Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  måsar i mängder!!!  (läst 16826 gånger)

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: måsar i mängder!!!
« Svar #20 skrivet: 26 apr-11 kl 20:16 »
Låt djuren vara ifred. Sluta upp med att hitta på anledningar till att förfölja djur utan anledning. Det är inte en alternativ syn på livet att allt som inte passar skall skjutas.
Jag håller med dig i princip, Lasse. Men nu handlar det om måsar som är på fel plats så att säga. Var finns kobbarna och skären, och dom trevliga fiskevattnen och stränderna ute i åkern eller i staden? Dom är på fel plats. Kanske är jakten på dem fel väg att gå, men har du något bättre förslag på hur man undviker att de förökar sig kopiöst och tränger in på "vårt territorium"? Jag är övertygad om att andra småfågelarter undanträngs på något sätt av dessa mängder måsar och kajor och annat i städerna. Visst, soptippar kanske kan planeras bättre, men annars då? Här i staden kommer gräddklickarna på bilar, trädgårdstomtar, barnleksaker, kunder som kommer ut ur butiker, droppar guano ur träden på cyklister och stinker upp rent generellt (en mycket obehaglig doft) osv. Inte mysigt. Jag tror att stadsplanerarna måste finna på en långsiktig lösning på det här problemet snart. Jag ser framför mig hur det utvecklas till en utarmning av arter i människans närhet, och det hänger inte på jakten.

De fyra timmarna har inte med parasiter att göra, de lär dö innan köttet nått 100 grader, utan med att köttet ska vara lätt att tugga.
De lär visserligen dö när köttet uppnår hundra grader - men därmed inte sagt att man bör rekommendera kokning i fem minuter för det. Kruxet är att få köttet att verkligen uppnå 100 grader. Köttbitarna har en viss tjocklek och maskarna koagulerar väldigt sakta. I en del fall kan de faktiskt klara sig trots tillagning, samma sak gäller vid nedfrysning. Maskars proteiner är inte som andra djurs, de klarar väldigt många konstiga miljöproblem.  (säger jag som inte äter kött själv  ;D Men jag lagar mat åt andra  :).
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Tännlappen

• -
« Svar #21 skrivet: 26 apr-11 kl 21:52 »
Måsar hör livet till  :) . Kom och tänka på några pågar som var och okynnesjagade mås,blev inte nådigt när bonnamor fick reda på det  ;D ,vad jag vet så blev det inget mer okynnesjagande av mås. Hon tog helt enkelt sitt ansvar som vuxen och tillrättavisade pågarna på ett bra sätt. Okynnesjakt var helt enkelt inte tillåtet=moraliskt förkastligt.  8)

Wizard

• Arrendegården
« Svar #22 skrivet: 26 apr-11 kl 22:46 »
Allt är relativt. Lite trut och fiskmås som flyger över gården är inget problem men när de kommer i flockar om 500+ så blir det snabbt en sanitär oangelägenhet.
Jag kör med snurra oftast för att få in enskilda individer på nära håll för att minimera risken för skadeskjutning men det går även bra med en sten i en vit plastpåse som man kastar upp i luften.

Har även uppdrag på olika ställen på svartfågel, trut och duvor enligt §3 och en del ställen kan vara rejält snuskiga av fågelbajs.
Inte så trevligt när det hamnar i djurens foder osv...

Svartfågel och trut/fiskmås går nästan allt som apportvilt om de inte är helt sönderskjutna. (prioriterar säker död före snygg fågel i slutändan)
Duvor och råkor äter jag upp och det är riktigt gott! Duva och hare hör nog till mina favoriter i köttväg!

Vargr

• Pass deg for Katla!
    • Norge
« Svar #23 skrivet: 26 apr-11 kl 23:02 »
Åker-måker sies å være et godt tegn. Det har stått i britisk presse/web (sorry ingen link) at for 30 - 40 år siden var det mye måker og fugl på åkeren i forb. med pløying og harving, mens det nå er svært få. Det tas som tegn på at jorden er utarmet av ensidig mineralgjødslet industrijordbruk: Mangfoldet forsvinner, og meitemarken (masken?) forsvinner.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #24 skrivet: 27 apr-11 kl 00:35 »
Allt är relativt. Lite trut och fiskmås som flyger över gården är inget problem men när de kommer i flockar om 500+ så blir det snabbt en sanitär oangelägenhet.
Ja det är precis det jag menar. Och en sak till: Varför skall de behöva hugga ned fina stora träd, bara för att de står ovanför en cykelväg och måsar och kajor sitter i trädet och skiter så det ångar om det på somrarna? Jag över driver inte, det är faktiskt ett problem. Dom gjorde så utanför tingsrätten, där var de tvugna. Det gick ju inte an med herrarna som jobbade där, att komma in till rättegångar och se ut som måltavlor för tuggummisprätt.

Åker-måker sies å være et godt tegn. Det har stått i britisk presse/web (sorry ingen link) at for 30 - 40 år siden var det mye måker og fugl på åkeren i forb. med pløying og harving, mens det nå er svært få. Det tas som tegn på at jorden er utarmet av ensidig mineralgjødslet industrijordbruk: Mangfoldet forsvinner, og meitemarken (masken?) forsvinner.
Det tål att tänka på också! Utarmningen sker på många sätt. Antal olika växter i en dikesren finns det reella siffror på. Inte bara där som artmångfalden försvinner.  :(

regnpipan

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 27 apr-11 kl 08:54 »
fan vad mycket måsar det är på alla plöjda/harvade åkrar...ingen som bedriver skyddsjakt och minskar beståndet nu för tiden? ge mig en åker med måsar så ska jag göra det :)..

För skojs skull kan man ju kika mot riksfågeltaxeringen om man vill se måsfåglarnas utveckling från 70-talet och frammåt.
http://www.naturvardsverket.se/upload/02_tillstandet_i_miljon/Miljoovervakning/rapporter/landskap/arsrapport-2010.pdf

Ett axplock måsfågelarter:
Gråtrut har minskat sedan 1978
Havstrut ungefär samma nivå som 1978
Silltrut  ungefär samma nivå som 1978
Fiskmås ungefär samma nivå som 1978
Skrattmås stadig nivå men lägre än 1978
Fisktärna ökat något

Men detta säger egentligen inte speciellt mycket utan att man sätter siffrorna i relation till något.... 1978 var det vanligare med öppna soptippar, dessutom på betydlgit fler platser än idag. Vi hade en större andel öppen och plöjd mark. Det är faktorer som gör att koncentrationen måsfågel kan tänkas vara högre när det väl plöjs. Och här är Wizards kommentar kring just koncentrationer av fågel på ett och samma ställe mycket viktig att väga in.

Sedan skall man hålla i åtanke att arter vars bestånd börjar bli hotade plockas bort ur den allmänna jakttabellen. Så de måsfåglar som finns med är näpperligen hotade på något sätt.

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #26 skrivet: 27 apr-11 kl 09:01 »

Gråtrut har minskat sedan 1978
Havstrut ungefär samma nivå som 1978
Silltrut  ungefär samma nivå som 1978
Fiskmås ungefär samma nivå som 1978
Skrattmås stadig nivå men lägre än 1978
Fisktärna ökat något

Det där var riktigt intressant! Sen kan man undra om en eventuell brist på fåglarnas naturliga föda, fått de att dra inåt land.
Jag bor vid kusten och kan inte påstå att det finns mycket fiskmås osv här. Enbart på våren kommer de hit när isen smälter.

Tännlappen

• -
« Svar #27 skrivet: 27 apr-11 kl 17:12 »
I ärlighetens namn så får man väl säga att om problem finns i staden så är det ofta självförvållat. "Vem har bajsat i mina byxor" ? Exempel:En person som ägnar kvällen åt att duscha och deodoranta sig kan framåt småtimmarna bli en formidabel lortgris,allt slängs där man står. Familjen som sitter i bilen och äter snabbmat,man vevar ner rutan precis så man kan pressa ut skräpet med matrester. När många gör så blir det en festmåltid för fåglarna. Tar man själv och hyttar ut allt skräp utanför dörren där man bor så får man troligtvis samma resultat. Genom att hålla god hygien i staden vilket är grundproblemet vad jag kan förstå, slipper man för många fåglar på ett ställe. Fortsätter man att grisa ner kommer säkerligen Vildsvinet också och då vill det till att man har många växlar på cykeln.  (:)

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #28 skrivet: 27 apr-11 kl 19:57 »
För skojs skull kan man ju kika mot riksfågeltaxeringen om man vill se måsfåglarnas utveckling från 70-talet och frammåt.
http://www.naturvardsverket.se/upload/02_tillstandet_i_miljon/Miljoovervakning/rapporter/landskap/arsrapport-2010.pdf

Jag måste säga att jag är ytterligt förvånad över dessa siffror. Det är uppenbart att det då finns lokala koncentrationer någonstans som gör att siffrorna jämnar ut sig. Kan vi alltså dra den slutsatsen att dessa havs- och vattennära fåglar inte lever där de hör hemma utan flyttat in i städerna respektive hamnat på åkertäckta arealer? Eller är det helt enkelt felaktiga uppskattningar pga någon felaktig metodik? Vi har ett praktexempel i torsken, som är en fisk som lever i jättelika stim. Då det började lamas om dem trodde man att det fanns många av dom, tills stimmen plötsligt blev mindre. Att stimmen minskat i antal hade man inte observerat. Isåfall är det verkligen tragiskt för måsfåglar mfl arter. Såklart vi människor orsakat detta genom vårt beteende. I städerna är det verkligen ett problem, det experimenteras desperat med rovfågelläten, skjuts av minst en gång per år osv. Och duvorna skall vi inte tala om. Dock tror jag att effekten av den eventuella matningen av dem är överdriven: Jag ser det bara i Stockholm, aldrig någon annanstans.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #29 skrivet: 27 apr-11 kl 20:06 »
Fortsätter man att grisa ner kommer säkerligen Vildsvinet också och då vill det till att man har många växlar på cykeln.  (:)
Det problemet finns redan i flera av de städer där jag bott. Jag bodde tex i utkanten av en större stad i mellaneruropa, där det inte ens räckte med murar på 1,8 m höjd. Dom skuttar glatt över och förser sig i trädgårdarna. Sen skuttar dom ut igen. Vi murade på till 2,80 m och då blev det bättre. Men dom stryker kring husknuten och på morgonen när man skal till jobbet, och att stå vid busshållplatsen är inte så mysigt på våren. Man håller ögonen öppna och kollar noga vad de gör när de passerar med sina kultingar. Men mest rädd var jag när jag var tvungen att gå genom skogen till en servering där jag skulle hjälpa till. Dom stora galtarna var litet aggressiva ibland och hängde efter en istf att skygga iväg. I vissa områden släppte föräldrarna aldrig iväg sina barn, inte ens om de hade cyklar som de kunde pinna iväg kvickt på. Tchah, det är naturen som råder och vi som inkräktar egentligen  8) Jag har hört av en godsägare i Skåne att situationen börjar bli besvärlig på sina håll därnere också. Kan man inte ha turister som betalar för vildsvins-safari?

regnpipan

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 27 apr-11 kl 20:38 »
Kan man inte ha turister som betalar för vildsvins-safari?

I sverige heter den vilda turistmagneten älg. Vildsvin är, precis som du skriver, allt för vanliga på många håll i världen men våra förhållandevis täta älgstammar är rätt unika.

Nordjämten

• Jämtland
    • Nordjämtens blogg
« Svar #31 skrivet: 27 apr-11 kl 22:33 »
I ärlighetens namn så får man väl säga att om problem finns i staden så är det ofta självförvållat. "Vem har bajsat i mina byxor" ? Exempel:En person som ägnar kvällen åt att duscha och deodoranta sig kan framåt småtimmarna bli en formidabel lortgris,allt slängs där man står. Familjen som sitter i bilen och äter snabbmat,man vevar ner rutan precis så man kan pressa ut skräpet med matrester. När många gör så blir det en festmåltid för fåglarna. Tar man själv och hyttar ut allt skräp utanför dörren där man bor så får man troligtvis samma resultat. Genom att hålla god hygien i staden vilket är grundproblemet vad jag kan förstå, slipper man för många fåglar på ett ställe. Fortsätter man att grisa ner kommer säkerligen Vildsvinet också och då vill det till att man har många växlar på cykeln.  (:)

Beakta även att det finns folk som matar duvor och måsar, "för det är ju sååå synd om dom..."
Mvh
nordjamten.wordpress.com

Jakt, fiske, skogsbruk och decentralicering

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #32 skrivet: 27 apr-11 kl 22:40 »
skumt att gråtruten minskat mest i jämförelse med övriga.. den är störst och borde konkurrera ut övriga kan man tycka.. förmodligen är det väl så att den får i sig mest miljögifter först och minskat pga det.. måsar i största allmänhet är inte trevliga att ha häckande i småsjöar ,vår lilla sjö har en koloni på ca20 skränande måsar som skiter på badbryggor och attackerar folk som råkar gå i närheten av ungarna....de är inte heller särskilt roliga när man är ute och fiskar i havet när de tar agnet..farsan fick en på kroken som han fick drilla in med haspelspöt innan vi kunde klubba den med en polygrip..argsint mås... sen kan jag absolut hålla med om människans dumhet att slänga mat omkring sig på uteserveringar och liknande som gör att de uppehåller sig i stan..

regnpipan det är framförallt i dina trakter jag observerat dessa enorma måsflockar..eftersom jag vet att du inte är bästa vän med hagelbössan så  kan jag tänka mig att ställa upp..mvh
Fjäderfän och kaniner

grimbart

• Västergötland
« Svar #33 skrivet: 27 apr-11 kl 22:42 »
Beakta även att det finns folk som matar duvor och måsar, "för det är ju sååå synd om dom..."
Mvh
det är väl ingen som missat mc donalds fåglarna som är uppfödda på pommes..helt fettiga och förstörda i fjädrarna..duvor,kajor,gråsparvar och pilfinkar...de hade mått bättre utan alla snälla typer >:(
Fjäderfän och kaniner

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #34 skrivet: 27 apr-11 kl 22:49 »
Usch

regnpipan

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 28 apr-11 kl 07:31 »
regnpipan det är framförallt i dina trakter jag observerat dessa enorma måsflockar..eftersom jag vet att du inte är bästa vän med hagelbössan så  kan jag tänka mig att ställa upp..mvh

lol

jag vart inne på Torsbo igår och bytte in min gamla hagelbrakare mot en annan som jag valde själv och inte bara fick slängd på mig. Den kommer nog att passa bättre och vara roligare att skjuta med. Som bonus blev det ett extra pipset, kombi klass 1 såklart!

LasseDalom

• -
« Svar #36 skrivet: 28 apr-11 kl 10:29 »
Citat från: grimbart
obs.. inga djur skall utplånas samtliga arter behövs i ett ekosystem..men pga människans dumhet så finns det inget fungerande ekosystem..

... och en av de största mänskliga störningarna på dessa ekosystem är just jakten

Djinn

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 28 apr-11 kl 10:40 »
... och en av de största mänskliga störningarna på dessa ekosystem är just jakten

Så att man bygger bort djurs naturliga miljöer och släpper ut en jädrans massa skit i luft, jord och vatten stör inte så mycket?

grimbart

• Västergötland
« Svar #38 skrivet: 28 apr-11 kl 12:35 »
fel igen... jakten behövs för att rätta till obalansen!!!!!! är du trög eller driver du med oss?
Fjäderfän och kaniner

LasseDalom

• -
« Svar #39 skrivet: 28 apr-11 kl 12:45 »
Citat från: grimbart
fel igen... jakten behövs för att rätta till obalansen!!!!!! är du trög eller driver du med oss?

Nejdå. Jakt är en av de allra största faktorerna som skapar obalans i våra ekosystem. Naturen har nämligen funnits till och fungerat långt innan mänskliga jägare kom till.

Dela detta:

* Inloggade just nu

492 gäster, 2 användare (1 dolda)
blomkruka

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser