Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rädda trägolvet?  (läst 4187 gånger)

Anders E

• -
    • Ljusvision
Rädda trägolvet?
« skrivet: 04 aug-06 kl 00:04 »
Har i dagarna köpt en köpmannavilla från 1880- talet.
Fantastiskt orört men ändå beboligt vackert hus. Räknar med att renoveringen kommer att ta ett antal år, så nu är man lycklig :)
Ett av problemen i huset är att det är röta i blindbotten så det blir det första att ta itu med.
Nu funderar jag över hur jag ska göra med innergolvet. Ska jag försöka rädda det befintliga eller lägga nytt? Plankgolvet som finns idag på undervåningen är i sig inget märkvärdigt men det har ju slitits fint med åren.
Det stora problemet är att det är lite tidsbrist på projektet eftersom hela undervåningen måste vara klar på 5 veckor innan vi flyttar in. Barn och arbete låser en ju också tidsmässigt.
Varför jag är tveksam till att försöka rädda golvet är för att det är smala 100 mm. bräder som är spikade i noten. Jag misstänker att golvet trasas sönder eller att det tar väldigt lång tid som jag tyvärr inte har.

Nån som har erfarenheter, åsikter eller tips att dela med sig.  

Ulric Eriksson

• Gäst
Re:Rädda trägolvet?
« Svar #1 skrivet: 04 aug-06 kl 21:29 »
Skall du hinna byta golv på hela undervåningen på fem veckor samtidigt som du jobbar och tar hand om barnen? Lycka till.

Prova att ta upp dem med kofot från det håll de är spikade. Det kan mycket riktigt hända att en hel del går sönder. Återstoden kanske räcker till en del av undervåningen. Med din tidsbudget finns ju inte plats för så mycket finlir.

Anders E

• -
    • Ljusvision
« Svar #2 skrivet: 05 aug-06 kl 11:00 »
Jag tackar och bockar för svaren.

Eftersom huset var busbilligt och vi fick en bra slant för förra har vi haft råd att anlita hantverkare till själva bjälklagsrenoveringen. Min arbetsinsats i denna del av totalrenoveringen sträcker sig därför bara till idiotjobb som texjust uppbrytningen av golvet .m.m.
Jepp jag har nog haft samma funderingar som dig Ulric att det som blir helt kanske räcker till ett rum.  

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #3 skrivet: 06 aug-06 kl 00:02 »
Är brädorna smala finns det inte lika stort värde i att rädda dem som om det vore riktigt breda och fina tiljor.
När vi gjorde om vårt sovrum så kunde vi rädda nästan alla brädor men vi hade tid att ta det lugnt och försiktigt. Du får nog ställa in dig på vad Ulric sa om att använda de räddade brädoorna till en mindre del av huset. Grattis till husköpet förresten, kan du inte lägga in någon bild på hur renoveringen fortskrider?

Anders E

• -
    • Ljusvision
« Svar #4 skrivet: 06 aug-06 kl 10:18 »
Om man andvänder sig av en spikutdragare kan man nog rädda så pass att det räcker till ett rum av det som blir kvar. Man kan ju göra en utvärdering av bräda för bräda och vara försiktig med de som håller högre kvalitet.
Ska i framtiden renovera upp /bygga ut uthuset så det det som går sönder finns det ju andvändning för i det projektet.

Bra idé sar att dokumentera renoveringsprocessen, har  glömt bort att man ska göra det i alla andra tankar som snurrar i huvet kring renoveringen. Borde föressten finnas ett bildgalleri här på forumet där man kan visa sina projekt för andra. Lägger in en bild på huset och ett av golven.

« Senast ändrad: 06 aug-06 kl 10:22 av Anders E »

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #5 skrivet: 06 aug-06 kl 22:41 »
Om man andvänder sig av en spikutdragare kan man nog rädda så pass att det räcker till ett rum av det som blir kvar. Man kan ju göra en utvärdering av bräda för bräda och vara försiktig med de som håller högre kvalitet.
Ska i framtiden renovera upp /bygga ut uthuset så det det som går sönder finns det ju andvändning för i det projektet.

Bra idé sar att dokumentera renoveringsprocessen, har  glömt bort att man ska göra det i alla andra tankar som snurrar i huvet kring renoveringen. Borde föressten finnas ett bildgalleri här på forumet där man kan visa sina projekt för andra. Lägger in en bild på huset och ett av golven.

Vilket fint hus! :)
När det gäller spikutdragare kan jag varmt rekommendera Gysinges, den är hur bra som helst (men betydligt dyrare än flera "lågprismärken" - men jag tror ej de är lika bra).
Det finns en bild på biltemas? spikutdragare i en tidigare tråd du kan söka efter men jag tycker den ser för vid ut.

Anders E

• -
    • Ljusvision
« Svar #6 skrivet: 07 aug-06 kl 19:13 »
Beställde en spikutdragare som liknar gysinges från Clas i sjön, en sån där med brett tunnt blad för att skonsammt ta bort dörrfoder och lister. Vet ej om den är bra på att dra ut spik också eller om man ska införskaffa en hultafors som ju ser ut att ha bättre egenskaper på just spikutdragning.

Nån som har provat dessa?

AntiUrban

• Backwoods Home
« Svar #7 skrivet: 24 aug-06 kl 22:44 »
Fin kåk! Det som saknas är ett tak äver balkongen i samma fina stil! grattis!

Anders E

• -
    • Ljusvision
« Svar #8 skrivet: 25 aug-06 kl 09:36 »
Balkongen ska rivas p.g.a fuktskador.
Förra ägaren lät vattnet från två tak mynna ut på taket som balkongen står på. Löv och skit har under åren samlats under trallen och tjärpappen har inte orkat hålla emot allt vatten så det har läkt in lite här och var på verandan. Taket ska åtgärdas med att lägga på plåttak och leda bort vattnet.

Planen är att sätta in spröjsade fönster och ett luftigare mer tidsenligt räcke på den nya balkongen.

saltkråkan

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 26 aug-06 kl 17:44 »
Det kommer bli jättebra! Jag är lite avis på ditt fina hus. :)

Anders E

• -
    • Ljusvision
« Svar #10 skrivet: 31 aug-06 kl 09:04 »
Har nu börjat bryta upp golvet!

Ungefär var tredje bräda går att rädda med noten intakt så golvet kommer att räcka till hallen och glasverandan :)
Fy f-n vad man upptäcker när man börjar bryta. Har dokumenterat med kameran och kommer att dela med mig i en ny tråd eller kanske en hemsida hur renoveringen fortskrider. Just nu bökar jag i badrummet som var fuskbyggt så syllstocken måste bytas och en del annat.

Sågaren

• Medelpad
« Svar #11 skrivet: 07 sep-06 kl 20:55 »
Lycka till med huset har det varit vattenskada i trosbottnen eftersom det är röta där???? se till att du får det rent från mögel. där jag bor fick vi bila bort en del av en ås och sko på med en 2 tums bräda
Med många kulörta lyktor jag gick mig i världen ut. De slocknade - ljudlöst och oförmärkt,
och så tog det vackra slut...

Dela detta:

* Inloggade just nu

552 gäster, 3 användare
Nock, Besksöta, Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser