Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  antal höns per kvm?  (läst 28048 gånger)

Wanima

• Hälsingland
antal höns per kvm?
« skrivet: 24 apr-11 kl 22:40 »
Hej!
Har en fd "hundkoja" som skall göras om till hönshus. Isolerad, ca 2m takhöjd. Golvytan är totalt 6 kvm, men eftersom jag vill ha en liten del som "sluss" för foder samt möjlighet till att skilja på ruvande höna osv. så kommer golvytan för själva hönsdelen bli ca 4 kvm. Hur stor hönsgrupp kan jag ha på den ytan? Funderar på att skaffa hedemorahöns.

Tänkte ha sittpinnar med "skithylla" under så att hela golvytan kan användas. Redena tänkte jag även låta vara "infällda" i den delen som fodret kommer att ha. Jag har en plan att kunna vända på värpredena vid ev. ruvning så att hönan kan få ligga kvar i samma rede men ändå vara i fred.

Tacksam för svar då jag är ganska ny på det här med höns. Det mesta går ju att läsa sig till, men några konkreta svar på antal höns/kvm hittar jag inte. Självklart skall jag ha en stor rasthage samt att de ska få gå lösa när vi är hemma. Men eftersom jag bor i norra delen av landet så är det viktigt med utrymmet eftersom vintern kan bli sträng och hönshuset kan bli deras enda utrymme under lång tid.
ung tant med handarbete, trädgård och djur som stora intressen.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: antal höns per kvm?
« Svar #1 skrivet: 24 apr-11 kl 23:26 »
Enligt lag får du ha 7 hönor/m2

Själv föredrar jag att hålla ca 3hönor/m2 inomhus. Har man såpass många djur brukar dom klara att hålla värmen själva rätt bra under vintern. Naturligtvis ska dom ha större plats eller vara frigående ute.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Tallgrinden

• Uppland
    • Kladdnos kennel
« Svar #2 skrivet: 25 apr-11 kl 06:34 »
Är det inte max 9/kvm och 7 vid ekologisk produktion? *letar i minnet*
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

Krågedal

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 25 apr-11 kl 06:46 »
hej! Kul att du vill skaffa höns! Jag föreslår att du går in på "våran" hemsida. www.kackel.se  o läser om våra svenska lantraser, det står bla vad man rekommenderar hur många man kan ha per kvm... även annonser, o vem som är "genbanksansvarig per ras som du med fördel kan ringa till o kolla om någon har i din närhet!? Lycka till!! Therese
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #4 skrivet: 25 apr-11 kl 10:06 »
Är det inte max 9/kvm och 7 vid ekologisk produktion? *letar i minnet*
Om du har tvåvåningssystem får du ha 7hönor/m2 och max 20hönor/m2 golvyta :P Har du envåningssystem får du ha 9hönor/m2 i vanlig fabrik medan det är 7hönor/m2 som gäller inom krav....

:-X :-\ :-X

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Wanima

• Hälsingland
« Svar #5 skrivet: 25 apr-11 kl 22:19 »
Tack för era svar!
7 höns/kvm käns lite väl mycket tycker jag. Nä, jag börjar nog med en liten flock på 3-4 hönor och en tupp. Men känns betryggande att man inte blir olaglig iallafall om man skulle låta någon av hönorna ruva fram lite kycklingar. max: 2-3hönor/kvm blir nog min melodi. Någon av er som vet vilken temparatur man ska försöka hålla i hönshuset vintertid? Hedemorahöns ska ju vara lite tåligare mot kyla, men man vill ju inte att de ska behöva frysa.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #6 skrivet: 25 apr-11 kl 22:32 »
Till höns som inte har väldigt stor kam, eller av andra skäl är extra känsliga, så räcker det med att det är över nollan även när det är riktigt kallt, och att det för det mesta är över typ 5o. I ett isolerat utrymme, där ventilationen fungerar, så att det är torrt och man kan hålla luften frisk, men där det inte drar, så ska man i stora delar av Sverige klara sig utan uppvärmning om man inte har alldeles för få höns på ytan.

Jag bor i Skåne, så här kan hönsen vara ute de flesta dagar, mina höns ville gärna gå ut även när det var riktigt kallt, men jag satte gränsen vid -5o. Men kan hönsen vara ute på stora ytor nästan alla dagar, och man har smart inredning inomhus som gör att ytan utnyttjas funktionellt, så kan man enligt mig gärna ha ca 3 normalstora höns per kvadratmeter vintertid.

Jag hade för få höns förra vintern, så det var svårt att hålla värmen. Så nästa vinter kommer det att vara fler höns. På sommaren har jag fler mindre hus och "hönstraktorer", så att jag kan dela dem i rasrena grupper. Då har de gott om utrymme, men behöver inte vara fler för att hålla värmen.

Alla har sin filosofi om vad som är bäst. Själv tycker jag självklart att 7-9 höns per kvadratmeter är löjligt många. Samtidigt har jag mina ankor och gäss i hus som bara är precis lite större än reglerna kräver. De sover ju bara där, reglerna är anpassade efter djur som inte har stora ytor utomhus där de kan röra sig fritt. Detsamma gäller i stor utsträckning hönsen, reglerna är tänkta för höns som bara bor inne. Så även om jag har tänkt hålla fler höns per kvadrat än många andra här på forumet, så tycker jag ändå att mina höns lever ett fantastiskt liv. De går fritt på ca 6000 kvadratmeter alla dagar som det är rimligt väder, vilket enligt mig är i snitt typ 340 dagar om året. Enligt hönsen går det att vara ute ändå fler dagar...
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Wanima

• Hälsingland
« Svar #7 skrivet: 26 apr-11 kl 16:23 »
Hmm... jag kanske skall ha fler höns då(?) så att de kan hålla värmen på vintern. jag bor i hälsingland, vilket betyder att vintrarna är rätt kalla, - 25 är väl ganska vanligt här  ;D

Utomhus kommer de att kunna röra sig på stora områden. rastgården tänkte jag skulle bli ca: 25kvm. När vi är hemma skall de få gå fritt (så länge de inte stör vår enda granne) å vi har en gård på ca 8ha så de ska nog klara sig  ;D

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #8 skrivet: 26 apr-11 kl 16:50 »
Jag har ca 20 hedemora på min 9 kvadrat och det funkar perfekt under vintern utan tilläggsvärme i hönshuset. Mina hedemorahöns gick i vinter långa perioder i ca -20 grader och de förfrös inte ens kammen av det. Är viktigare att de inte sitter ute nån vårnatt när det blåser mycket och är typ -5, då kan kammen förfrysa sig. Men mina höns vill inte vara ute när det blåser så det löser sig av sig självt :) Sen är det viktigt också att det inte är fuktigt i hönshuset, speciellt om man har -20 där inne, då blir de inte speciellt glada...
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

Lövbacken

• Västmanland
« Svar #9 skrivet: 26 apr-11 kl 22:09 »
Har också Hedemora och har ettt ganska stort hönshus, ca 20 kvm men hade ca 25 individer under vintern, ingen värmekälla. Hade en platta under vattenautomaten bara så att inte vattnet frös. Inte en enda höna eller tupp frös kammen och vi hade minus 25 grader i ca 2 månader här......
De var ute varje dag, jag lägger halm utanför på gården och så länge de slipper gå i snön går de gärna ut trots kylan....

Jag skulle tycka att en liten flock på 10 indivder skulle kunna vara lagom för dig om du också har tänkt att kunna avgränsa lite där inne. Lycka till!
3 barn, make, stor gård och Hedemorahöns, beviljad genbank 090814, 17 hönor och 4 tuppar =)

Wanima

• Hälsingland
« Svar #10 skrivet: 26 apr-11 kl 23:48 »
Å vad jag blir sugen på att sätta igång och "rusta" min blivande hönsgård. Ska bara bestämma mig för vad jag ska ha för material på väggar och golv, tips mottages gärna. Idag är det bara spånskivor.

Tusen tack för allas svar! Är så trevligt med folk som är villiga att dela med sig av sina erfarenheter  :) Tänk om världen i övrigt kunde fungera mer så.

Lövbacken

• Västmanland
« Svar #11 skrivet: 27 apr-11 kl 13:23 »
mitt tips = puts och kalk på väggarna, plastmatta eller kakel/klingers på golvet = lättstädat!
3 barn, make, stor gård och Hedemorahöns, beviljad genbank 090814, 17 hönor och 4 tuppar =)

Dela detta:

* Inloggade just nu

667 gäster, 1 användare
MartiPalfr

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser