sista tipset: ta hjälp av en tränare så får du bättre koll på vad du kan göra. Tror att hästägaren bara blir glad om du vill satsa lite och själv så utvecklas du som ryttare.
Hedemorahöns, Birmakissar o Islandshästar

Dela detta:

* Inloggade just nu

495 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser