Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  rosmarin  (läst 2999 gånger)

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
rosmarin
« skrivet: 29 apr-11 kl 23:57 »
förra året plantera jag en planta rosmarin i trädgården...inhandlades för typ 59kr hos trädgårdsmästeriet...(den lever än)
idag hittade jag 2 lika stora plantor på ica för 50kr.. alltså under halva priset..bra va.... det blev till att sätta några till..rosmarin är gott till det mesta i matväg
Fjäderfän och kaniner

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
SV: rosmarin
« Svar #1 skrivet: 30 apr-11 kl 07:37 »
Jag har inte ens brytt mig om att försöka övervintra rosmarin, trodde det var så svårt att få dem att överleva att det knappt var lönt. Men jag kanske ska göra ett försök trots allt!

Står den väldigt skyddat? Har du täckt den?

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 30 apr-11 kl 09:24 »
Jag har inte ens brytt mig om att försöka övervintra rosmarin, trodde det var så svårt att få dem att överleva att det knappt var lönt. Men jag kanske ska göra ett försök trots allt!

Står den väldigt skyddat? Har du täckt den?
den står nära hönshusväggen men inte så nära..typ 2meter ifrån ..och jag har inte täckt den... ser fin ut... har haft en halvmeter snö i vinter så plantan har väl haft 0 gradigt hela vintern under snötäcket..
Fjäderfän och kaniner

tuulis

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 30 apr-11 kl 10:52 »
Jag sådde rosmarin i somras och fick en bra planta av det. Det blev inte så stort så att jag kunde skörda eller nått, men det var roligt att få fram nånting i alla fall. Jag hade den i kruka så i höstas tog jag in den för övervintring i vanlig inomhustemperatur, vid fönstret. Den överlevde och fortsatte att växa, men med riktigt långrandiga ynkliga grenar. Så i år är det väl att klippa ner det litet och ta utomhus och låta växa vidare. Jag läste att det skulle klara av -5 grader så kanske skulle man kunna redan ta ut den? (och ta in det under natten ifall dom lovar mer kyla). Med denna erfarenhet rikare så skulle jag nog också köpa en färdig planta i stället.

Vitis

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 30 apr-11 kl 15:48 »
Rosmarin lönar sig definitivt att köpa som färdig planta, kostar inte så mycket och tar väldigt lång tid att dra upp själv från frö.

Plantorna man köper i mataffären kan behöva lite avhärdning innan dom planteras ut i gassande sol, låt stå nån vecka halvskuggigt så vänjer dom sig vid utelivet.

Den går bra att sticklingföröka, sätt kvistar i jorden, lätt vedartade, i skugga så tar dom sig för det mesta på ett par månader.

Att övervintra Rosmarin är nog ett lotteri i hela Sverige, se till att ha väldränerat, kall blöt jord gör stor skada på rötterna under vintersäsongen. Upphöjd rabatt med dränering i botten gör stor skillnad.

Grattis till dig Grimbart, kul att din planta överlevt vintern!  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

565 gäster, 3 användare
JasmineR, beekeepern, simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser