Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mått på odlingsbäddar och pallkragar  (läst 4398 gånger)

vicky-g

• Västmanland
Mått på odlingsbäddar och pallkragar
« skrivet: 27 apr-11 kl 07:51 »
Hej!

Har fått ett erbjudande att köpa pallkragar i stl 230cm x60cmx17cm. Någon som har en uppfattning om det är en bra storlek? Tycker vid första anblicken att det låter lite smalt. Odlar idag på friland och har gjort upphöjda bäddar som är stax över metern breda.

Räcker det med bara en krage eller ska man lägga på två? underlaget är sand. Funderar på om man kan ställa en krage på marken och sen blanda i olika former av mullämnen en bra bit ner i sanden och på så sätt klara mig med bara en krage. Pengar är en attans stor bristvara.

Elin G

• Uppland
    • Radhusträdgården - köksträdgård på radhustomten
SV: Mått på odlingsbäddar och pallkragar
« Svar #1 skrivet: 27 apr-11 kl 08:14 »
Det beror ju på vad du ska odla. Måtten verkar passa för det mesta och ska du odla t ex ärtor, bönor och bladgrönsaker går det ju utmärkt med en krage direkt på marken. Ska du däremot odla rotfrukter behöver du nog två på höjden. Squash och pumpa kan klara sig med en om du gödslar sanden under också, men kom ihåg att de behöver mycket näring.
Köksträdgård på radhustomten
http://radhustradgarden.blogspot.com

sari358

• Jämtland
« Svar #2 skrivet: 27 apr-11 kl 08:15 »
Lite konstig mått är det, smalt,  men tänk att det lättare nå, belastar mindre ryggen.
Själv kör jag med en pallkrage och på sandjord. Om du gräver bra neråt, blir det ju större planteringsdjup... Kör bara!

vicky-g

• Västmanland
« Svar #3 skrivet: 28 apr-11 kl 17:33 »
Visst var det konstigt mått.

Så resultatet blir att vi bygger nytt själva istället.  ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

665 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser