Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slaghack för insamling av täckmaterial? Har ni erfarenhet av slaghack?  (läst 2345 gånger)

Vernum

• Skåne
Hej!
Vad tror ni om min ide?
Vi funderar  på att använda en gammal slaghack (ni vet de man brukade använda på 70-80 talet), för att få ihop lite större mängder gräsklipp. Gräsklipp är förträffligt täckmatrial i täckodlingar. Slaghacken sätter man ju bak en traktor och sen sprutar den ut klippet i en vagn. Har man bara lite ytor att köra på, så kan det ju bli en hel del bra täckmaterial.

Ni tänker kanske att det vore bättre med en åkgräsklippare. Jo, visserligen har vi en gammal åkgräsklippare och den skulle man mycket riktigt kunna köpa en uppsamlare till. Men, för det första så är en sådan uppsamlare väldigt dyr (ny ca. 5000 kr) och skulle sedan åkgräsklipparen, som titt som tätt krånglar, helt lägga av, så skulle jag vara tvungen att köpa en sådan (priset brukar ligga mellan 20 000-70 000 kr). Ja, av detta förstår ni kanske att jag letar efter en annan lösning.

Frågan är bara:

* Hur fint hack får man av en slaghack? Går det att få lika fint som efter en gräsklippare? Går det att justera hur fint man vill ha det?

* Jag vill helst klippa gräset innan det gått i ax. Gräset är ju då inte så långt. Går det att klippa kort gräs med slaghack?

Ja, detta är lite av mina funderingar. Innan jag går åstad och köper en slaghack (Jag vill förstås få tag i en gammal begagnad), så hade det varit värdefullt att få veta vad ni tror om det. Skriv om era erfarenheter. Jag är glad för alla förslag och åsikter.

Hälsningar
Vernum

« Senast ändrad: 01 maj-11 kl 11:52 av Vernum »
Har göingegetter, isländska höns, katter och en liten hund. Odlar grönsaker, frukt, bär, nötter och örter.

Dela detta:

* Inloggade just nu

539 gäster, 1 användare
donderboss

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser