Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sparrisodling  (läst 5808 gånger)

Per B

  • Gäst
Sparrisodling
« skrivet: 14 mar-04 kl 22:21 »
Är det någon som har bra tips om hur man börjar odla sparris, jordtyp mm?

Medicinkvinnan

  • Gäst
Re:Sparrisodling
« Svar #1 skrivet: 30 jun-04 kl 14:46 »
det finns en sida www.odla.nu  som är lite intressant.
Bäst är det nog att börja med plantor, annars tar det ca 3 år innan första skörd. Den är lättodlad o har inte så stora pretentioner på jorden. Lite gödsel bara, om den är fattig. Det finns en del artiklar att hitta oxå på google, om du söker på sparris+odling

Lycka till!
/Lena

sivan48

  • Inlägg: 516
    • Uppland
Re:Sparrisodling
« Svar #2 skrivet: 03 jun-07 kl 03:55 »
kanske dags att äntligen ordna ett sparris-land?
Om det nu är en 3-års planering?

finns en liten film på svt om sparris,hänvisar dit...
« Senast ändrad: 08 jun-07 kl 12:03 av sivan48 »

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
Re:Sparrisodling
« Svar #3 skrivet: 03 jun-07 kl 11:48 »
Köpte mina sparrisplantor förrförra året och planterade i stora spänner (50-liters, onödigt stora kanske ???). Där har de fått växa i fred i väntan på att mitt sparrisland skulle bli så ogräsfritt som möjligt. Nu kommer jag att plantera om dem till sin säng, en upphöjd odlingsbädd, efter det att jag skördat midsommarpotatisen som nu växer där.  
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

mille

  • Inlägg: 2069
  • Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
Re:Sparrisodling
« Svar #4 skrivet: 03 jun-07 kl 23:13 »
Anette, var köpte du dina plantor nånstans? Jag försökte i Skene, men det fanns inga... :-\
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

rosita51

  • Inlägg: 881
    • Skåne
Re:Sparrisodling
« Svar #5 skrivet: 04 jun-07 kl 08:20 »
Eftersom det är en strandväxt, tycker den om att man gödslar med tång också.
MVH Rosita zon 1

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
Re:Sparrisodling
« Svar #6 skrivet: 04 jun-07 kl 09:51 »
Anette, var köpte du dina plantor nånstans? Jag försökte i Skene, men det fanns inga... :-\
På Furets plantskola neråt Örby, men det var som sagt för 2 år sen.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

sivan48

  • Inlägg: 516
    • Uppland
Re:Sparrisodling
« Svar #7 skrivet: 04 jun-07 kl 11:33 »
citat
Liten sparrisskola
Norbert Lang delar med sig av sina bästa knep. (i DN)
Tänk på:
- att stängerna är jämna, raka och inte har några rostfläckar.
- att knoppen på sparrisen är fast och sluten.
- att doften är fräsch och inte sur.
- att sparris torkar om den ligger. Färsk sparris ska sjunga när man gnider stjälkarna mot varandra.
- att sparrisen ska ge ifrån sig lite vätska när du klämmer på snittytan. På det sättet kontrollerar du att den är färsk.
Så kokar du sparris:
Vit sparris kan skalas med potatisskalare. Börja cirka 2 centimeter nedanför tippen där fjällen slutar, och se till att allt skal kommer med. Annars stannar hårda trådar kvar (de känns som tandtråd vilket är mindre trevligt). Skär av lite av nedre delen om änden är torr och träig.
Koka upp lättsaltat vatten med lite citronsaft, några sockerbitar och en klick smör eller olja.
Låt sedan sparrisen sjuda (ej koka) i 10-15 minuter, beroende på vilket tuggmotstånd du föredrar.
I Tyskland vill man gärna ha sparrisen ?knackisch?, det vill säga med tuggmotstånd, och absolut inte överkokt. Ta upp en sparris och skär av en bit för att smaka och avgöra om du anser att den är färdigkokt.
Ska sparrisen sparas till ett senare tillfälle bör den snarast möjligt kylas ner samt förvaras i sitt spad. Kokt sparris som förvaras i kylskåp håller sig fräsch i ungefär en vecka.
Av spadet kan du koka en härlig sparrissoppa. citat


tycker grön sparris är minst lika gott som de vita,-och mindre trådig-man behöver ju inte hålla på o ljus-skydda dom heller?
 
« Senast ändrad: 08 jun-07 kl 12:07 av sivan48 »

Anders Plogen

  • Inlägg: 211
    • -
Re:Sparrisodling
« Svar #8 skrivet: 04 jun-07 kl 16:10 »
Jag har köpt mina plantor på postorder från "Österlens Sparris" (www.sparris.se). Trevliga att ha och göra med och fina, kraftiga plantor.

februaribarn

  • Gäst
Re:Sparrisodling
« Svar #9 skrivet: 06 aug-07 kl 21:50 »
Jag har grävt upp frösådd sparris hos mina föräldrar ;D sådde den här tidigare i somras, och den verkar ha tagit sig bra. Antar att man ändå måste vänta några år gå att den ska ge skörd...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

456 gäster, 4 användare (1 dolda)
Niklas Nyström, Be, peterm

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser