Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gödsla med diskvatten?  (läst 13415 gånger)

Potatisblomma

• Södermanland
Gödsla med diskvatten?
« skrivet: 30 apr-11 kl 11:09 »
Ni som gödslar med diskvatten, hur gör ni?
Vilket diskmedel är bäst?
Blandar ni ut det på något vis?
Hur ofta?
Resultat?
 :)
Landsflykting i storstan...

tench

• -
    • Solrot
SV: Gödsla med diskvatten?
« Svar #1 skrivet: 03 maj-11 kl 11:27 »
Du bör väl ha ett diskmedel som går att sprida i naturen till att börja med. Det vill säga att det är nedbrytbart och har ett förhållandevis neutralt pH. Andra detaljer kan jag tyvärr inte så mycket om.
Troligen är det matrester och annat i slabbform som mineraliseras i jorden och fungerar som näring.
Jag hade vattnat oätliga växter, slagit dessa och byggt komposter. Då kan du förvänta dig en del näringsförluster, men komposten kommer göra susen för jorden.
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #2 skrivet: 03 maj-11 kl 11:35 »
Vad är problemet med att återanvända diskvattnet som bevattning, om nu diskmedlet är OK?

Hälsningar från en fåkunnig när det gäller odling.   :-[
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

tench

• -
    • Solrot
« Svar #3 skrivet: 03 maj-11 kl 11:45 »
Om diskmedlet är OK så är det nog inga problem. Men då måste du veta vad det innebär först. Är det pH-neutralt så att det inte sänker pH-värdet i jorden? Är det oskadligt mot marklevande djur? osv.
Jag tror inte att det alltid räcker med att det är miljömärkt.
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Må gott \o/

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 04 maj-11 kl 00:24 »
Nä, jag har läst någon undersökning en gång i tiden (på alternativ?) om att Yes var bäst och såpa sämst  ???

Tänkte uppdatera mig och försökte hitta inlägget, men har inte lyckats...

Jag bor i lägenhet just nu, kompostlös, och jag vill göda balkong-/fönsterplantorna med något oköpt. Urin går liksom bort och risken är att grannarna inte gillar doften av hönsgödsel  :P

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 04 maj-11 kl 09:35 »
Nä, jag har läst någon undersökning en gång i tiden (på alternativ?) om att Yes var bäst och såpa sämst  ???

Suresh Mk1. Här:

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=1539.msg43602#msg43602

Fast Yes finns inte med.

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 04 maj-11 kl 09:41 »
Suresh Mk1. Här:

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=1539.msg43602#msg43602

Fast Yes finns inte med.

Men åh, tack! Viken koll du har  :)
Mitt minne var visst en smula luddigt  :-[

tench

• -
    • Solrot
« Svar #7 skrivet: 04 maj-11 kl 16:52 »
Jag bor i lägenhet och har kökskompost. Med dyngmask och lite omsorg går det utmärkt.
Må gott \o/

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #8 skrivet: 04 maj-11 kl 17:42 »
Jag bor i lägenhet och har kökskompost. Med dyngmask och lite omsorg går det utmärkt.
Bor komposten på balkongen? Hur stor är den, och hur många är ni i familjen? Vilket material är den gjord av? Bild? :)

tench

• -
    • Solrot
« Svar #9 skrivet: 04 maj-11 kl 19:14 »
Just nu 3 stycken 19l-backar som står ovan varandra. Jag har borrat hål så maskarna kan krypa upp i nästa behållare. Jag strör med gammal plantjord och det är luktfritt bara man får balans (balans i förhållandet mellan kväverikt matavfall och kolrikt strömaterial). Men det krävs lite pyssel. Är väl snarare en maskodling än slaskhink som kökskomposter tenderar att bli. De står inomhus.
Vi är bara två i detta hushåll. Finns säkerligen beräkningar på ungefär hur stora behållare man bör ha.
Sök på maskkompostering här på forumet så borde du hitta fler tips.
Må gott \o/

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #10 skrivet: 04 maj-11 kl 19:25 »
Hm, vi är 6 st i en trea  :P Behöver då tredubbla antalet behållare..? Svårt att få plats med, när det redan är trångt, men jag ska klura lite, och läsa på  :)

Hasselbacken 11

• Uppland
« Svar #11 skrivet: 09 maj-11 kl 12:36 »

Tänkte uppdatera mig och försökte hitta inlägget, men har inte lyckats...

Jag bor i lägenhet just nu, kompostlös, och jag vill göda balkong-/fönsterplantorna med något oköpt. Urin går liksom bort och risken är att grannarna inte gillar doften av hönsgödsel  :P

Har hört att man kan göra gödning av att lägga färska (okokta) äggskal i vatten över natten och sila o vattna, men jag är inte någon erfaren odlare...

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #12 skrivet: 09 maj-11 kl 23:38 »
Jag sökte som hastigast, och hittade massor av trådar!  Fler än jag som gillar maskar!  :D  Men trådarna (inte maskarna!) ligger på en massa olika tavlor, från Bygga, Hushåll och Odling till Övriga husdjur  ;D  Jag skulle gärna vilja ha dem mera hopsamlade, hur nu det ska gå till.

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

purpurbönan

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 12 maj-11 kl 11:08 »
Kolla in det här! http://www.bokashi.se/dokument/bibliotek/Media/bokashi-folder-210x148mm_medium.pdf

Mycket spännande! Nån som testat eller vet mer? Lösning för lägenhet? Har förvisso odlingslott på gården, men tror varken grannar el hyresvärd skulle uppskatta varken kompost för hushållssopor eller "jordfabrik". I allafall inte säckar. O varmkompost har jag inte råd med!

tench

• -
    • Solrot
« Svar #14 skrivet: 12 maj-11 kl 16:21 »
Jag har testat en gång med mindre lyckat resultat, men vad det ska bli är en surt luktande sörja (som inte luktar särskilt illa egentligen, snarare som en jäsning). Detta blandar man in i jorden där det bryts ned mycket fort. Kan kanske vara bra. Jag är lite skeptisk till det.
Återförsäljarna lovar guld och gröna skogar förstås, tror försäljningen bygger på något slags pyramidspel eller liknande.
Må gott \o/

Midvinter

• Dalarna
« Svar #15 skrivet: 12 maj-11 kl 19:35 »
Grubbel grubbel...

Kollade innehållsförteckningarna på några handdiskmedel. Det tvättande ämnet i alla, också de som är jättemiljögodkända och det som plantorna gillade, är Sodium laureth sulfate. Allt det andra är konserveringsmedel, ph-reglerande, förtjockande, osv. osv. Varför måste de vara med?
Förtjockande är ofta salt --> inte bra för plantorna, varför ska diskmedel förtjockas egentligen? Konserveringsmedel är ofta inte så trevliga, verkar vara ett eller annat problem med varenda ett av dem och det är inte tvättämnet som behöver konserveras, utan blandningen vatten+resten, och varför måste vatten vara med, det blandar man ju ändå i själv?
Varför behöver man ph-regulera och isåfall, varför kan man inte bara skvätta i lite citronsyra/vinäger/äppelmust eller vad som helst själv i diskbaljan istället?

Varför har man inte bara en burk rent Sodium Laureth Sulfate ståendes, och har i lämlig mängd i diskbaljan? Tillsammans med evt. surt om det behövs?

En annan sak, jag jämförde innehållsförteckningen för handdiskmedel och maskindiskmedel. Varför är de så olika? Vad är det som är så totalt annorlunda i maskinen som kräver annat sorts diskmedel?
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

evamarta

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 12 maj-11 kl 19:44 »
Men urin är ju jättebra, P-blomma! Kissa i en rymlig hink, fyll på med 9-10 delar vatten. Vattna.
Var det ett äckligt förslag?  ???
evamarta@live.se
0767-933525

Midvinter

• Dalarna
« Svar #17 skrivet: 12 maj-11 kl 19:48 »
ok, förklaring på ph-grejen står här: http://www.retthjem.no/shop/index.aspx?group=86359&prod=14628604&pic=1
Antar att tvättämnet är basiskt och det inte är bra för huden, så därför sätter de till nåt surt. Om det gick att ta reda på vilka proportioner som behövs för ph 7 så kunde man blanda sodium-blabla med citronsyra själv och skita i resten. Borde vara tryggt att vattna plantorna med?
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #18 skrivet: 12 maj-11 kl 19:58 »
Men urin är ju jättebra, P-blomma! Kissa i en rymlig hink, fyll på med 9-10 delar vatten. Vattna.
Var det ett äckligt förslag?  ???

Jo, men i lägenhet och krukor känns det lite... hm... plus att mina lägenhetsdelare inte uppskattade ideen över huvud taget  :P

...så kunde man blanda sodium-blabla med citronsyra själv och skita i resten. Borde vara tryggt att vattna plantorna med?

Låter intressant! Letade laurylsulfat hos Crearome på studs, men hittade inget där...

Har hört att man kan göra gödning av att lägga färska (okokta) äggskal i vatten över natten och sila o vattna, men jag är inte någon erfaren odlare...

Överblivet te funkar faktiskt, verkar det som. Plantorna trivs  :D

Bokashi - Någon surluktande sörja verkar inte alltför mysigt  ??? Annars så verkar det ju som en superide! Man borde väl kunna odla mikroberna själv på lite vetekli? Efter att ha köpt startpåsen, menar jag.

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #19 skrivet: 12 maj-11 kl 20:27 »
Det är inte lätt att leva "alternativt" om man inte står ut med ens det renaste man kan tänka sig i gödningsmedel, utspädd mänsklig urin.

Delar lägenheten med en ytterst konventionell kompis, som redan nu tycker det är lite för mycket med hängande torkkött i lampkronan... Urin blev lite för mycket, men en kompost kan nog gå an  ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

634 gäster, 2 användare
Sheepgirl, FletcherHe

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser